פורום מומחיות

ממה מגיעים כאבי הבטן שלי?

ממה נובעים כאבי הבטן, מהי הפרעת פאניקה, ולמה אני אוכלת בזמן שעמום?

  • ח' אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתי בת ה-16 מתלוננת על כאבי בטן עזים. הדבר משבש את הרגלי האכילה שלה, וגם לא מאפשר לה להתנייד בצורה חופשית מחוץ לבית. יתרה מזו, היא איננה חשה בטוחה בעצמה, ואני חסרת כלים לסייע לה. מה ניתן לעשות?

הזנת הגוף, מסתבר, לא נעשית רק על ידי אוכל אלא גם על ידי מחשבות בהן אני מזין את עצמי.

כשאדם ניזון ממחשבות שליליות אודות עצמו, הן זורמות בעורקיו ומתעכלות יחד עם התזונה החומרית שלו.

התוצאה המתקבלת בקיבה היא עיכול של מזון לצד לחצים, מתחים ואי אמון משווע בעצמי, כפי שהיטבת להבחין שאכן קיים כזה אצל בתך.

במצב שכזה, לא פלא שהעיכול נעשה קשה מתמיד, ומקשה על המערכת לתפקד במיטבה.

לפיכך, כדי להימנע מכאבי בטן, צריך תחילה לברור את התזונה המחשבתית שלי אודות עצמי.

ליווי תהליכי ומקצועי אשר ישריש בטחון עצמי בבתך ימנע ממנה באופן מידי את התחושות הלא נעימות בבטן, ויניב תוצאות מרשימות באופן שבו היא תחווה את עצמה - בעצמה.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

* * *

לאחר מספר ביקורים אצל רופא המשפחה, הוא הסב את תשומת לבי לכך שאני מתמודדת כנראה עם הפרעת פאניקה, ושכדאי לטפל בה. מהי ההפרעה הזו? אשמח להבין במה מדובר.

המאפיינים העיקריים של הפרעת פאניקה הם התקפי בהלה בלתי צפויים וחוזרים, הגורמים לשינויים התנהגותיים ופסיכולוגיים, שעיקרם פחד מפני התקפים חוזרים, פחד מפני התוצאות הגופניות, הפסיכולוגיות והחברתיות של ההתקפים החוזרים והתפתחות של התנהגויות הימנעותיות. התקפי הבהלה מופיעים באופן פתאומי ולעיתים בלתי צפוי, ומאופיינים בחרדה ובתחושת פחד חזקה, המלווה בתסמינים גופניים - נשימתיים, לבביים, עצביים, אוטונומיים ובמערכת העיכול. התפקוד עלול להיפגע באופן ניכר.

התקפי הבהלה בהגדרתם מופיעים בפתאומיות, מגיעים לשיא תוך 10 דקות, וכוללים לפחות ארבעה מהתסמינים הבאים: הלמות לב או עלייה בקצב הלב, הזעה, רעד, תחושת קוצר נשימה, תחושת חנק, כאבים בחזה, בחילות או אי נוחות בבטן, סחרחורת, דה-ריאליזציה או נתק מהעצמי, פחד לאבד שליטה או להשתגע, פחד למות, תחושת נימול ותחושת קור או גלי חום.

כדי להגדיר הפרעת פאניקה, נדרשים התקפים חוזרים ובלתי צפויים במהלך תקופה של חודש, או מצב שבו במשך חודש לפחות לאחר התקף בהלה קיימת אצל האדם דאגה וחרדה מפני התקפים נוספים, או דאגה מהשלכות ההתקפים, או שינוי משמעותי בהתנהגות בשל ההתקפים.

רבים מהלוקים בהפרעה פונים פניות חוזרות לרופאים, ובמקרים רבים מופנים בשל תלונותיהם לבדיקות רפואיות, בדיקות הדמיה ובדיקות מעבדה שבדיעבד מתבררות כמיותרות. לכך יש השלכות כלכליות ותעסוקתיות, והפונים נחשפים לבדיקות מיותרות ולעיתים גם לבדיקות פולשניות. לכן חשוב שלרופאים ולמטפלים תהיה מיומנות בזיהוי הפרעת פאניקה, בעיקר במסגרות של טיפול ראשוני ובחדרי מיון.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

* * *

אני מצליחה בתוכנית שינוי האכילה שלי, אבל בכל פעם של שעמום אני מתחילה לאכול, וקשה לי להפסיק. איך אני שולטת במצב זה?

כל מחשבה וכל עשייה שלנו תלויים בתת המודע. על מנת לשנות את ההרגלים ואת החשיבה, יש להבין את תת המודע. יש להשתלט על המחשבות שמשבשות את הפעולה שלנו וגורמות לנו לאבד שליטה.

תת המודע הוא אשר אחראי על השינויים ההתנהגותיים והחשיבתיים שאנו מייחלים להם כל כך, ולכן יש להתחיל משם. ליצור מערכת עבודה חדשה, "תכנות" חדש למוח, אשר בעזרתה אפשר להשתלט על הדחף לאכילה.

הדבר היחיד שגורם לאנשים להגיע שוב ושוב לאותה הנקודה, הוא שהם פועלים מתוך דחף רגעי. הוא זה שגורם להם לאבד שליטה, הדחף הרגעי משבש את החשיבה הנכונה וההגיונית.

עם החלטה נחושה וכנה – אל המקרר לא פונים בזמן שעמום, אלא רק בזמן רעב!

כאשר אתם תחליטו שאתם אוכלים רק כאשר אתם רעבים באמת, דהיינו בזמן הארוחות בלבד, תבינו שכל אכילה אחרת היא שעמום.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:כאביםבריאותפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה