פורום מומחיות

מה גורם לאדם להתמכר לכאב, ומה עושים?

התמכרות לכאב אינה שונה מהתלות שמתפתחת בשאר ההתמכרויות. היא רק נובעת מרגש, ולא מחומר חיצוני

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי התמכרות לכאב, ומהן הסיבות לה? והאם יש דרך להתמודד עם התמכרות זו?

התמכרות לכאב מהווה אתגר ככל ההתמכרויות. הצורך בלחוות כאב, בין אם פיזי או נפשי, הופך עצום עד בלתי נשלט. לרוב, אנו רגילים לשמוע על התמכרויות לחומרים שמסבים אושר או בריחה מהמציאות, כמו סמים, אלכוהול, סיגריות וכדומה. אך התמכרות לכאב אינה שונה מהתלות שמתפתחת בשאר ההתמכרויות, מבחינת עזות הצורך בחוויה מסוימת. ההבדל הוא שהתמכרות לכאב היא בעצם התמכרות שנובעת מרגש, ולא התמכרות שמקורה בחומרים חיצוניים.

במקרים מסוימים, חשיפה ארוכת טווח לאלימות, התעללות, התמודדות עם טראומה או חוויות שליליות אחרות, עלולה לייצר התמכרות לכאב.

ישנה התמכרות מוכרת אחרת – התמכרות לריגושים. מדובר במעין חיפוש מתמיד אחר תחושה של חיים מלאים, של עוצמות, של רגשות עזים. במקרים רבים, רגשות עוצמתיים מוציאים מאיתנו תחושות פיזיות ומנטליות חזקות, וגורמים לנו להרגיש באופן עוצמתי יותר. אחד הרגשות העזים הללו הוא כאב. כמו בהתמכרות לריגושים, גם התמכרות לכאב עשויה לנבוע מהצורך להרגיש משהו חזק כל כך, שיגרום לנו להרגיש שאנחנו חיים את חיינו באקסטרים, ושאנחנו במרכז של התרחשות עוצמתית.

על מנת להעניק טיפול נכון להתמכרות, צריך להגיע לשורש. כלומר, להבין מדוע נוצרה ההתמכרות לכאב? האם ההתמכרות נשענת על חוויות עבר? טיפול ב"פצע" הנפשי המקורי יכול לסייע בהחלמה מההתמכרות ובשיפור תחושות אחרות שיכולות לנבוע מהתמודדויות עבר.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

תגיות:התמכרותפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה