פורום מומחיות

איך מפסיקים לתלוש את השיער

איך עוצרים טריכוטילומניה, למה אני לא מצליח לרדת במשקל, ואיך אצור לעצמי מוטיבציה?

  • ב' כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מזה שנים אני מתמודדת עם כפייתיות שנקראת טריכוטילומניה (תלישת שערות לא רצונית), ואני לא יודעת מה לעשות כדי להפסיק. ברור לי שהפסקת התלישה צריכה לבוא ממני, אבל אני יודעת שאני כבר לא יכולה לעזור לעצמי, התלישה הגיעה לשיאה. אם בעבר זה היה פעם ביום, היום זה כבר 5 פעמים ביום. מה אוכל לעשות?

טריכוטילומניה היא הפרעה המתבטאת בתלישת שיער עד למצב של קרחות, והיא גורמת למצוקה קשה. ההפרעה משתנה בחומרתה בין אדם לאדם, וגם אצל אותו אדם יש תקופות של החמרה ושל הטבה.

אצל חלק ניכר מהסובלים קיימת בנוסף גם בעיה של חרדות או של דיכאון. ההפרעה עצמה גורמת לעיתים קרובות לבושה, לירידה בדימוי העצמי ולפגיעה בתפקוד החברתי. מדובר ב"מעגל סגור", כיוון שרגשות של בושה, חרדה או עצבות, מגבירים את ההתנהגות של תלישת השיער, וזה גורם ליותר רגשות שליליים וליותר תלישת שיער... וכך הלאה. לכן חשוב מאוד לטפל בבעיה ולקבל עזרה מקצועית.

בד"כ הסובלים מהבעיה מנסים מאוד לעזור לעצמם בדרכים שונות, ומגיעים לדרגת שיפור כלשהי. הגישה הביקורתית שאומרת: "קחי את עצמך בידיים!... את יכולה לשלוט בעצמך!" - אינה יעילה, כי היא גורמת לעוד יותר תחושות של אשמה ובושה, למצוקה, ולהגברה נוספת בהתנהגות הבעייתית כתוצאה מהרגשות השליליים שמתעוררים.

הטיפולים המוכרים כיום לבעיה כוללים טיפול תרופתי ופסיכולוגי.

הטיפול היעיל הוא הטיפול ההתנהגותי, הנותן למטופל כלים להבנה טובה יותר של הבעיה, וכלים להשגת שליטה טובה יותר בהתנהגויות הלא-רצויות. במהלכו המטופל/ת רוכש גם כלים התנהגותיים יעילים יותר להתמודדות במצבי לחץ, חרדה או עצב, אשר בהם בד"כ יש נטייה להגברה של תלישת השיער.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

 * * *

אני בן 35, ובכל פעם שאני מנסה לרדת במשקל – אני מוצא את עצמי אוכל יותר מדי, אף על פי שאיני רעב. למה זה קורה?

השמנה נובעת מחוסר איזון בין אנרגיה הנכנסת לגוף לבין האנרגיה שהגוף יכול להוציא ולבזבז.

חוסר האיזון יכול לנבוע מעודף צריכת מזון או מחוסר היכולת להשתמש באנרגיה זו. הפרעה בצריכת המזון מושפעת מבקרת הצריכה במוח, שם מווסתת האכילה. קיימים מספר מנגנונים בגוף האחראים על העברת השדרים המתאימים למוח, כדי שייפרש עבורנו מה עלינו לעשות כעת, לאכול או לחדול.

כל הפרעה באחד המנגנונים בשלב קליטת המידע בגוף, בשלב ההעברה למוח, בשלב קליטת הידע במוח או בשלב פירוש המידע - תתורגם כהפרעת אכילה.

קיימות אפשרויות קלקול רבות בכל אחד מהמנגנונים. לחלק מהן אחראית חברת השפע שלנו. גם דיאטה יכולה לגרום לשיבוש במנגנוני האיזון של משקל הגוף. כל מצב של חסך באנרגיה לאורך זמן יגרום לאכילה מוגברת ולעלייה במשקל.

חשוב לרזות באופן נכון ומתאים, ללא דיאטות.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

אנחנו זוג מסודר מאוד מבחינה חומרית, אולם אני חשה כל העת ריקנות פנימית, ואינני אוהבת את הסביבה בה אנו גרים. כמו כן, מעולם לא יצאתי לשוק העבודה ואין לי כל מוטיבציה לעשייה. האם תוכלי לעזור לי?

התובנה כי "להיות מסודרים מבחינה חומרית" אין בה בכדי להשפיע על מצב רוחך הפנימי.

נראה שטרם גיבשת לעצמך זהות פנימית - מי את? מה רצונותיך? מהי סביבת המגורים הרצויה לך?

כאשר אדם אינו נמצא, מבחינה תודעתית, במקום בו הוא רוצה להיות – הוא חש בלבול וספקות גדולים מחלחלים בקרבו. הוא מאבד את תחושת החיות והשמחה שבחייו, ועזרים חיצוניים כגון כסף וחומרנות - אין בהם בכדי להשפיע על תחושותיו.

המוטיבציה שלו לעשייה יורדת, ומתלווה לכך תחושת ריקנות גדולה, עד כי איננו מבין מה מקומו בעולמו, ומרגיש מיותר לעצמו ולסובביו וחסר כל סממן חיות.

יש להבין כי בעוד החיים ניתנו לנו במתנה, הרי שאת תחושת החיות שבהם הפקיד ה' בידינו. על מנת ליצוק את תחושת החיות והשמחה בתוכך, עליך להשיב תחילה על השאלות שלעיל.

כשתתחברי אל מי שאת באמת, תיחשף נקודת הזהות הפנימית שלך, ויהיה לך ברור כשמש מי את, מהן יכולותיך ומהי סביבת המגורים המתאימה לך. כאשר אדם חי בחיבור פנימי ותודעתי שלו אל עצמו, הוא באופן אוטומטי עושה את הדברים אותם הוא אוהב, חי בסביבת המגורים המתאימה לו ומתמלא בחיות ובמוטיבציה פנימית המולידה בו כל העת הגשמה ומיצוי עצמי. כשזו תהיה מנת חלקך, תוצף הנפש שלך בחיות אמיתית ובשמחה תמידית, ואז תזכי סוף סוף לשוב מהקרב המתחולל בקרבך בשלום, כי תחושת חיות שורשה בזהות.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך, כותבת ומרצה בתחום)

תגיות:פורום מומחיותשיער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה