פורום מומחיות

למה בכל זאת חשוב לאכול חיטה?

האם החיטה חשובה לתזונה, איך מלמדים בעל לכבד את אשתו, ולמה אני פוחדת להישאר לבד?

  • ח' חשון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מדברים הרבה כנגד הדגנים ועל הפחתת דגנים, במיוחד בתחום הפחתת משקל. האם נכון לחשוב כך? או האם הדגנים ובמיוחד החיטה חשובים לתפריט?

מחקרי תזונה שנעשו בעשור האחרון הוכיחו כי עמים הניזונים ממאכלים טבעיים אינם סובלים ממחלות, וסובלים פחות מתשישות וזקנה בשל בריאות גופם ומצב רוחם. בין חומרי המזון הטבעי והבריא ביותר תופסים הדגנים מקום ראשון, בהיותם עשירים בוויטמינים ובמינרלים, ומאחר שהטיפול בהם קל ופשוט.

החיטה עולה במעלותיה על כולם. היא מקור לחומצות אמינו ולחלבון, אשר גוף האדם זקוק להם על מנת לעודד צמיחה של תאים וחידוש החיות בגופנו. בגרעין החיטה מרוכזים כל החומרים החיוניים לגופנו. יש לזכור שגופנו עובר יום יום תהליך של התבלות, כלומר איבוד מרץ ונסיגה לסכנה.

בגרעין החיטה יש ויטמינים רבים, חומצות אמינו, שומן בלתי רווי ומינרלים. על סמך ניסויים שבוצעו עולה כי החיטה מונעת מחלות לב, וסרטן וכן מרפאת סכרת, מנקה את הדם, משפרת חילוף חומרים, ומנקה את מערכת העיכול. יש להדגיש שמדובר בחיטה מלאה, הכוללת אל כל חלקיה כולל הנבט והקליפה.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

תמיד, כשאנחנו יוצאים לטייל, אני לוקחת את העגלה של התינוקת, ובעלי הולך לידי. אף פעם לא חשבתי אחרת. פעם אחת יצאנו לטיול עם העגלה ובדרך פגשנו את השכנה שלנו מלמעלה, אישה מבוגרת. תאמר לי, כך היא אמרה לבעלי, אתה באמת חושב שהאישה שלך צריכה לדחוף את העגלה בעליה, כשאתה הולך כמו נסיך? הרגשתי שהיא מוציאה לי את המילים מהפה. ראוי לציין שבעלי מיד הסמיק ולקח את העגלה לידיו והמשכנו ללכת. הרבה פעמים אני שואלת את עצמי, איך אפשר באמת ללמד בעל לכבד את אשתו?

הלא, את מספרת, שתמיד את לוקחת את העגלה ובעלך הולך לידך. אם היה כל כך חשוב לך שבעלך יסיע את העגלה, למה את ממהרת לקחת את המושכות לידייך?

את לוקחת את העגלה, כי כך הורגלת מבית אמא, כי כך את חושבת שעליך לעשות.

אם לא היית לוקחת – הוא היה לוקח, כנראה (אולי הוא אפילו חושב, שאם ייקח את העגלה, הוא יוריד מכבודך, כאמא).

אבל אנחנו, פעמים רבות, קודם לוקחים לידינו את הגה השליטה, ואחר כך מתלוננים.

אם גם את חושבת שבעלך לא מכבד אותך, דברי אתו על כך, ובקשי שייתן לך כבוד. הדגישי לו במה, למשל בדחיפת העגלה.

אני בטוחה שבעלך יקשיב וישמע, הנה, אפילו לתגובה המעליבה של השכנה הוא שמע, כנראה ישמע גם לך.

כל עוד לא אמרת לו את הדברים, ועשית אותם בעצמך, אינך יכולה להתלונן על בן זוגך.

בואו נזכור תמיד שהצד השני לא יכול לדעת למה אנו מתכוונים ומה אנו רוצים אם איננו אומרים לו בפה מלא.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

קורה לי שמדי פעם אני מפחדת להישאר לבד בבית. זה לא נעים לדעתי להישאר לבד. אני בת 25, ומפחדת שלא ארגיש טוב ולא יהיה לי במי להיעזר. הפתרון שמצאתי כרגע הוא להישאר עם מחשב דלוק או מוזיקה, לפחות כך לא ארגיש לבד. האם יש פתרונות נוספים לבעייתי? ואיך מתגברים על זה?

מצד אחד זה יכול להיות טבעי לחלוטין להרגיש לא נוח לבד. השאלה המרכזית היא עד כמה זה פוגע בפעילויות השוטפות שלך ובאיכות החיים שלך. במידה ומדובר בתופעה חזקה, סביר להניח שיש לה השפעה כזאת, ואז לא כדאי להישאר עם זה ללא מענה.

בעיקרון, השאלה היא מה עומד מאחורי הפחד, אילו מחשבות מתעוררות סביב ההישארות לבד. והרי יש כל כך הרבה תשובות אפשריות לשאלה הזו.

ניתן למצוא פתרונות נוספים מלבד מה שציינת, כמו לצאת מהבית ולהתעסק בדברים שאת אוהבת, אך כל אלה הינם בגדר "בריחה" ממצב ה"לבד", ובאופן כזה, כל זמן שתהיי לבד - תמיד תהיי תלויה בפעולות המסיחות האלה, מה שבאותו זמן נתון יפיג את הפחד בטווח המידי אולי, אך ייקבע אותו מפעם לפעם, וכך החרדה תשמר ואף עשויה להתעצם.

במידה וזה חשוב לך מספיק, כדאי לפנות לטיפול. אם תדעי יותר על הפחד הזה ומקורותיו, ודאי גם תהיה דרך לטפל בו.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

תגיות:חיטהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה