פורום מומחיות

כשההתחזקות פוגעת בזוגיות

מה לעשות אם בעלי חושש מההתחזקות שלי, איך יוצרים תפריט צמחוני בריא והאם זוג מבוגר צריך לארח או להישאר לבד?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשנים האחרונות התחלתי להתחזק מבחינה דתית. בעלי מסורתי, אבל חושש מאד מפני ההתחזקות שלי. הדבר יוצר מתחים קשים בינינו. כיצד לנהוג?

טבעו של שינוי מכל סוג הוא להביא עמו חששות מפני העתיד. ע"מ להפחית את החששות, חשוב לשוחח עליהם באווירה רגועה ופתוחה, להקשיב בכנות ובסבלנות לחששותיו ולבדוק כיצד את יכולה להקל עליו.

התחזקות אמונית מביאה איתה התחזקות במידות ודרך ארץ, יש להניח שאם ההתחזקות שלך במצוות תהיה מנוף לחיזוק הזוגיות, בעלך ישמח בשינוי שחל ואולי אף יחליט להצטרף.

ייתכן שאת בתחילת דרכך הרוחנית ואת מתלהבת מהאור החדש שנגלה לך, ולעיתים שוכחת שלבעלך הקצב הזה מהיר מדי ומאיים. אם כך הדבר, מומלץ שתפנו לרב או ליועץ נישואין, כדי לקבל הדרכה.

ייתכן שהיו בינכם מתחים גם קודם לכן על דברים אחרים, ואם זה כך, ההתחזקות הדתית אינה הסיבה העיקרית למתח, ובלעדיה – המתח יופיע בקשר לנושאים אחרים.

גם כאן חשובה השיחה והבירור המשותף, מהם הדברים המפריעים לחיי הנישואים שלכם לפרוח.

בכל מקרה, חשוב מאד שתנסו להגיע להבנות מתוך התחשבות הדדית, כאשר כשם שהוא בא לקראתך בנושאים הכרחיים כמו כשרות וטהרת המשפחה, תקבלי את זכותו לבחור את דרכו הרוחנית.

במידה ואינכם מצליחים ליישב את הדברים בינכם, מומלץ לפנות לייעוץ, ולבחון מהם הדברים העיקריים העומדים ביסוד הקונפליקט ביניכם, ע"מ לפתור אותם ולהפוך את השינוי לצמיחה.

(אורלי סמירה, יועצת זוגית, פסיכותרפיסטית CBT)

* * *

 לפני כשנה החלטתי להפוך לצמחונית, על דעת עצמי. כיום אני סובלת ממחסור בחלבונים. מה עלי לעשות?

לצערי, נתקלתי במקרים כאלו לא פעם. חשוב מאד להיוועץ באנשי מקצוע ולבנות תפריט צמחוני הולם.

החלבונים מהווים את הבסיס לבניית שרירים, רקמות, הורמונים, אנזימים וחלבון. החלבונים מתפרקים בגוף לחומצות אמינו, ולאחר תהליך הפירוק הגוף בונה לעצמו את הדרוש לו.

ישנן חומצות אמינו אחדות שהגוף חייב לקבל מהמזון שאנו אוכלים, כי הוא אינו מסוגל לייצר אותן בעצמו. לכן חשוב לאכול מזון מגוון ומוצרים רבים המכילים חלבון. מזון המכיל חלבון שיש בו את כל חומצות האמינו הוא בעל ערך גבוה יותר.

לדוגמא, אם נאכל תירס כמקור לחלבון – נגיע לתת תזונה כיוון שחלבון התירס חסר חומצות אמינו. אם נשלים את התירס עם מוצרי חלב, למשל, נשיג רמה גבוהה יותר של חומצות אמינו.

השלמת חלבונים שבהם ישנה חומצת אמינו הכרחית במידה מוגבלת, יכולה להיעשות ע"י שילוב עם מוצרי מזון שבהם אותה חומצת אמינו קיימת ברמה גבוהה יותר, כגון קורנפלקס עם חלב, לחם עם גבינה, עדשים עם אורז, שעועית לבנה ולחם, פיתה עם חומוס.

חשוב לדעת שרמת החלבון בתפריט היומי לאדם צריכה להיות כ-0.8 גרם חלבון לכל ק"ג ממשקל הרצוי לאדם.

כאשר האדם עוסק בספורט באופן מוגבר או עוסק בעבודה פיזית קשה, יש להגדיל את כמות חלבון בתפריט.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

אנחנו זוג מבוגר יחסית. כל ילדינו כבר נישאו, ונשארנו לבדנו. אני אוהבת את השבתות שנשארים בהן לבד, כי כך יש לי פנאי לנוח, לעשות הכול בניחותא ולהתמסר לבעלי. לעומת זאת, בעלי אוהב לארח, ואם הילדים הנשואים לא מגיעים, הוא מיד פונה לישיבה הסמוכה ומביא בחורים לאכול עמנו את סעודות השבת. אני נמצאת בקונפליקט. מצד אחד מעריכה את בעלי שאוהב לארח ולעשות טוב לאנשים, מצד שני מרגישה שהוא לא מספיק נהנה לבדו אתי, וזה פוגע בי.

זו בדיוק שאלה שהתשובה עליה קשורה ליחסים ביניכם. למה לא תשאלי אותו את השאלה הזו? למה לא תעלי לפניו את מחשבתך? ייתכן שיש לו תשובה טובה לא פחות מהשאלה שלך. ייתכן שיאמר מיד שלדעתו זה לא מורה על חוסר בהנאה, אלא על כך שהוא אוהב שבת שמחה, עם שירים ליד השולחן ועם דברי תורה. ייתכן שיאמר שכך הורגל מבית אביו, ולכן גם הוא עושה זאת. ייתכן שיענה שהוא למד בישיבה שבה הכנסת אורחים חשובה מכל. אני בטוחה שאם יענה תשובה כזו, היא תתקבל על דעתך. אם באמת הוא עשה זאת כי הרגיש שחסר לו משהו בשבת זוגית, הוא כנראה ישמע את דברייך והם יחלחלו. לא בטוח שחשב על זה קודם...

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:התחזקותצמחונותזוגיותפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה