סיפורי אמונה

כך תרוויחו מאות מצוות בלי מאמץ: עצתם המפתיעה של גדולי הדור

הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז', מסביר כי יש אנשים שהעולם עומד עליהם, ואיש אינו יודע, אף לא הם עצמם. מיהם? מי מקיים את העולם?

  • כ' סיון התשע"ח
ראש ישיבת פוניבז’, הרב גרשון אדלשטיין (צילום: פלאש 90)ראש ישיבת פוניבז’, הרב גרשון אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
אא

ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין, לימד את תלמידיו בשיחה מוסרית על מי עומד העולם. "חותני הגרי"ז דיסקין זצ"ל היה אומר שיש אנשים שהעולם עומד עליהם, ואיש אינו יודע, אף לא הם עצמם. יש אנשים שנראים פשוטים, אך הם מקיימים את העולם", אמר הרב אדלשטיין.

בהקשר לכך, פתח ראש הישיבה בסיפור: "פעם סיפר לי נהג מונית שיום אחד הסדרן האחראי על חלוקת העבודה אצלו בתחנה דילג עליו, והקדים במקומו נהג אחר. הוא החליט לשתוק ולא לומר כלום.

"מיד לאחר מכן הגיעה נסיעה נוספת, זו היתה נסיעה ארוכה לעיר רחוקה, אותה נתנו לו. בנסיעה זו היה רווח כספי גדול מאוד. כך הרוויח בזכות השתיקה.

"אם חיים לפי האמונה, אזי בכל עסק שבין אדם לחברו אין שום צער ואין שום קושי, מפני שמאמינים שכל אחד מקבל מה שנגזר עליו והכל לטובה", הוסיף ראש הישיבה.

"נסעתי פעם עם נהג מונית, וסיפרתי לו שהמשגיח הרב יחזקאל לוינשטיין נזקק לטיפול רפואי בידו. כאשר טופל, אמר המשגיח לאח שטיפל בו: 'תזכור תמיד שאתה עושה חסד כל היום. אמנם אתה עוסק בזה לפרנסתך, אבל תשתדל לחשוב על המצווה, ואז תזכה הרבה. אמרתי לנהג שיחשוב על כך, שבמשך כל היום הוא עושה טובות רבות לאנשים וזוכה להרבה מצוות".

דברים דומים אמר בעבר אף מרן הרב שטיינמן. "אדם יכול להיות צדיק ולהרוויח אלפי מצוות עשה ביום. כיצד? למשל בעל מכולת המוכר מאה פריטים ביום זה 'חסד'", הסביר מרן. "אמנם בעיקר הוא רוצה פרנסה, אבל אם באותו זמן הוא חושב גם על 'חסד', 'ומצוות צריכות כוונה', ומכוון 'לשם מצווה', עושה מאה מצוות ביום".

הרב שטיינמן המשיך והדגים על נהג מונית. "וכן נהג טקסי כל מי שמעלה בטקסי, אם יחשוב שעושה זאת גם לשם חסד זה נחשב מצווה. אמנם", מדגיש מרן, "היכן זה מוכח אם באמת עושה זאת גם לשם מצווה ולא משקר את עצמו – אם למשל כאשר צריך אדם נסיעה ואין לו אפשרות לשלם – יסיע אותו".

דוגמה נוספת מביא מרן הגראי"ל מתחום הרפואה. "אחות בית חולים, שמקבלת משכורת ועוזרת לחולים, אם רק תחשוב על כך שעושה לשם מצווה יהיה לה גם מצווה, וכן רופא. והיכן זה נמדד, אם כוונתו של הרופא היא גם לשם מצווה? אם וכאשר אדם פוגע בכבוד של הרופא, אם מיד הוא מפסיק לטפל בחולה סימן שאינו עושה לשם מצווה כלל". (אפיקי איל, עמ' תכז)

תגיות:מוניתהרב גרשון אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה