פורום מומחיות

מתי מדובר בהפרעה?

איך מזהים הפרעת קשב וריכוז, איך מתמודדים עם ילד מתבגר, ואיך גורמים לבעל לעזור בבית?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתור מחנכת כיתה המתמודדת עם מספר מכובד של ילדים המתקשים בקשב וריכוז ועדיין לא מאובחנים, אבקש שתמקדי אותי באפיונים עיקריים השכיחים בקרב אוכלוסייה זו. הרי לא כל שובבות וחוסר ריכוז מעידים על הפרעה...

הפרעת קשב וריכוזADD, או הפרעת קשב עם היפראקטיביות (תנועתיות יתר) – ADHD היא הפרעה המקשה על האדם לעבד ולמיין מידע וגירויים הנקלטים מהעולם ולהתמקד במידע הרלוונטי.

לתלמיד בעל הפרעת קשב קשה להתמקד במורה ובחומר הנלמד ולהתעלם מכל המסיח את דעתו בשיעור. הפרעת קשב מפריעה בצורה כוללנית בכל צורות הלמידה.

מאפיינים נפוצים בקרב תלמידים הסובלים מהפרעות קשב:

• מתחמקים מביצוע מטלות, מוסחים בקלות.

• מתקשים לתכנן, אינם מסוגלים להתמיד באופן עקבי או להשלים תפקידים ומטלות שהתחילו.

• מתקשים להאזין, נוטים להתפרץ לדברי אחרים, "קופצים" מנושא לנושא.

• מתחמקים מהיגיון, אינם נוטים לפרש את המציאות בצורה הנכונה.

• כישורי אינטגרציה לקויים.

• מתקשים לקבל החלטות.

• מתוסכלים בקלות, מגיבים מהר ועוברים מהר ממצב אחד לאחר .

• נוטים להתפרצויות זעם.

• בהיפראקטיביות: הילד נראה כאילו "ממונע", חסר שקט, אינו מסוגל לשבת במקום לאורך זמן.

לעיתים קרובות סובלים מגירוי יתר - מציק להם תפר התווית בחולצה, פס התפר בגרביים וכד'.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

אני אמא לילד מתבגר (15), וכבר שנתיים שאני מרגישה שהוא עושה מה שהוא רוצה מבלי לשאול לדעתי, ואף אוהב דברים שונים מהסגנון אותו רציתי כל כך להנחיל לו. הדברים הללו מידרדרים לא פעם לוויכוחים ולמחלוקות בינינו. הייתי רוצה לדעת איך להתמודד איתו.

עוד טרם גיל ההתבגרות, הילד מתחיל להתנגד לחלקים מעשיים שהוריו מבקשים ממנו, וזאת על מנת ליצור סוג של נפרדות ועצמאות. הוא לא בהכרח "מתחצף" ו"בועט" בנו, בגיל זה הילד ממשיך להבדיל את עצמו ולבנות את חייו העצמאיים ע"י קריאת תיגר על ערכי הבית בו הוא גדל.

לפעמים הילד רוצה אחריות על עצמו, ואינו מעוניין בטיפוח ובדאגת יתר מצד הוריו. ההורים צריכים להיכנס לתפקיד של אפשור גדילה וצמיחה, ונתינת אפשרויות לילד להיעשות אינדיבידואל.

יש לראות את השינויים בילד, כמו גם אצלנו, כשינויים טבעיים, הנובעים מהתפתחות בריאה. זה ודאי יגרום לנו להתנהג בצורה בריאה ונוחה בהרבה.

כהורים, נוצר לעיתים קושי לוותר על מקום האחריות שיש בו גם תחושת שליטה. התנהגות הילד יכולה להתפרש כחוצפה או כהתרסה נגד ההורים, וגם ההורה מתחיל לחשוב על עצמו כנכשל.

החלק השני: התקרבות. כוונתי בעיקר להתנהגות שלנו מול הילד. יש  להחמיא לו ולהראות לו את חלקיו החיוביים, כדי לטעת בו אמון במסוגלות שלו להצליח. כשהילד צריך להפוך לגבר, אנו אמורים להיות שם בשבילו, ולאפשר לו להתרחק ולהביע את ייחודיותו בצורה מרבית.

(אורלי סמירה, מדריכת כלות, יועצת נישואין, פסיכותרפיסטית ובעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה)

* * *

בעלי הגיע מבית שבו האבא היה פטור ממלאכה. יושב בבית ולא עושה כלום, ואמא עושה הכול. בבית שלהם היו שני ילדים, ולנו יש 6 ילדים בלי עין הרע. אני מסבירה לו בכל פעם שהוא לא יכול לשבת כמו אביו, כי כאן יש עבודה רבה והוא חייב לתת יד, אך קשה לי להזיז אותו מדעתו.

אכן, "דפוס ביתי" הולך יחד עם האדם. לכן חשוב כל כך להקפיד על האווירה הביתית ועל הדפוס השורר בבית. בעלך אכן ראה דברים אחרים, הורגל אחרת לחלוטין וקשה להזיזו מהמקום בו הוא עומד. עם זאת, ברור שבית עם 6 ילדים משווע לעזרת האב, ואני בעד שאבא יעזור גם בבית שבו רק 2 ילדים, ואפילו בבית שאין בו עדיין ילדים.

כשמעירים לאדם ורוטנים כל הזמן שאינו עושה כלום, הוא לא יזיז את עצמו, רק אולי ייפגע ויכעס. אני מציעה לך להסביר לבעלך שהבית הזה גם שלו, וכדי שירגיש שהוא שלו, שמגיע לו לדרוך בו בכל פינה ולגעת בכל נקודה, כדאי שיבחר לעצמו מלאכה או שתיים שיתמיד לעשותן. המשיכי והסבירי שהבית משווע לעזרה. תני  לו לבחור בין מספר מלאכות. למשל: הדחת כלי המטבח מכל היום; הורדת האשפה פעמיים ביום; הלאה, לפי מה שמתאים אצלכם. כאשר תמקדי את הדברים, הוא יבין יותר למה את זקוקה בדיוק, ויתרגל לאט לאט לעזור לפי הזמן שבידו.

אל תשכחי להודות לו על מה שהוא עושה. גם מי שחייב במלאכה שמח ומרוצה כשיודעים להעריך אותו על כך.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותהפרעת קשב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה