מה עושים כשהנוסח של הגבר אינו כמו הנוסח של האשה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לצוות הידברות שלום, לי ולאשתי יש בעיה, שמתעוררת בעיקר בחגים - אני ממוצא ספרדי ולכן כאשר אני הולך להתפלל אני עושה זאת בבית כנסת ספרדי, ואילו אשתי ממוצא אשכנזי ואוהבת ללכת לבית כנסת אשכנזי. בדרך כלל בחגים, היא רוצה שנלך יחד לבית הכנסת אך שנעשה חלק מהתפילות בבית כנסת אשכנזי. הבעיה שאני מרגיש לא נוח להתפלל בנוסח אשכנז ומעדיף את הנוסח הספרדי (עניין זה הופך עבורי למהותי עוד יותר כאשר מדובר למשל בתפילות יום כיפור). הטענה שלה היא שהתפילה שלה חשובה לא פחות מהתפילה שלי - גם אם היא לא מחוייבת, וזאת מאחר והיא באה מתוך רצון אמיתי מהלב, ולכן אני צריך ללכת איתה לבית הכנסת האשכנזי כדי שתוכל להתפלל בנוסח בו היא רגילה. מי צודק? האם לא צריך ללכת לפי מנהגי הבעל? האם באמת לתפילה שלה אותה חשיבות כמו לתפילה שלי למרות שהיא לא מחוייבת? אשמח אם תשפכו לי מעט אור על בעיה זו. תודה.

תשובה

שלום

כיון שאתה ספרדי באופן עקרוני בעת הנשואין האשה מקבלת על עצמה את מנהגיך ומעיקר הדין היא יכולה להחליף נוסח לנוסח הספרדי.

אם היא אינה מסוגלת לזה, היא יכולה ללכת לבית הכנסת הספרדי אבל לחייב אותך לזה אין לה שום יכולת . כמובן שמי שמחוייב בתפילה צריך לדאוג שהנוסח יהיה בהתאם לחיובו.

אין כל צורך שבעל יתפלל יחד עם אשתו באותו בית הכנסת וכי אתם משוחחים בינכם בזמן התפילה? כל אחד ילך למקום שבו לבו חפץ ויספר לשני אחר כך מהחויות שבתפילתו היחודית.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה