כתבות מגזין

יו"ר 'השומרים': "באחד הלילות נתקלתי בפורץ מקרוב, והבנתי שבני ברק חייבת ארגון שמירה"

בתקופת שיא של גניבות שהתרחשו בעיר בני ברק, חיים רוטר נתקל בפורץ ובעקבות כך החליט להקים את ארגון 'השומרים' במטרה להיאבק בתופעה. כיום, עם מאות מתנדבים ומוקדנים סביב השעון, 'השומרים' הפכו לשם דבר בבני ברק ואף מחוצה לה

  • י"ח אלול התשפ"ג
(צילום: באדיבות חיים רוטר ו'השומרים')(צילום: באדיבות חיים רוטר ו'השומרים')
אא

השיחה שאנו עורכים עם חיים רוטר, יו"ר ארגון 'השומרים', נאלצת להיקטע אחת לזמן מה. הוא אומנם מתפנה בשמחה לשוחח עמנו, אבל המחויבות הראשונה שלו היא לעדכונים שמגיעים למכשיר מיוחד שבו הוא מחזיק. ואלו מגיעים כל העת.

אנשי ארגון 'השומרים' מבצעים פעילות דומה לזו של משטרת ישראל, אולם בניגוד לשוטרים פועלים בהתנדבות מלאה. הארגון הפך עם השנים לאימת העבריינים, פורעי החוק והגנבים שפועלים ברחבי בני ברק והסביבה.

רוטר משחזר את ימי הבראשית של הקמת הארגון: "ההחלטה על פתיחתו התרחשה בעקבות לילה אחד שבו שבתי לביתי בשעה מאוחרת, לאחר שהשלמתי שעות עבודה כמתנדב בבית החולים תל השומר. כשהגעתי לבניין בו התגוררתי, גיליתי בפתחו אדם שהיה נראה חסון ומאיים. הוא עורר מיד את חשדי. האיש שוטט בתוך הבניין, ולמרות החשש הטבעי להתעסק עמו החלטתי לפנות אליו ושאלתי אותו האם הוא צריך עזרה. הוא ניסה להתחמק, ובשלב מסוים אף החל להימלט מהמקום.

"באופן שאינני יודע להסביר לעצמי עד היום, החלטתי לצאת למרדף אחריו. הצלחתי להשיגו, תפסתי אותו ואז התברר שהוא מחזיק ברשותו אלפי שקלים. העברתי אותו, יחד עם שטרות הכסף, אל המשטרה. לאחר מכן התברר כי הכסף היה שייך לאחד מהשכנים ברחוב, שבביתו הוא 'ביקר' קודם לכן.

"האירוע ההוא הבהיר לי את הצורך בהקמת ארגון שייאבק בפשע בעיר, ומהסיפור הזה צמח ארגון 'השומרים' המפורסם". וכל השאר היסטוריה.

 

התחלה צנועה

"ההתחלה הייתה צנועה", נזכר רוטר. "בתחילה פעלתי כמעט לבדי, ועם הזמן החלו להצטרף עוד ועוד חברים ששמעו על הארגון, לאחר שהמידע עליו עבר מפה לאוזן. בשלב הבא כבר התחלנו להתמודד עם הגנבים כקבוצה, דבר שהוסיף גם להרתעה וגם ייעל את התפיסות שלהם בשטח. בהמשך נרכשו אמצעי קשר מיוחדים, ועם הזמן הארגון הפך למה שהוא היום".

מה 'השומרים' עושים בעצם?

"ראשית, חשוב להבין שאנו פועלים בהתאם לפניות מצד תושבי בני ברק. הם מצלצלים אלינו ומזעיקים אותנו לאירועים שונים ברחבי העיר, ולא פעם אף מחוצה לה. אנו מבחינתנו מסייעים להם בשמירה על החוק והסדר ברחבי בני ברק, על כל מה שזה אומר.

"אם נתרגם את זה לאירועים", ממשיך רוטר, "נראה שבפועל הפניות שמגיעות אלינו נעות על מנעד רחב של אירועים שמצריכים את התערבותנו. החל מגניבות, שמתרחשות במיוחד באמצע הלילה; קריאות לבירור זהותם של חשודים שנראים בסביבה, לפעמים עוד קודם שהם מבצעים את העבירה; ועוד סוגי עבירות שונות, בדומה לכל דבר שמשטרה רגילה מטפלת בו".

רוטר מציין כי הוא מכיר מקרוב גם את ארגון 'הידברות'. לתהייתנו, הוא מסביר כי לא פעם במקרים של ערבים שפונים ליהודיות, או מקרי התבוללות שונים – ארגונו משתף פעולה באופן הדוק עם 'הידברות' במטרה להביא לסוף הטוב של הסיפור. "הם עושים עבודה מדהימה", הוא אומר.

איך נראה סדר היום שלך?

"בפועל אני מעורב בעבודת הארגון 24 שעות, שבעה ימים בשבוע. מלבד הפיקוח הרגיל על הארגון, בלא מעט מקרים המתנדבים בשטח נזקקים להתייעץ עמי, בפרט באירועים משמעותיים יותר, וזה יכול להתרחש גם בארבע לפנות בוקר. לא נראה לי שיש לילה אחד שישנתי רגוע בשנים האחרונות. בחלק מהמקרים אני יכול לנהל את האירוע דרך מכשיר הקשר – המירס שלי, אבל יש מקרים שצריך גם לקום מהמיטה ולצאת לשטח. ככלל, המירס נמצא לצדי בכל רגע נתון, ואם יש אירוע שצריך ליידע אותי בו – אני שומע מיד את העדכונים מהשטח".

אחד המקרים שבהם נדרשה מעורבותו של רוטר התרחש לאחרונה, כאשר מתנדבים של הארגון עצרו שני חשודים שגנבו זוג אופניים חשמליים. החשודים החלו לתקוף את המתנדבים במטרה להשתחרר מהמקום ולהימלט: "במקרה הזה יכולתי לנהל את האירוע מהבית. דאגתי להוציא תגבור לשטח, והכוחות הנוספים שהגיעו למתנדבים בשטח הכניעו את הגנבים".

כמה פניות מגיעות אליכם ביום?

"מדי יום מגיעים אלינו כ-60 פניות בממוצע. עם זאת, יש ימים שבהם מספר הפניות גבוה משמעותית. לאחרונה הוספנו עוד מתנדבים שישיבו לפניות שמגיעות למוקד 'השומרים', ומספרם עלה משבעה ל-12. חשוב לציין, כי המוקדנים שלנו נותנים מענה מסביב לשעון, 24 שעות ביממה. הפניות נענות באמצעות כמאתיים מתנדבים שפועלים בכל רחבי בני ברק ככוח שמירה יעיל במיוחד".

"בנוגע לפריסת המתנדבים", אומר רוטר, "המזל הוא, שבני ברק היא עיר קטנה יחסית, כך שיותר קל להגיע בה במהירות ממקום למקום. בין המתנדבים יש אנשים נשואים, יש גם אברכי כולל שלומדים רוב היום ומשתפים עמנו פעולה כאשר יש קריאה, ויש גם מעט בחורים. מעניין לציין שלמרות שהפעילות שלנו איננה חמושה באופן כללי, יש מבין המתנדבים כאלו שנושאים נשק".

יש לכם סמכויות כלשהן?

"בהחלט. לפי סעיף 75 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), יש לנו אפשרות להפעיל כוח ולעצור אנשים. מדובר בסמכות שאיננה נוגעת דווקא אלינו כארגון, אלא לכל אדם שרואה חשוד ויכול לעכב אותו עד להגעת משטרה למקום.

"ואם כבר אני מזכיר את המשטרה, חשוב לציין שהם פועלים לצדנו ומסייעים לנו, ואנו גם מסייעים להם. לא פעם המשטרה היא זו שפונה אלינו ומעדכנת על נעדרים או על חשודים שיש צורך לפעול מולם".

איך אתם לוכדים את החשודים?

"לא פעם קורה שהפונים אלינו מצלצלים בעוד הגנב עדיין נמצא באזור. במקרים כאלו, מובן שהכול קל יותר. המתנדבים שלנו, שפרוסים ברחבי העיר, ממהרים להגיע למקום בתוך זמן קצר, ואז אנו לוכדים את הגנב או הפושע התורן ומעבירים אותו לידי המשטרה.

"יש גם מקרים שבהם אנו נאלצים להפעיל אמצעים שונים, כמו לעבור על מצלמות אבטחה במטרה להתחקות על זהות החשוד הפוטנציאלי. ויש גם מקרים שבהם אנו פועלים באמצעות מארבים. מארב כזה ערכנו ממש לאחרונה. והוא התרחש במרכז בני ברק. את המארב ערכנו לאחר שהתקבלו תלונות על שורת פריצות לחנויות ברחבי העיר. הצבנו מארבים מסודרים בנקודות שונות בעיר במהלך הלילה, ובאמצעותם הצלחנו להגיע אל האיש לאחר שניסה לפרוץ לחנות במרכז בני ברק. עם מעצרו, ירד משמעותית רף הגניבות בעיר".

יש חשודים שעצרתם והתברר שזו הייתה טעות?

"כל אדם יכול לטעות", נאנח רוטר. "אבל אם הגענו למצב שבו התברר כי חשדנו לחינם באדם, אנו פונים אליו ומבקשים ממנו סליחה. אלו אירועים שיכולים להתרחש, למרבה הצער.

"מצד אחד", מציין רוטר, "די טבעי לחשוד באדם שעושה רושם בעייתי וסוחב אופניים בשעת לילה מאוחרת. אירוע כזה התרחש לאחרונה. מתנדבים שלנו פנו אליו וביררו היכן המפתחות שמתניעים את האופניים, אך לא היה לו להציג כאלו, והוא התברר כגנב. כאן הם פעלו בעדינות, ביררו האם יש לו מפתחות ורק לאחר מכן דאגו לעצור אותו – בדיוק בגלל החשש הזה.

"אבל ישנם מקרים שבהם מתברר שהערנות לא עלתה על גנב אלא גרמה לתקרית לא נעימה. כמו המקרה בו הוזעקנו לבניין מגורים בעיר, לאחר ששכנים דיווחו לנו על אדם שנכנס מהחלון לאחד הבתים. הגענו לשטח, דפקנו בדלת, ואז התברר לנו שמדובר באדם הגון, בעל הדירה, ששכח את מפתחות הדלת בתוך הבית. במקרה כמו זה אנו מתנצלים ועוזבים מיד את השטח".

מה אתם עושים כאשר מתעוררת שאלה הלכתית הנוגעת לפעילות הארגון, לדוגמה בכל הנוגע לפעילות במהלך השבת?

"על כל שאלה שהיא אנו פונים לרב שמלווה את הארגון, הרב ברוידא. אנו מתייעצים עמו באופן תדיר. ספציפית, בכל הנוגע לפעילות בשבת, אם מדובר בפריצה לבית, או אנשים שנעדרים, אנו כמובן פועלים ומותר לחלל את השבת בשביל אירועים כאלו, מפני חשש פיקוח נפש. במקרה אחד, בעיצומה של השבת התקבל לידינו מידע מאישה שסיפרה שהיא בבית וגנב פרץ לדירה. הגענו למקום במהלך השבת, ולכדנו אותו. לאחר מכן התברר לנו שהאישה הסתתרה מתחת למיטה, הצליחה להגיע אל הטלפון וכך יצרה עמנו קשר".

 

לעזור למי שלא גומר את החודש

ישנם אירועים שאתה גאה בהם במיוחד?

"מבחינתי, כל סיוע שסייעתי למישהו – זה עולם ומלואו. וגם אם זה דבר קטן. חשוב לציין כי דבר קטן יכול להיות גם החזרת כמה מאות שקלים גנובים לאדם שחי מהיד לפה ומתקשה לסגור את החודש, כפי שהתרחש לא מזמן. זה חשוב מאוד עבורו, וממלא אותנו בסיפוק רב.

"יש גם סיפור שאירע לאחרונה, בו ניצלו כספים של אנשים רבים. אדם התחזה לאיש עסקים שהסתבך בבעיות כלכליות, פנה לאברכים ברחבי העיר וטען שאין לו מה לאכול. הוא ידע איך לנצל את טוב ליבם, והם העבירו לו כספים רבים כהלוואה. לאחר שנעלם הם הבינו שמדובר בנוכל, ופנו אלינו. בחסדי שמים הצלחנו לשים עליו את ידינו ולעצור אותו. הסיפור הזה היה מהתפיסות הגדולות שקיימנו, ובמסגרתו השבנו לידם של אותם אברכים כמאה אלף שקל, כאשר המשטרה מסייעת לנו באירוע. במקרים אחרים לכדנו גנבים שנכנסו לתוך בית, ותקפו את הדיירים ששהו במקום. גם אירועים כאלו מאוד חשובים לנו".

איך מגיבים הנלכדים?

"רבים מהם מבינים ומקבלים עליהם את הגזרה מיד כשאנו מגיעים. הם מגיעים לבצע את פשעיהם מתוך הבנה שעלולים לתפוס אותם. כפי שאומר הפתגם 'סוף גנב לתלייה'".

כאחד שנאלץ להיתקל בעבריינים ובאנשים מפוקפקים, האם יש חשש לעסוק בפעילות כזו?

"בתיאור פשוט של הדברים, זה אכן יכול להישמע מפחיד. אולם שמתי לב לכך, שאם אדם מבצע פעילות ממקום של סיוע, שנועד לעזור לאנשים לחיות בשלווה או לסייע להם לאחר שהתרחש אירוע כזה או אחר – זה מאפשר את הרוגע הרב ביותר".

מה התוכניות לעתיד?

"אנו דואגים להתקדם ולהשתפר כל העת. רק לאחרונה שלושים מתנדבים שלנו עברו קורס כיבוי אש. ההכשרה שעברו מאפשרת לנו לטפל באירועים של שריפות, שגורמות לעיתים נזק כספי כבד עד כדי מיטוט משפחות ועלולות גם לגבות חיי אדם. במקרה חלילה של שריפה אנו מסוגלים להגיע במהירות רבה יותר מכל רכב כיבוי אש, ולהתחיל את כיבוי השריפה באמצעות ציוד שהוצב ברכבים הפרטיים של המתנדבים שלנו. בנוסף לכך, חלק מאיתנו חובשים בתפקיד, וגם זה מסייע לא פעם".

אתם מפעילים את ארגון השמירה המוכר ביותר בבני ברק, מה ההמלצה שלכם לתושבים לאור הניסיון שצברתם?

"יש כמה דברים חשובים שעל תושבי בני ברק, ולא רק, לקחת בחשבון. ראשית, אנו שמים לב לכך שישנם אנשים רבים שמשאירים את מפתחות הבית מחוץ לבית באופנים שונים, כמו בארון החשמל. חשוב לדעת שגם הגנבים מכירים את המיקומים הללו, והם משתמשים בכך כדי לפרוץ לבתים.

"דבר נוסף וחשוב עד מאוד הוא הצורך בשמירה על ילדים, תמיד, בגלל שאנו לא יודעים מי עלול לארוב להם מעבר לפינה. במיוחד חשוב לשמור עליהם בשעות החשכה ובשבת בצהריים. בנוסף חשוב ללמד את הילדים, שאם פונה אליהם אדם מבוגר ומבקש עזרה, שיאמרו לו שיש להם אבא ואימא והם יכולים לעזור לו. המסר צריך להיות שאדם גדול צריך לבקש מאדם גדול.

"וכמובן, בכל מקרה שלא יהיה – תמיד ניתן לפנות אלינו במוקד: 1700700963".

ולסיום, בתקשורת טוענים שחרדים לא תורמים למדינה. מלבד זאת שמדובר בטענה לא נכונה, לא רוחנית וגם לא גשמית, מה דעתך על כך, כאחד שעוסק כל היום בסיוע לאחרים?

"בכלי התקשורת יכולים לעלות טענות מגוונות, שלא תמיד עולות בהכרח עם המציאות", משיב רוטר. "הם גם נוהגים להתמקד במיעוט הקיצוני שעושה הרבה רעש, כי זה מעניין יותר. אבל לדעתי רוב החילונים יודעים שהציבור החרדי מסייע ותורם רבות, הם יודעים על ההתנדבות הרבה במגזר החרדי. איך הם יודעים? הם פשוט נפגשים עם זה כל הזמן, אם זה במסגרת 'ידידים', או בבתי החולים ובכמעט כל צומת בחיים.

"זו ההזדמנות להזכיר שגם אל 'השומרים' פונים לא מעט חילונים בבקשה לסיוע. ואגב, יש גם מתנדבים חילונים שפועלים בעיקר בפרדס כץ. רק לאחרונה היה אירוע בגבעת שמואל, צלצלו אלינו זוג חילונים, והגענו לשם כדי לסייע להם".

תגיות:גנביםבני ברקארגון השומרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה