תורה ומדע

בתולת ים, יש או אין?

  • כ"ג אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב ברצוני להפנות את השאלה לרב דניאל בלס שליט"א:מה הרב יכול לומר על בתולות ים? האם יש להן נשמה הרי הן חצי גוף אדם וחצי דג? איך הן מתרבות? הרי הן נקבות לא? מה הפרטים שידועים לנו עליהן? אשמח להרחבה והעמקה בנושא. תודה מראש

 

תשובה

שלום וברכה,

ייתכן שנתקלת בעבר בתמונות של "בנות-ים". תמונות אלו הן זיוף, בו תפרו איברי קופים מיובשים יחד עם חלקי דגים. הראשון שעשה זאת הסתובב במשך שנים רבות עם דמויות תפורות אלה, והציג אותן בקרקס נודד שהקים.

אך גם בלי זיופים אלו, אמונה בבנות-ים היתה נפוצה מאוד בימי קדם. בנות-ים נטענו להראות בידי ספנים רבים, ויש לשער שברבים מן המקרים הספנים נתקלו בפרות-ים מרחוק (או מתחת לפני הים), ובגלל צורתם המיוחדת, חשבו אותם ליצורי-אנוש בעלי סנפיר-זנב. אנשים ניזונו משמועות שכאלו בהכרת הזאולוגיה של העולם הרחב, כך לדוגמה, חיות המצויות באפריקה תוארו בדרכים שונות ומשונות בידי תיירים, והקרנף תואר כיצור מוקף שריון ברזל.

מכל מקום, הגמרא לא מזכירה במפורש "בנות ים". במקור היחיד שעליו מצביעים, חז"ל ציינו את הדולפינים, ואמרו עליהם שהם דומים לבני-אדם בדרך רבייתם. כך נאמר במסכת בכורות (דף ח, עמוד א): "הדולפנין פרין ורבין כבני אדם (-כמו בני אדם). מאי דולפנין? אמר רב יהודה: בני ימא".

היו רבים שפירשו כי הגמרא הזו מדברת על בנות ים, בולטים בהם רש"י והתוספות, אלא שהם לא תיארו יצורים מדברים בעלי נשמה, אלא רק חיות ימיות הדומות במראן החיצוני לחצי-אדם וחצי-דג. מפרשים אחרים פירשו את הגמרא על דרך הפשט, וטענו שחז"ל התכוונו רק להתנהגותם של הדולפינים המוכרים לנו, ולא על יצורים שנראים בחציים כאדם. כך הסביר הרב בנימין מוספיא בספרו "מוסף הערוך" (ערך "דלפן"): "יולדת גוריה ומניקתה בדדיה, וזה טעם פרים ורבים כבני אדם". וכך ביאר גם רבי יעקב עמדין (היעב"ץ), והילקוט שמעוני (בראשית דמז, לא).

במקום אחר, חז"ל מציינים יצור החי ביבשה שהוא בעל דמות אנושית, ונקרא בשם "אדני השדה" (מסכת כלאיים, פ"ח, מ"ה). אין ספק שקיימים בעולם יצורים מוזרים מאוד, חלקם גם דומים לבני-אדם במידת-מה, כמו קוף החוטם, והאורנג אוטן.

במסכת חולין, כתבו חז"ל שכנגד כל היצורים הקיימים ביבשה, נבראו יצורים המקבילים להם בצורתם גם בים. (חולין דף קכז, עמוד א): "כל שיש ביבשה - יש בים". כך שייתכן שיום אחד ניתקל ביצור ימי המזכיר בצורתו אדם, אפילו אם רק בחציו. התגלו עד כה מספר מיני דגים המזכירים בצורתם פני אדם.

גם אם יתגלו בעתיד יצורים ימיים בצורת אדם, לא תשנה עובדה זו את פני המדע. אחרי הכל - קיימים אינספור מיני קופים הדומים לבני-אדם, ועוד אינספור יצורים אחרים שדומים אלו לאלו. ולגבי שאלתך, התורה טוענת במפורש שרק בני האדם זכו לקבל נשמה אלוקית: "ויפח באפיו נשמת חיים" (בראשית פרק ב, ז), כך שגם אם יש יצורים בטבע הדומים לאדם (ואפילו "בנות ים" למראה), לא תהיה להם נשמה כאדם.

בברכה,

דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה