בריאות ותזונה

פריצת דרך בטיפול בטרשת נפוצה

רופאים קנדיים הצליחו לפתח טיפול שגורם לעצירה מוחלטת של המחלה - ובמקרים מסויימים אף להחלמה מלאה

אא

ניסוי רפואי ראשוני שתוצאותיו פורסמו זה עתה בכתב העת הרפואי 'לנסט' מראה כי פרוצדורה אינטנסיבית שמוחקת לחלוטין את המערכת החיסונית ומייצרת מערכת חדשה על ידי שימוש בהשתלת תאי גזע, יכולה להעלים לחלוטין את כל הסימנים של טרשת נפוצה בחולים שחלו לא מזמן וסובלים מצורה אגרסיבית של המחלה.

המחקר נערך על ידי ד"ר הרולד אטקינס ודר מרק ס. פרידמן מבית החולים של אוטווה. בניסוי השתתפו 24 חולים שהמעקב אחריהם נערך במשך מספר שנים.

"הניסוי שלנו הוא הראשון להראות דיכוי שלם לטווח הארוך של פעילות דלקתית בקרב אנשים עם טרשת נפוצה", אומר ד"ר אטקינס, מומחה להשתלות תאי גזע. "זה ניסוי מרגש מאד. עם זאת, חשוב לשים לב שלטיפול הזה יש תופעות לוואי רציניות וסיכונים, ושהוא מתאים כרגע רק לאחוז קטן מולי הטרשת הנפוצה. אנשים שסובלים כבר שנים רבות ממוגבלות משמעותית בגלל המחלה כנראה לא יפיקו תועלת מהטיפול הזה".

הרופאים סבורים שהטיפול – פרוצדורה אינטנסיבית מאד שיכולה להתבצע רק במעט מאד בתי חולים בעולם – מתאים כרגע רק לאנשים שהמחלה התפרצה אצלם בשנים האחרונות – ובאופן אגרסיבי. הניסוי מצא כי בקרב חולים כאלה שקיבלו את הטיפול, 70% חוו עצירה מוחלטת בהתקדמות המחלה. 40% מהמשתתפים בניסוי חוו נסיגה מתמשכת בסימפטומים כמו אובדן ראייה, חולשת שרירים, ובעיות שיווי משקל. אף אחד מהמשתתפים בניסוי לא נזקק לטיפול תרופתי, וקצב התכווצות המוח שלהם, מדד שמותאם לקצב התקדמות הטרשת, חזר להיות נורמלי. מהצד השני, הסיכונים דומים לסיכונים של טיפול השתלת מח עצם בחולי לוקמיה. על אף ניסיונות לצמצם את הסיכון, החוקרים לא יכולים לשלול בעיות בריאות רציניות ואף סכנת מוות כתוצאה ממנו, ולכן ממליצים עליו רק במקרים קשים.

ג'ניפר מולסון היא אחת מאלה שעבורם הטיפול היה אפקטיבי במיוחד. היא אובחנה כחולת טרשת בשנת 1996, כשהיתה בת 21 בסך הכל, ועברה השתלת תאי גזע בשנת 2002. "לפני ההשתלה לא הייתי מסוגלת ללכת או לעבוד וחייתי במוסד סיעודי", היא אומרת. "היום אני יכולה ללכת בלי עזרה, לחיות בבית משלי ולעבוד במשרה מלאה. יכולתי גם להתחתן. תודות למחקר הזה קיבלתי צ'אנס שני לחיים".

הרופאים בבית החולים של אוטווה ממשיכים לעבוד על שכלול הפרוצדורה, ומדגישים כי בשלב זה הטיפול מוענק רק לחולים עם ביטוח בריאות קנדי.

תגיות:טרשת נפוצהטיפול חדשניסוי רפואי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה