תפילה וברכות

עד איזו שעה מותר להתפלל שחרית?

  • ח' אדר התשע"ז
אא

שאלה

בס"ד כבוד הרב שלום, עד איזו שעה מותר להתפלל שחרית ולומר קריאת שמע? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

יש לקרוא שמע עד סוף שלוש שעות מתחילת היום (שלחן ערוך אורח חיים סימן נח סעיף א). ויש להתפלל עד סוף ארבע שעות מתחילת היום (שם סימן פט סעיף א). וזמן זה יכול להשתנות מיום ליום ומאזור לאזור, ולכן יש לבדוק בלוח שנה של אזור מגוריך מתי הוא סוף זמן קריאת שמע ותפילה.

מי שלא התפלל עד סוף ארבע שעות, יכול להתפלל עד חצות היום, ואף על פי שאינו מקבל על זה שכר תפילה בזמנה, מכל מקום שכר תפילה הוא כן מקבל על זה (שלחן ערוך שם).

אמנם מי שהייתה לו אפשרות להתפלל לפני סוף ארבע שעות, ודחה ולא התפלל במזיד, יש מחלוקת אם גם באופן זה יכול להתפלל עד חצות היום, ולכן כדי לצאת מכל חשש, טוב ונכון שיעשה תנאי לפני התפילה, שאם הוא חייב בתפילה זו הוא מתפלל לשם חובה, ואם לא, כוונתו להתפלל לשם נדבה (משנה ברורה סק"ו, ושו"ת יחוה דעת חלק ז' סימן טו).

גם אחרי סוף זמן תפילה בזמנה (דהיינו אחרי ארבע שעות, עד חצות היום) אומרים פסוקי דזמרה עם ברכת ברוך שאמר וישתבח בשם ומלכות (ראה שו"ת אז נדברו חלק י"ג סימן ל אות א, וילקוט יוסף סימן פט סעיף ה. וע"ע אור לציון חלק ב' פרק ה סעיף ג בהערה, והלכה ברורה סימן נא סעיף ו).

אולם אין לברך ברכות קריאת שמע אחרי סוף זמן תפילה בזמנה (שלחן ערוך אורח חיים סימן נח סעיף ו. ועיין משנה ברורה וביאור הלכה שם).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זמן תפילהזמן קריאת שמע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה