תורה ומדע

האם לה’ יש זמן?

  • י"ח טבת התשע"ז
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום! ידוע שהמושג זמן שייך רק לדברים חומריים, כלומר ללא חומר לא היה זמן וכו' (כבר אמר זאת הרמב"ם בסיפור בראשית על הפסוק בו נברא העולם 'ויהי אור..' שהזמן התחיל כאשר נברא העולם, כלומר שהתחיל החומר) השאלה שלי היא: איך למרות הידיעה הזאת חז"ל אומרים ש"יום" (מושג של זמן) אחד של ה' שווה לאלף שנים? הרי לא שייך לשייך לה' מושג של זמן בגלל שאין לו לא גוף ולא צורה חומריים? תודה על המשובים

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

  

לא מדובר במאמר חז"ל, אלא בפסוק שכתב דוד המלך ע"ה בספר התהילים: "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבר ואשמורה בלילה" (תהילים צ, ד).

פסוק זה ממחיש לנו עד כמה גדול אלוקים ואדיר לעומתנו, ואינו דומה לאדם כלל, כפי שכותב דוד המלך בפרק אחר: "ואתה הוא ושנותיך לא יתמו" (תהילים קב, כח).

 

אלוקים כמובן נצחי ולא תלוי בזמן, ועל כן רואה מתחילת העולם ועד סופו כפי שנאמר בנביא: "מי פעל ועשה, קורא הדורות מראש - אני ה' ראשון ואת אחרונים אני הוא"! (ישעיהו מא, ד). אלוקים רואה את כל הדורות.

 

עם זאת נראה לי שמצאתי יישוב לשאלתך:

אפשר לומר שרק לאחר שאלוקים ברא את מושג הזמן, וברא את בני האדם, מאז ועד היום ניתן להמחיש אלף שנה "כיום אתמול כי יעבור". ואציע את הפירוש הבא על דרך משל: כשם שאדם מתכנן את השבוע שלו מראש, ומחליט מה יעשה עבור סוף השבוע, כך להבדיל אלוקים רואה עד סוף כל הדורות, ועל כן מתכנן את ההיסטוריה האנושית מראש לאלפי השנים הבאות. 

 

אולי אפשר לומר שהביטוי "אלף שנים" נועד לתאר פרק זמן גדול מאוד בהיסטוריה שלנו, אותה אלוקים מתכנן בעבורנו מראש, או רואה בה תקופה אחת בהתקדמות האנושית. כפי שאמרו חז"ל על פי הפסוק בתהילים:

"אמר רב קטינא: שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב (ששת אלפים שנה העולם יתקיים ואלף שנה ישבות עם בוא גאולתו) שנאמר: 'וְנִשְׂגָּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא'.

אביי אמר: תרי חרוב (כלומר, אלפיים שנה העולם ישבות לאחר גאולתו) שנאמר (הושע ו, ב) 'יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו'. 

תניא כותיה דרב קטינא, כשם שהשביעית משמטת שנה אחת לז' שנים, כך העולם משמט אלף שנים לשבעת אלפים שנה (כלומר הביאו ראיה מהשמיטה שרק אלף שנה ישבות העולם לאחר גאולתו), שנאמר: 'ונשגב ה' לבדו ביום ההוא', ואומר 'מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת' - יום שכולו שבת, ואומר 'כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ כְּיוֹם אֶתְמוֹל כִּי יַעֲבֹר'.

תנא דבי אליהו: ששת אלפים שנה הוי עלמא (העולם יהיה קיים במצבו הנוכחי): שני אלפים - תוהו, שני אלפים - תורה, שני אלפים - ימות המשיח" (סנהדרין דף צז, ע"ב).

 

אלוקים ברא את העולם בשישה ימים ונח ביום השביעי. יש לכך משמעות גם בהיסטוריה של העולם, ובמהלכים שבהם אלוקים מקדם את האנושות לקראת גאולתה - גם תהליך זה ייעשה ב"שישה ימים", שהם ששת אלפים שנה. מכאן שהביטוי "אלף שנים בעיניך" מתאר את תכנון ההיסטוריה בשלבים, כאשר כל שלב הוא בן אלפיים שנה.

 

אם נביט על ההיסטוריה של העולם, נראה שהאמונה אכן מתקדמת בשלבים לקראת הגאולה, כאשר כל צעד אורך בין אלף לאלפיים שנה. אלוקים יתברך הוא ששולט בהיסטוריה ומקדם את האנושות כולה אל תכליתה. אם נביט על אנשי העבר, נראה שרוב האומות היו עובדות פסלים ואלילים, אך בזכות התורה הן התקדמו לאמונה באלוקים אחד. אין זה צירוף מקרים שספר התורה הפך לספר המפורסם והמשפיע ביותר בעולם כולו, ושעם ישראל הוא העם המדובר ביותר בעולם. כל האומות התוודעו לרעיון המשיח והגאולה, במטרה שכאשר יגיע המשיח האמיתי לעולם ויגאל את עם ישראל ויבנה את בית המקדש - גם כל העולם כולו יזכה להיגאל ולעבוד את ה' שכם אחד. כך ניבאו הנביאים בתנ"ך, שעם בוא הגאולה השלמה, כל העולם יכיר את ה', יהיה שלום עולמי, והכל יעלו קרבנות לבית המקדש. ראה כאן הרצאה על נבואותאחרית הימים והגאולה:

https://www.hidabroot.org/video/68365

אך תהליך היסטורי זה מתרחש בשלבים המתקדמים לפי הרצון האלוקי. כל ההיסטוריה שלנו היא בעיני הא-ל יתברך כמו שבוע אחד, שכל יום ממנו הוא אלף שנה עבורנו.

  

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בורא עולםזמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה