פורום מומחיות

איך אדע אם זה פחד או חרדה?

האם לאפשר לילדה לישון אצל חברה, ומה ההבדל בין פחד לחרדה?

  • י"ד אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הבת שלי מתבגרת, ומבקשת לישון אצל חברות. אני ממש לא מתחברת לעניין, וזה כלל לא מקובל במשפחתנו. אשמח לחוות דעתך.

לרוב, נורמות והרגלים שגדלנו עליהם נתפסים כחלק מהדנ"א שלנו.

גם אם הבטחנו שלא נעשה בעניין מסוים כמו אמא שלנו לעולם, או אם היה ברור לנו שננהג בשונה מאבא שלנו - איכשהו בלי שנשים לב זה קורה.

את מתייחסת לכך שזה לא מקובל במשפחה, ואת לא מתחברת, וזה לגיטימי.

להורים מותר להחליט גם בלי לתת סיבות והסברים.

אם את מרגישה שהצורך לישון אצל חברות משמעותי מאוד לביתך - הקדישי זמן לשיחה עמה, ותבחני אם ניתן להמשיך את ה"מסורת", או שצריך לגלות גמישות.

חשוב מאוד שתעשי דברים בלב שלם, ולא מלחץ. מותר לנו לומר לא, גבולות ברורים הכרחיים לילדים, ויחד עם זאת ישנן דרכים להמתיק את הסירוב.

נסי לחשוב עם בתך אילו דברים אחרים ישמחו אותה, והכי חשוב - שהשיחה תהיה באווירה נעימה ואוהבת.

(חן סרור, יועצת חינוכית ומנחת סדנאות מודעות)

* * *

מה זה פחד, מהי חרדה ומה ההבדל בין השניים? ומתי יש לפנות לעזרה?

הפחד הוא חלק בלתי נפרד מחיינו כבני אדם. הוא חיוני וחשוב, ותפקידו לעזור לנו להישמר ולדאוג לעצמנו. לעומת זאת, החרדה מגבילה אותנו, ומחלישה את היכולת שלנו לתפקד ולשמור על עצמנו.

כיוון שהתחושה הפנימית בפחד ובחרדה היא זהה, התסמינים הגופניים הם דומים. בשני המקרים ישנן תגובות פיזיולוגיות כמו הזעה, דופק מהיר, לחץ בחזה, שינוי בראיה וכדומה. ניתן להתבלבל בקלות בין חרדה לבין פחד - אך פחדים וחרדות הם שני דברים שונים לגמרי.

פחד מופיע אל מול איום שקיים בפועל כרגע, למשל, כשמכונית מתקרבת אליך במהירות. במקרה כזה ברור לנו מדוע הגוף שלנו נערך לבריחה, ולמה אנו חשים דופק מואץ, זיעה קרה ואולי כאבי בטן. אך ברגע שהסכנה חולפת, תחושת הפחד נרגעת גם היא, הסימפטומים הפיזיולוגיים, הרגשיים והקוגניטיביים נפסקים, והנפש חוזרת לשגרה עד הפעם הבאה שתפגוש בסכנה.

חרדה היא מצב תמידי של פחד פנימי, שאינו תלוי סיטואציה או סכנה ממשית. תחושה זו מפעילה את מנגנוני ההגנה במפתיע, בדמות התקף חרדה. החרדה היא פחד מפני בעיה כללית יותר ובלתי מוחשית, ולכן גם כזאת שאין לנו דרך ברורה להתמודד איתה.

הפרעת חרדה היא מצב בו החרדה מפריעה למהלך החיים התקינים: אם אני מוטרד ממחשבות מדאיגות באופן תמידי, אם אני מתקשה להירדם בלילה או לישון שינה רצופה במשך תקופה, אם אני סובל מסימפטומים פיזיים כמו כאבי בטן, בחילות, הקאות חוזרות, אם אני נמנע מלעשות או להיות במצבים המעוררים תחושות פחד וחרדה - כדאי לפנות לאיש מקצוע ולהתייעץ.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

תגיות:פחדחרדהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה