חברה והשקפה

צער בעלי חיים-דגים

  • כ' סיון התשע"ו
אא

שאלה

אנו רואים בתורה הקדושה התחשבות בשחיטת בקר / צאן / עופות עם כל מיני דקדוקים קטנים בכדי שחס ושלום לא יגרם צער ולו הקטן ביותר לבריה של הקב''ה ואני הקטן שואל כדי להבין מה לגבי דגים? הרי מותר להרוג דג לצורך אכילה בעזרת מכות בכח הזרוע, איך זה באמת מסתדר עם השקפת התורה?
 

תשובה

שלום וברכה,

מכה בראשו של הדג מעלפת והורגת אותו מיד, מה שאין כן בשחיטה (שהרי אין לדג גרון שאפשר לשחוט). לכן מכה מהירה בראשו נראית כהרג הפשוט והמהיר ביותר לדג.

כמו כן, נראה כי מערכת העצבים של דג אינה מפותחת כמו אצל יונקים. ראיתי במו עיניי דגים שאיבדו חלקים גדולים מהגוף שלהם (בעקבות מחלה), אך המשיכו לאכול ולשחות כרגיל מבלי להבחין בכך.

המחקר לגבי כאב בדגים עדיין שנוי במחלוקת, ומידי כל כמה שנים מתפרסמים בנושא נתונים סותרים.

כך לדוגמה פורסם בחדשות-YNET כתבה בשם: "מחקר חדש: דגים לא חשים בכאב" (10.02.03), בה נאמר: "דגים אינם חשים בכאב. כך עולה ממחקר חדש שבחן את הנוירולוגיה של דגים. המחקר שביצע ג'יימס רוס, פרופסור לזואולוגיה ופיזיולוגיה באוניברסיטת וואיומינג בארה"ב, גילה כי מודעות לכאב תלויה בתפקודים באזורים מסוימים בקליפת המוח, שאינם קיימים אצל דגים. לדברי רוס, שהתפרסמו ב"וושינגטון טיימס", מחקרים קודמים שגרסו שדגים חשים בכאב, בלבלו בין תגובה לגירוי מאיים לבין תחושת כאב. "כאב תלוי במודעות. אדם שמורדם בניתוח, עדיין יגיב פיזית לגירוי חיצוני, אך לא יחוש בכאב. גם תרנגול שראשו נכרת, גופו יגיב לגירוי אך הוא לא יחוש בכאב", הוא מפרש".

לעומת זאת, אין כל מחלוקת לגבי יונקים ימיים, כמו דולפינים ולוויתנים - אותם אוסרת התורה לאכול- והם אכן מרגישים ומבינים כאב לא פחות מיונקי יבשה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דגיםצער בעלי חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה