פורום מומחיות

איך אדע שהטיפול הרגשי שלי עובד?

איך אדע שהטיפול הרגשי עובד, מה לעשות עם ויכוחים בבית, ומה ההשפעות של אכילה כפייתית?

  • ד' חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התחלתי לאחרונה טיפול רגשי. אני תוהה, מתי אבחין בשינוי? האם אני בכיוון הנכון? איך אדע אם הטיפול עובד?

כשאנו מתחילים בטיפול, עלינו לקבוע יעדים ברורים עם המטפל שלנו. ייתכן שננסה להתגבר על רגשות כמו עצב וחוסר תקווה, הקשורים לדיכאון, או לשלוט בפחד המשבש את חיי היומיום שלנו. זכרו כי יעדים מסוימים דורשים זמן רב יותר להגיע אליהם מאשר אחרים. עליכם להחליט יחד עם המטפל שלכם מתי פחות או יותר אתם עשויים לצפות להתחיל לראות התקדמות, ולהציב יעדים ברורים לבחינת התאמתו ויעילותו של הטיפול.

אנשים חשים לעתים קרובות מגוון רחב של רגשות במהלך הטיפול, נעימים יותר או פחות. לעיתים אנו חשים בושה, אשמה או ייסורי מצפון, בין היתר מתוך הקושי לשתף אדם חיצוני לנו בחוויות אישיות כואבות ומטרידות, ומתוך הניסיון להיות עמן במגע. פעמים רבות, לאחר שאנו חווים רגשות מורכבים אלו, אנו מתחילים לחוש הקלה או תקווה, והדבר יכול להוות סימן חיובי שמעיד שאנו נמצאים בדרך הנכונה: מתחילים לחקור ולהבין לעומק את ההתנהגות, המחשבות והרגשות שלנו, או במילים אחרות – את עצמנו.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

* * *

אנו נשואים שלוש שנים, ולמרות התקופה הקצרה אני חשה כי התקשורת שלנו מבוססת בעיקר על ויכוחים ואי הסכמות. בעלי לא מוכן לפנות לייעוץ. מה עלי לעשות?

ראשית, המצב הזוגי שלך שכיח ביותר ואין זוג שחילוקי דעות ואי הסכמות פוסחות על ביתו.

נהפוך הוא - על מנת להגיע לרובד האמיתי והטהור יותר של המערכת, חייבים לעבור דרך אי ההסכמות.

חשוב שכל אחד יזכה להביע את דעתו במערכת, ולא יסתתר תחת "ותרנות", ששורשה הכנעה וויתור על ה"אני", משום שאם אני בתוכי לא מסכים עם המצב - אני משלה עצמי שאני חי במערכת זוגית מושלמת, בעוד ההגדרה של "מזויפת" הולמת אותה ביותר.

עם זאת, הסתכלות שטחית על נושאי הוויכוח תחמיץ את האופן האמיתי שבו מתנהלת הדינמיקה ביניכם, ותסייע בפתרון סימפטומטי ולא שורשי.

המטרה היא לחדור לעומק, אל מתחת לפני השטח, ושם להבין - מה בעצם כל אחד מכם מחפש? מה חסר לכל אחד מכם, שהיה רוצה לקבל מבן/ת זוגו? למה כל אחד מכם זקוק כדי שירגיש טוב בתוך הזוגיות הזו?

החידוש הוא שאינכם צריכים להשיב זה לזו על השאלות הללו, אלא מספיק שתנסי לחשוב "בראש שלו", ממש להרגיש עצמך כמוהו, וכשאת בעצם הוא - לענות על השאלות הללו בתוכך.

את תופתעי לגלות כמה תובנות יעלו, ועד כמה תעלה המודעות שלך לגבי האופן שבו הוא חווה את הדברים.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

* * *

אני בת 34, ונלחמת בהשמנה כבר שנים רבות. בתקופה האחרונה שמתי לב לסימפטומים רפואיים שונים. האם קיים קשר בין אכילה כפייתית לסימפטומים רפואיים נוספים?

אכן, בעקבות אכילה כפייתית נגרמים נזקים וסימפטומים רפואיים נוספים, אשר משפיעים על הגוף, ועלולים להביא בעקבות כך למחלות שונות.

להלן 5 סימפטומים עיקריים נפוצים:

1. היפוגליקמיה - סוכר נמוך בדם גורם להזעת יתר, דופק לב חזק, חולשה, בלבול, חרדות המביאות לדיכאון והרגשת רעב מציקה.

2. חולשה מתמדת - עקב חוסר איזון.

3. עצירות ובעיות עיכול - עקב תזונה לא נכונה ועיכול לא תקין, נוצרת התפתחות של עצירות כרונית ונזק למערכת העיכול, היות שהגוף אינו מקבל את כמות המזון המתאימה - לעתים מעט מדי ולרוב יותר מדי, ואז המערכת מפסיקה לתפקד באופן תקין.

4.התנפחות של הידיים והרגליים, והתנפחות בלוטות הרוק שמסביב לפנים ולקו הלסת.

5. עייפות, סחרחורת עד התעלפות.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:טיפולפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה