הלכות ומנהגים

האם ילדים מאישה גויה - נחשבים ילדיו?

  • כ"ב אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, רציתי לדעת מבחינה הלכתית, אם גבר יהודי מביא ילדים לעולם עם גויה, האם הילדים האלה נחשבים גם הילדים שלו? תודה רבה 

תשובה

שלום רב,

יהודי שיש לו ילד מאישה גויה, ילד זה אינו קרוי בנו, וכמו שאמרו במשנה מסכת קידושין (דף סו עמוד ב) שיהודי שהביא ילד מאישה גויה - דינו כגוי, והגמרא (שם דף סח עמוד ב) הביאה שלומדים כן ממה שכתוב (דברים ז ג-ד) "ולא תתחתן בם וגו', כי יסיר את בנך מאחרי", בנך הבא מישראלית קרוי בנך, ואין בנך מן העבודת כוכבים קרוי בנך אלא בנה.

ומטעם זה מי שיש לו בן או בת מאישה גויה, ונפטר מן העולם ללא בן או בת יהודים, הילד הגוי אינו פוטר את אחיו ממצוות יבום או חליצה, היות ואינו נחשב זרעו (משנה במסכת יבמות דף כב עמוד א, וגמרא שם דף כג עמוד א. וכן הוא בשלחן ערוך אבן העזר סימן קנו סעיף ב ובבית שמואל סק"ב).

ולכן מי שיש לו ילד מאישה גויה, אינו מקיים בזה מצוות פריה ורביה, היות שאינו בנו כלל, ואף אם נתגייר הבן לא יצא ידי חובת המצווה (מנחת חינוך מצווה א אות י).

וכן בן שיש לו מגויה אינו יורש אותו (שלחן ערוך חושן משפט סימן רעו סעיף ו).

ולעניין האם חייב לשלם מזונות לילד שנולד לו מאישה גויה, לכאורה לפי האמור אינו חייב היות שאינו בנו, ויעויין באוצר הפוסקים אבן העזר חלק י"ט (סימן עא סעיף ד אות ג) מה שהביאו בזה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוייםילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה