הלכות ומנהגים

המשפחה מייעצת לי לערוך הסכם קדם נישואין למניעת עגינות, מה דעת ההלכה?

  • י"א חשון התשע"ה
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה!

אני עומדת להתחתן וקרוב משפחה ייעץ לי לעשות הסכם קדם נישואין למניעת עגינות של ארגון צוהר (היינו שחותמים על הסכם, שאם אחד מבני הזוג יביע את רצונו להתגרש, ועברו 180 יום וטרם ניתן הגט, אז מתחייבים אחד לשני בהסכם, שהצד שמסרב להתגרש, ישלם דמי מזונות מוגדלים לצד שרוצה בגירושין מדי חודש בחודשו) על כל צרה שלא תבוא, חלילה. רציתי לשאול מה הרב אומר בנידון? ואם יש לך התנגדות הלכתית, איזה אפשרויות אחרות עומדות לפניי?

תשובה

שלום רב,
 
לא אכנס לשאלות האם מותר לחיות חיי נישואין בצורה כזו, שיש פוסקים הסוברים שכל עוד הסכם זה בתוקף כל חיי הנישואין הם באיסור כמו במשהה את אשתו בלא כתובה (יעויין קונטרס אין תנאי בנישואין עמוד יד, ויעו"ע שו"ת בריתי שלום חלק ג' עמודים קמו-קמט שמברר שהחיים באופן כזה דינם כמו חיי זוגיות מחוץ לנישואין, עם כל ההשלכות שיש לכך על הילדים הנולדים).
 
אך אתייחס לפן החמור הרבה יותר, והוא שאם אכן יגיע הדבר לידי כך, שהגט ינתן מחמת הלחץ הכלכלי שיוצר ההסכם על הבעל, הרי שהגט בטל, והאישה עדיין אשת איש על כל המשתמע מכך!
 
משמעות הדבר, שאישה שתינשא לאחר גט כזה עוברת באיסור אשת איש שהוא גילוי עריות, והילדים שיוולדו לה מכאן ואילך יהיו ממזרים שאסור להתחתן איתם!
 
וכבר האריך בכל האמור לעיל בטוב טעם ודעת הרב פנחס שפירא שליט"א בשו"ת בריתי שלום חלק ג' (סימן יז), ושם הביא עדויות של תלמידי הרב אלישיב זצ"ל, שהביאו בשמו, שהייתה לו התנגדות מוחלטת לעריכת כל הסכם מסוג זה. יעויין שם.
 
אך ניתן לערוך הסכם כשר והלכתי בנוסח הנקרא הסכם לכתובה הדדית, שאושר על ידי גדולי הפוסקים שליט"א. נוסח זה כשר לחלוטין עפ"י ההלכה, ואין בו שום בעיה הלכתית.
 
בהצלחה רבה,
 
הלל מאירס 
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הסכם קדם נישואיןהסכם לכבוד הדדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה