פורום מומחיות

איך מכילים פחדים?

איך מתמודדים עם ילד בעל פחדים, כיצד מחזקים את היד הדומיננטית, ואיך מעדנים את סגנון הדיבור?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני אם לילד בן 11.5, שמאז היותו בן 9 מפחד ללכת לבד ברחוב או לסופר. בלילה הוא פוחד להירדם כשלא יושבים לידו. אני או בעלי צריכים לעמוד ליד חדר האמבטיה בזמן שהוא מתקלח. כואב לי עם מה שהוא מתמודד, אני מנסה לעזור לו עם הפחדים ויושבת אתו, או מלווה אותו כשצריך, אך זה מגביל אותי מאד, ומצד שני אני לא רואה שהפחד פוחת.

כאימהות, הוטבעה בנו יכולת הכלה של ילדנו, יכולת זו מצמיחה ומגדלת אותם בעלי ביטחון וחוסן,

אך הגבול הדק שבין הכלה להצטרפות או להגנה יתרה היא זו שלפעמים משמרת חוסר ביטחון.

ניכר שבנך סובל מאד, ופעולות שנתפסות כפשוטות בעיני ילדים בגילו נעשות עבורו קשות, וגובות ממנו מתח.

באופן שהנך מלווה אותו, הפחד והחשש משתמרים, כיון שהוא לא מתמודד איתם, ובכל פעם שהוא נמנע ממצב שמפחיד אותו, הפחד נשמר ואף מתעצם.

נסי בהדרגה ובאיטיות לאפשר לו להיחשף לפחדים שלו, לדוגמה: לצאת למרחק קצר כמו לרדת למטה ולעלות, ואז לרדת, לחצות כביש ולחזור. בכל פעם להוסיף מעט מרחק הליכה, בהדרגה.

כמו כן, דברי אתו על הפחד, ובקשי ממנו לדרג את הקושי שלדעתו יחווה. שאלי, כמה זה יפחיד אותך לחצות כביש ולחזור, מ-1 עד 10?

לאחר המעשה שאלי כמה פחד חווה, וערכו השוואה, אם התוצאה תאמה למה שחזה מראש.

במידה וקיים קושי לעשות זאת לבד, ניתן לפנות לטיפול.

(אורלי סמירה, מדריכת כלות, יועצת נישואין, פסיכותרפיסטית ובעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה)

* * *

כיצד מטפלים בילד שלא ברור איזו יד דומיננטית אצלו?

מהי יד דומיננטית? האם ילדכם נוטה להשתמש ביד ימין לכתיבה וביד שמאל לאחיזת מספרים?  האם הוא כותב בימין ובועט בשמאל בכדור?

היד הדומיננטית מניעה ומפעילה את העזרים השונים, והיד השנייה מייצבת את הפעולה. לדוגמה, ילד יתמוך בדף ביד אחת, ויכתוב ביד השנייה.

דינמיקה זו מתחילה להתפתח בגילאי עשרה חודשים עד שנה וחצי. ילדים יתחילו לייצב ביד אחת ולתמרן עם היד השנייה. ילדים בגילאי 3-6 מפתחים צד דומיננטי בגוף (היד, הרגל ושאר האיברים ששימושם יהיה מיומן יותר מהצד השני).

יתכן מצב שבו הילד אינו מפתח דומיננטיות מסוימת, או מפתח דומיננטיות לאחר גיל 5. במצבים כאלו כדאי להפנות את הילד לטיפולי ריפוי בעיסוק. הדבר מתאפיין, לדוגמא, בכך שהילד משתמש פעם ביד ימין ופעם ביד שמאל לאחיזת עיפרון, מספריים, מזלג וכד', או לדוגמה כותב בימין אך בועט בכדור ברגל שמאל. הדבר עלול לפגוע בהתפתחות המוטוריקה העדינה של הילד, כיוון שאם אינו משתמש ביד הדומיננטית, הוא אינו מסוגל להגיע למיומנויות מוטוריות עדינות עקב קושי בדיוק. בד"כ הדבר מצביע על איחור התפתחותי מוטורי, כגון: היפוטוניה – טונוס שרירים נמוך, או איחור התפתחותי כללי יותר.

בטיפול ריפוי בעיסוק נבצע תרגילים מוטוריים, בעיקר בידיים, שבהם נלמד את הילד חציית אמצע של הגוף (היכולת לעבור עם יד ימין לתוך אזור הגוף השמאלי ולהיפך, כגון לקחת ביד ימין מזלג המונח בצד שמאל של הגוף על השולחן), נדריך את הורי הילד כיצד לעודד דומיננטיות של יד אחת, ונחזק בתרגילים שונים את כף היד. מוחו של ילד קטן גמיש בצורה מופלאה ויוצאת דופן, והתערבות עם טיפול נכון בשלב מוקדם ככל שניתן עשויה לשפר מאוד את ההתפתחות המנטלית והקוגניטיבית מאוחר יותר בחייו של הילד. בע"ה, עם הזמן ניתן יהיה לראות שינוי והטמעה של היד הדומיננטית.

(מרב יפתח, מרפאה בעיסוק ומרכזת חנ"מ בבית יעקב)

* * *

בננו בן הארבע מדבר אלינו (ההורים) בחוצפה, נותן לנו פקודות ושולל את דעתנו. כיצד ניתן למגר את התופעה?

בגיל כה צעיר, זו אינה חוצפה מכוונת הנובעת מעזות פנים, כי אם הרגלי דיבור. בעזרת תרגול מתמיד ועקביות ניתן לשנות את אופן דיבורו, ולהפוך את התבטאותו לעדינה.

לפיכך, כשהילד פונה באמירה שאינה מתאימה כלפי אחד ההורים, וההורה השני נוכח, טוב יהיה שהשני ייגש ויאמר: "עם אמא לא מדברים כך", "עם אמא מדברים בדרך ארץ", וכן להפך. בתחילה יידרש מכם, כהורים, לעצב את סגנון דיבורו של הילד באמצעות הרכבת משפטים חילופיים בעבורו, וככל שהתרגול יתמיד, כך הילד יקבל כלים לסגנן את דבריו בצורה נאותה. לדוגמא, הילד קורא: "אמא, בואי מיד לעזור לי!" (בטון פוקד). האם מגיבה: "לאמא מדברים בדרך ארץ, לאמא אומרים: אמא, את יכולה בבקשה לבוא לעזור לי?" (בטון מבקש), כאשר תרגול זה ייעשה בעקביות וברוח נעימה המסייעת לילד, הוא ירכוש לעצמו סגנון דיבור עדין ומכבד.

(שושי שרגא, מומחית לגיל הרך, מנחת הורים ובעלת תואר ראשון B.A לגיל הרך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותפחדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה