פורום מומחיות

כשהבעל מאחר

למה הבעל "שוכח את עצמו" עם חברים? מדוע הילדה אינה מתחילה לדבר? ואיך מעירים לבעל בצורה נכונה?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעלי נוטה "לשכוח את עצמו" לעיתים קרובות. כמעט לאחר כל תפילה או שיעור, וכן בחזרה מהעבודה, אף פעם לא קורה שהוא מגיע הביתה בזמן. מה עלי לעשות?

לעיתים אנו "שוכחים את עצמנו" כשנעים לנו בחברת אנשים אחרים. דואגים לכל העולם – ומאידך מעמידים את הבית בתחתית סולם העדיפויות, למרות ידיעתנו ש"חסד מתחיל בבית".

יתכן שהבעל לא שוכח את עצמו. הוא בוחר בבחירה מודעת (או לא מודעת) להימצא בחברת אנשים אחרים או להימצא במקומות שבהם הוא לא מרגיש מאוים. נח ונעים לו בסביבת אנשים או חברים שמהם הוא מקבל משוב חיובי עם הארת פנים. הבעל מחפש להימצא במקומות שבהם לכל עשייה שלו יש מי שטורח, ואומר לו תודה עם חיוך.

בעולם הישגי, שבו כל דבר נמדד ע"פ תוצאותיו, כל מילה טובה, תודה וחיוך משמשים כאוויר וכחמצן להמשיך ולתפקד, כמאמר חז"ל: "טוב המלבין שיניים לחברו מהמשקהו חלב".

נשים החשות כי הבעל נוטה "לשכוח את עצמו" עם חבריו, או מעדיף לפעול ולהתנדב מחוץ לבית, עליהן ללמוד מהו הגורם האמיתי הקושר את הבעל לכל אותם מקומות בהם טוב לו יותר.

במידה והבעל ידע, ויהיה משוכנע, שעל כל פעולה שהוא עושה בבית הוא מקבל מחמאה בתוספת חיוך וביטוי הערכה, זו תהיה הערובה שיהיה לו נחמד וטוב להימצא עוד ועוד במקום שכזה.

כדאי לנהל שיחה נעימה, בה תספר האישה על הצורך שלה שבעלה יגיע הביתה בזמן, לא מתוך ביקורת או האשמה אלא כצורך וכבקשה. זו תסב את תשומת ליבו לעניין, מכיוון שייתכן שהוא אינו מודע לצורך הזה, שעבורה הוא כמעט קיומי. ניתן תמיד לפנות לייעוץ זוגי ע"מ לדבר על הצרכים של כל אחד מכם.

(אורלי סמירה - מדריכת כלות, יועצת נישואין, פסיכותרפיסטית ובעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה)

* * *

בתי בת השנתיים וחודש כמעט אינה מדברת. היא מביעה עצמה בעזרת תנועות ומילים בודדות. לעומתה, בת חברתי בת השנתיים בדיוק מדברת בצורה חלקה וברורה. אני מודאגת מהמצב. איך אוכל לעזור לפתח אותה שפתית?

הורים רבים רואים בקצב התפתחות ילדיהם בתחומים השונים את הצלחתם ההורית. אי לכך, נוצר לחץ מיותר סביב משימות התפתחויות שונות, כגון: הליכה, התפתחות השפה וכו'.

קיימים הבדלים גדולים בין פעוטות ביכולות הדיבור וביכולת הבנת השפה. ישנם פעוטות המבינים מספר רב של מילים, אך יכולים לבטא רק מילים מעטות, וישנם פעוטות שאוצר המילים שלהם רחב יותר. בשל השונות הרחבה, אין מקום לדאגה (בדרך כלל לפני גיל 3 אין צורך לפנות לאנשי מקצוע בתחום).

השונות הבין אישית קשורה לשני גורמים מרכזיים: גורמים מולדים – בשלות פיזית שקשורה לאזור הפה (הפקת הצלילים), וגורמים סביבתיים – באיזו מידה הילד חשוף לגירויים שפתיים.

עם זאת, תוכלי לעזור לפתח בילדתך בעזרת ה' יכולות שפתיות באמצעות הקראת סיפור מותאם לרמת הגיל, חשיפה לאוצר מילים חדשות והסברן, עידוד דמיון, חשיבה ושפה ע"י שאלות קצרות של מה יקרה בהמשך, השלמת מילים וכדו'.

יש להרבות במלל בזמן משחק. בזמן ארוחה מומלץ לנקוב בשמותיהם של המאכלים, בשמות הכלים, הצעצועים, ולשלב דקלומים ושירים הקשורים לנושא.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

בעלי אדם מושלם. הוא בעל טוב וגם אכפתי לגבי הילדים. אבל לפעמים אני רוצה להעיר לו על משהו שהוא עושה. קשה לי להעיר לו, כי הוא לוקח את זה מאוד קשה. הוא מסתגר בתוך עצמו וכמעט לא מדבר אתי. אחר כך הוא חוזר למה שעשה. מה אפשר לעשות? איך אוכל להסביר לו שהתנהגותו לא מוצאת חן בעיני אם הוא לא רוצה לשמוע?

רוב האנשים אינם רואים בבעל או באשה אדם מושלם. יפה בעיני שהתחלת את השאלה בהצהרה כזו. רוב האנשים מצביעים על הבעיה שהם מוצאים בצד השני וטוענים שהוא נורא ואיום כי... ואני מסבירה להם שהצד השני הוא בסדר גמור רק שיש לו בעיה מסוימת.

מכיוון שאת רואה בבעלך את הטוב ואפילו את המושלם, תצליחי בקלות רבה יותר לפתור את בעייתך.

את מעירה לו על משהו, לפי דבריך. קשה לו לקבל – כי אולי את אומרת לו את הדברים בטון כעוס, באופן מעליב? אולי את מציירת לו את הדבר אחרת ממה שציירת לי כאן, עד שהוא מבין מהדברים שאת לא מעריכה אותו כלל.

מצאי זמן רגוע ושקט כדי לשוחח עמו ללא הפרעות ברקע. התחילי את הדברים בהערכתך הרבה אליו. בקשי ממנו להקשיב לך עד הסוף, והעיקר, אל תאמרי: אינך בסדר שאתה נוהג כך, אלא: קשה לי שאתה נוהג באופן הזה.

קושי שלך לא יצטייר כבעייתיות שלו, ולכן הוא יקבל את דבריך באופן הטוב ביותר.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:איחורפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה