חברה והשקפה

שכר מצוות

  • כ"ז שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב, ראשית ברצוני להודות לכם על עבודת הקודש שאתם עושים ישר כוח והשם ישמע תפילותיכם. ולשאלתי, לפי מה שידוע לי ישנן שלוש מצוות ששכרן בעולם הבא ובעולם הזה: -כיבוד אב ואם -שילוח הקן -״לא תעשו עוול במידה, במשקל ובמשורה״. שאר המצוות שכרן הוא רק בעולם הבא, אך בכתבי הקודש, ספרי הלכות, הרצאות ובכל מקום בדת אנחנו נתקלים בשכר ועונש בעולם הזה על מצוות שאינן המצוות הכתובות לעיל. אתן דוגמא: בסוף הלכות שבת כתב הרמב״ם: ״וכל השומר׳ את השבת כהלכתה ומכבדה ומענגה כפי כחו כבר מפורש בקבלה שכרו בעולם הזה יתר על השכר הצפון לעולם הבא...״ מדוע מייחסים למצוות שלא אמור להיות עליהן שכר בעולם הזה כל מיני הבטחות שאם אדם יקיים אותן יקבל שכר כזה או אחר? אודה לכם אם תענו על שאלתי תודה רבה:)

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

על כל המצוות מקבלים שכר גם בעולם הזה, שהרי תכלית המצוות היא להטיב לנו. עובדה - מי ששומרים על טהרת המשפחה זוכים לזוגיות טובה יותר, ומי ששומרים כיבוד הורים זוכים למשפחה טובה יותר, וכן להיפך (מי שעובר על איסורי עריות ייהפך לאדם שלילי ומדוכא יותר בנפשו, מי שאינו מכבד את הוריו לא יזכה שילדיו יכבדו אותו וכו'). וכן בענייני פרנסה - השומר שבת לא יפסיד מכך פרנסה, הנותן צדקה לא יפסיד מן הצדקה. הבוטח בהשם חסד יסובבנו, ועוד. אולם יש הבטחה על המצוות שהזכרת יותר מן האחרות לראותן מתממשות בחוש. ודבר זה נאמר כמובן ברוב המקרים, שהרי בכל כלל יש יוצא מן הכלל.

חשוב להבין שכל גזירה טובה או רעה נגזרת על האדם לפי רוב מעשיו, רק שאין לנו ידיעה ברורה אילו מעשים חמורים יותר או פחות בעיני ה', כך מבאר הרמב"ם (משנה תורה, הלכות תשובה פרק ג'): "אדם שעוונותיו מרובין על זכייותיו - מיד הוא מת ברשעו, שנאמר "על רוב עוונך".  וכן מדינה שעוונותיה מרובין - מיד היא אובדת, שנאמר "זעקת סדום ועמורה כי רבה". וכן כל העולם כולו, אם היו עוונותיהם מרובין - מיד הן נשחתין, שנאמר "וירא ה', כי רבה רעת האדם". ושיקול זה אינו לפי מניין הזכייות והעוונות, אלא לפי גודלן:  יש זכות שהיא כנגד כמה עוונות, שנאמר "יען נמצא בו דבר טוב" (מלכים א יד,יג), ויש עוון שהוא כנגד כמה זכייות, שנאמר "וחוטא אחד, יאבד טובה הרבה" (קוהלת ט,יח).  ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות, והוא היודע היאך עורכין הזכייות כנגד העוונות".

קרא עוד במאמרי "ההשגחה על מדינות העולם":

http://www.hidabroot.org/article/215384

כך שלמעשה יש שכר ועונש על כל המצוות, אלא שהשכר הוא לרוב נסתר ולא נגלה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עולם הבאשכר מצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה