טהרת המשפחה

איך שומרים טהרת המשפחה על אי נידח?

מה קורה כאשר נשמה יהודייה יושבת באי נידח, מעבר לאוקיינוס, ומשתוקקת לקיים את מצוות טהרת המשפחה? מסתבר שהקב"ה שולח את השליחים הנכונים. אורית המתגוררת באי סמוך לאפריקה, משתפת בסיפורה המרגש

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כאשר אורית ומשפחתה עברו להתגורר באחד האיים הסמוכים לאפריקה כל המעבר היה קשה ומתיש מאוד. "זה היה מעבר פתאומי בגלל העבודה של בעלי. הבשורה על כך נחתה עלינו בהפתעה גמורה, והיו לנו בסך הכל מספר שבועות כדי להתכונן, לארוז את החפצים ולעבור להתגורר מעבר לים", מספרת אורית.

ואורית מציינת כי זה לא רק שהם מתגוררים כיום במרחק של יותר מ-10 שעות טיסה מישראל, אלא שהם מרוחקים כמעט מכל מקום יישוב אפשרי. "מבחינה מדינית אנו משויכים למדינות אפריקה, אבל למעשה אנחנו נמצאים שלוש שעות טיסה מדרום אפריקה באי מאוד נידח", היא מסבירה. "אבל אנו מתגוררים שם באופן זמני ומנסים ליהנות מהנוף ומהווי החיים השונה. בעלי עסוק כל הזמן בעבודה, ואילו אני עובדת בעיקר מהבית, ומנסה להתגבר על הבדידות".

ודווקא השהייה באי המרוחק כל כך מהחברה המוכרת להם היא זו שגרמה לאורית להרהורים. "אני לא מגיעה ממשפחה שומרת מצוות", היא מספרת על עצמה, "אבל בגלל המרחק אז המצוות הן אלו שמזכירות לי את הארץ. כך מצאתי את עצמי פתאום מדליקה נרות שבת, בעלי עושה קידוש והילדים שלנו מתפללים בכל בוקר מודה אני, כי זה פשוט מחבר אותנו בחזרה לארץ ישראל. אפילו הפרשתי חלה פעם אחת".

 

ההחלטה: לשמור טהרת המשפחה

באחד הימים החליטה אורית כי היא מעוניינת לשמור על טהרת המשפחה. "אף פעם לא שמרתי קודם, אבל הרגשתי שזה מאוד חשוב לי, פתאום היה לי צורך פנימי לקיים את המצווה הזו והרגשתי שהיא מחברת אותי לארץ ישראל ולאומה שלי". וכאן היא נתקלה בבעיה קשה – איך אפשר לשמור טהרה במקום בו אין שום מקווה בסביבה?

"המקווה הכי קרוב אלינו הוא ביוהנסבורג שבדרום אפריקה", היא מסבירה, "אבל מדובר במרחק של טיסה וזה בלתי אפשרי. מצד שני אמרתי לבעלי שאם החלטנו לשמור, אז אנחנו לא ניכשל, וכך במשך חודשיים שמרנו על כל ההרחקות הנדרשות, כי ידעתי שכל עוד אני לא טובלת אז אני לא טהורה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"ואז", היא מספרת, "באחד הימים, במהלך שיטוטיי באינטרנט גיליתי את מחלקת מתחברות של ארגון הידברות והחלטתי להפנות אליהם את השאלה. האמת היא שהיה ברור לי שאין להם דרך לעזור לי, הרי הם בישראל, ואני כל כך רחוקה, אבל ההפתעה הגדולה שלי הייתה שעוד באותו יום בו שלחתי את הפנייה יצרו איתי קשר טלפוני.

"הרבנית מהארגון התקשרה אליי", מתרגשת אורית, "והיא אמרה לי בכזו התפעלות: 'איך הצלחת לגעת בנקודה הכי קדושה של הדת? הרי באמת מצוות הטהרה היא זו שיוצרת תשתית כשרה לאבינו שבשמיים'. אין לי מילים כדי לתאר את הכוח שהשיחה הזו נתנה לי. כי המשפטים שלה היו כל כך במקום, והם עודדו אותי ונתנו לי כוח אחרי שכבר הייתי כמעט מיואשת".

 

"מרגישה אישה חדשה"

לאחר מכן מציינת אורית שהרבנית עברה לחלק הטכני. "היא השיגה לי את רשימת המקוואות שיש באזור, והבנו שאם אני לא רוצה לטוס, אז האופציה היחידה שלי היא לטבול באוקיינוס. זה אולי נשמע מבהיל, במיוחד שמזג האוויר באותה תקופה היה קר וקפוא, אבל בכל זאת עשיתי זאת לאור היום, מטעמי בטיחות. האמת היא שהרבנית חששה עוד יותר ממני כשהיא הדריכה אותי מה לעשות, ודווקא אני הייתי זו שהרגעתי אותה בכך שזה לא מסוכן והמים די רדודים".

אורית זכתה לקיים את המצווה, והיא מדגישה: "אני מרגישה ממש אישה חדשה". בימים אלו של ערב פסח מציינת אורית כי היא שומרת על קשר הדוק עם הרבנית גם כדי לשמוע איך לחגוג את החג, מה שמהווה גם כן משימה לא פשוטה במקום כה מרוחק. "בכל פעם שאני משוחחת אתה אני מרגישה כזו חמימות. אמנם המרחק הגיאוגרפי בינינו הוא גדול, אבל הידיעה שיש מישהו בקצה השני של הגלובוס שאכפת לו ממני ומהמצוות שאני מקיימת, נותנת לי כל כך  הרבה".

מחמתחברות – טהרת המשפחה לפניות, הכוונה וייעוץ: 02-6301516, או במייל mit@htv.co.il

תגיות:מקווהטהרת המשפחהאי נידח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה