פורום מומחיות

למה אני מרגישה כל כך אשמה כל הזמן?

איך מתמודדים עם רגשות אשמה, ולאיזו תזונה זקוק העובר?

  • י"ד אייר התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני מרגישה רגשי אשמה בסיטואציות שונות. מה זה אומר, ואיך אפשר להתמודד עם הרגשות האלה?

לא ניתן לקיים קשר משמעותי עם אנשים ולא להרגיש אשמה. האתגר הוא לא להיבהל מרגשי האשמה אלא להכיל אותם. להבין שהם לא בהכרח מצפן לכך שעשינו טוב או רע. רגשי אשמה תכופים מעידים על הערכה עצמית נמוכה. ככל שאנחנו מרגישים רגשי אשמה - זה אומר שאנחנו ביקורתיים ולא מקבלים את עצמנו. הדרך להתמודד עם רגשי אשם היא לתת לרגש להיות, לא להילחם בו, להרפות עד שהוא יתפוגג.

כשאנו מרגישים אשמה, יש לעצור ולזהות את הביקורת הסמויה המסתתרת ברגשות הללו - ולענות לה בקול הגיוני. לדוגמה: בחרתי לא להיות בשבת עם אמי, אישה חולה מאוד, כי אני מותשת וחסרת כוחות. ארגיש אשמה, כי היא התאכזבה ואמרה לי שיהיה לה קשה לבד. כעת עלי לזהות את הביקורת. היא יכולה להיות "אני לא בת טובה מספיק, אני חושבת רק על עצמי". כעת נענה לביקורת באופן הגיוני, שנשען על עובדות. בפועל, אני עושה המון דברים למען אמא, לוקחת אותה לרופאים, נוסעת אליה כל שבת שניה, מבשלת לה את האוכל שהיא אוהבת, עושה כל שביכולתי למען אמי. כעת אני בוחרת לנוח, כי אני זקוקה לזה מאוד. כשנענה לביקורת - רגשי האשמה יפחתו וייעלמו.

כדאי ליצור תקשורת מקרבת עם האדם שאנחנו מרגישים כלפיו אשמה. לדוגמא: "אמא, היה לי קשה מאוד לסרב לך, הרגשתי רגשות אשמה. אני בטוחה שאת מאוכזבת ושיהיה לך קשה בלעדי. חשוב לי שתדעי שאת חשובה לי, שקשה לי לסרב לך, ואני עושה את זה הפעם כי היה לי שבוע ממש קשה”. עצם הביטוי הרבה פעמים משחרר את האשמה. לעתים, השיחה שנוצרת בעקבות הביטוי יוצרת קירבה והבנה. לעתים היא מעלה בנו רגש אחר, חדש, שאותו קל לנו יותר להכיל. 

(אורלי סמירה, יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT)

* * *

האם קיים קשר בין תזונת האם לבין התפתחות תקינה של העובר?

כן, קיים קשר הדוק בין תזונת האם לבין התפתחות תקינה של העובר.

מחסור תזונתי כלשהו של העובר בתקופת ההריון יביא לפגיעה בגדילה ולשינויים מטבוליים בלתי הפיכים באדם. המחסור התזונתי בהריון משפיע על המטבוליזם של העובר, ומתאים אותו למצבי מחסור.

התקופה החשובה ביותר בהתפתחות של גוף האדם היא תקופת ההריון.

בתקופת ההריון יש לכל אלמנט בתזונה משמעות רבה בשמירת בריאות האם והעובר, לכן יש להתאים לכל אשה הרכב תזונתי שמתאים לה, ואת כמות המזון שהיא זקוקה לה. בתקופת ההריון רצוי לאכול מאכלים שנחשבים לאנרגטיים.

ההמלצה היא לאכול מאכלים שנחשבים כבעלי ערך תזונתי גבוה.

הטובים ביותר הם: שעועית, ביצים, תרד, עלים ירוקים, אגוזי מלך, ענבים, ירקות אדומים וכתומים, מוצרי חלב או טופו.

חשוב להקפיד על נטילת תוסף חומצה פולית, חלבונים בכמות מספקת, פחמימות מלאות, מקורות טובים לברזל, לאכול נכון ולזכור שאין צורך לאכול בשביל שניים, רק לדאוג לתזונה נכונה, וכך תובטח בריאותו של העובר, כמו גם משקלה התקין של האם.

אין לראות בכל האמור לעיל תחליף ליעוץ אישי ומקצועי להתאמת תפריט אישי.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:אשמהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה