כתבות מגזין

ד"ר אלי בן אליעזר: "כשלומדים גמרא, לכל פסיק יש משמעות"

ד"ר אלי בן אליעזר, יועץ ומאמן עם ניסיון רב בניהול בכיר, הציב לעצמו מספר שנים מטרה: לקבוע עיתים לתורה. בריאיון מיוחד הוא מספר איך הגיע מחוסר היכרות מוחלט עם הגמרא לשיעור דף יומי כמעט מידי יום

אא

ד"ר אלי בן אליעזר הוא איש בעל רזומה מרשים: מאחוריו שלל תפקידי ניהול בכירים, והוא עובד כיום כיועץ ארגוני וכמאמן אישי ועסקי. אבל יש פרט בקורות החיים שלו בו הוא גאה במיוחד, ושלא כולם מודעים לו: בן אליעזר מגדיר את עצמו כ'קובע עיתים לתורה'.

"זה התחיל לפני כשבע שנים, כשעשיתי את קורס הקואצ'ינג", הוא מספר. "בשלב מסוים התבקשנו כולנו לכתוב את החזון שלנו לשנים הבאות. אני הכנסתי לחזון שלי את המשפט: 'אני רוצה לקבוע עיתים לתורה'. למה? כי הגעתי ממשפחה ספרדית מסורתית והייתי מודע לזה שעד לאותו שלב בחיי מעולם לא נפגשתי מקרוב עם עולם הלימוד היהודי".

באימון, אומר בן אליעזר, חזון מיתרגם במהירות לתכנית פעולה. כנשאל מה הוא מתכוון לעשות כדי לממש את החזון הזה, בן אליעזר נכנס לאינטרנט והתחיל לחפש מידע. "ראיתי שיש משהו שנקרא דף יומי, אבל מהר מאד הבנתי שגדול עלי ללמוד את זה בלי שיעור מסודר או מורה. התייעצתי עם חברים, וכך שמעתי על חוברות 'ותן חלקנו' של הרב קובלסקי. חתמתי על מנוי, והתחלתי לקבל את החוברות שמחולקות כך שבלימוד של מידי יום מופיעה משנה אחת, כמה שורות של גמרא, והלכה אחת. לקח לי בערך רבע שעה ללמוד את זה מידי יום".

אחרי כשנתיים, ד"ר בן אליעזר מצא עצמו מאמן מנהל בכיר בעירית בני ברק. "במהלך לימוד, יצא לי לספר לו על ניסיונות הלימוד שלי. אהבתי את חוברות 'ותן חלקנו', אבל היה לי ברור שאני בסך הלל מדשדש במימיו הרדודים של אוקיינוס ענק. רציתי יותר מזה". למנהל הבני-ברקי היה רעיון בשבילו: "יש חוברות של חב"ד שנקראות 'דבר מלכות'", הוא סיפר לבן אליעזר. "הרוב זה תניא, אבל בסוף יש שלושה עמודים, עמוד אחד של גמרא מנוקדת, ושניים של הסברים".

ד"ר אלי בן אליעזרד"ר אלי בן אליעזר

"התחלתי לנסוע לכפר חב"ד ולקנות שם חוברות. כל פעם קניתי לשלושה שבועות. יום אחד כשהגעתי לנקודת המכירה, נתנו לי חוברות רק לשבועיים קדימה. בפעם הבאה כבר קיבלתי חוברות רק לשבוע, ואמרו לי: 'יש בעיות, יש קשיים, החוברת לא תצא יותר'. אמרתי למוכר: זה כאילו אני נוסע בכביש ואתה אומר לי: 'נגמר הכביש'! אני לא יוצא מפה עד שתמצא לי פתרון! המוכר הסתכל עלי ואמר: 'אתה יודע, יש דבר שנקרא ש"ס שוטנשטיין...'"

בן אליעזר מיהר לחנות ספרי קודש וקנה 73 כרכים של ש"ס שוטנשטיין. "פתחתי לי ספריה. זה היה נהדר לא להיות תלוי באף אחד: עכשיו יכולתי ללמוד לבד וברצף גמרא".

אחרי זמן מה, בן אליעזר עלה שלב נוסף: הוא גילה ששבית הכנסת הסמוך לביתו בתל אביב, מתקיים מידי בוקר שיעור דף יומי. "כל יום בשבע ועשרים מגיע חסיד גור מבריק מבני ברק ומוסר שיעור. ברוב הימים אני מצליח להגיע לשיעור הזה".

איך אתה מתאר את ההבדל בין לימוד לבד ללימוד בשיעור של מישהו?

"בוא נאמר שאם ללמוד גמרא לבד זה כמו כיתה א', אז ללמוד עם שוטנשטיין זה כמו כיתה ח', וללמוד עם רב – זה כמו אוניברסיטה", חורץ בן אליעזר. "זה משהו אחר לגמרי".

על אף שהוא אמון על לימודים, בן אליעזר מתאר את לימוד הגמרא כחוויה חדש לחלוטין. "אתה לומד טקסט שבו לכל מילה, לכל הברה, לכל פסיק יש משמעות. כל האופן בו בונים לוגיקה ומפריכים אותה – מרתק. מעבר לזה, אתה לומד את עולם התלמוד ומבין בין המילים את אווירת החיים אז. ההידיינויות הלא מצונזרות הללו בין החכמים מרתקות אותי".

בן-אליעזר עומד כיום בראש תכנית הנשיא, תכנית שמיועדת לאתר את 'מדעני וממציאי העתיד' של ישראל. מידי שנה נרשמים כ-2000 מחוננים מרחבי הארץ לתכנית, ורק 200 מהם מתקבלים, אחרי מבחני סינון קפדניים. הנבחרים לומדים יום בשבוע לימודי מדעים ברמת אוניברסיטה, וממשיכים בדרך כלל לשירות צבאי בתלפיות, 8200, או העתודה הצבאית.

האם, בתפקידו כמטפח הכישרונות העילאיים שבחברה, בן אליעזר תומך בהוראת גמרא בבתי הספר הממלכתיים?

"בהחלט כן", הוא אומר ללא היסוס. "זה לימוד חווייתי ומעמיק שיכול רק לתרום למערכת. בדרום קוריאה הבינו את זה מזמן: הם עשו מחקר כדי לגלות איך ייתכן שבחלקת ארץ קטנה במזרח התיכון צמחו כל כך הרבה סטארט אפים מוצלחים, ואחת המסקנות הייתה שזה בזכות החשיבה המושגית והרחבה שיש לישראלים. בתקווה לפתח תכונות כאלה גם אצלם, הם החלו ללמוד גמרא. האוניברסיטאות שלהם היום מציעות קורס בבא מציעה ובבא קמא".

מה היעד הבא שלך בלימוד תורה?

"ללמוד באחד על אחד עם מישהו שילמד אותי. אני בטוח שגם זה בסוף יגיע".

תגיות:גמראלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה