חברה והשקפה

סמכות חז"ל

  • כ"ו שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום רציתי לדעת מהיכן אנו בטוחים שסמכות חזל לפרש את התורה היא הסמכות הבלעדית והנכונה ולא נגיד הצדוקים, הקראים, הבייתוסים או כל אחד שירצה. כמו שלחזל יש מסורות גם לקראים יש מסורות משלהם וכיו"ב. תודה

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כל הכתות שהזכרת נוצרו רק בסוף ימי בית שני, הן נוצרו לראשונה מתוך כוונה לכפור בסמכות חז"ל שקדמה להן (כת הצדוקים נוצרה על ידי כופר בשם צדוק, כת הבייתוסים נוצרה בידי כופר בשם בייתוס, וכת הקראים נוצרה בידי כופר בשם ענן בן דוד). מה גם שהצדוקים והבייתוסים נכחדו ואינם. הקראים היו מאז ומתמיד כת קטנה שאינה מייצגת את עם ישראל. התורה כידוע ניתנה לכל עם ישראל ולא לכת.

כתות אלה מעולם לא טענו למסורות אחרות משלהן, אלא כפרו בכל מסורת קודמת בדומה לרפורמים, ומתוך תפיסה זו ניסו לפרש את התורה לפי רצונם והבנתם האישית. הם כפרו בפירוש התורה שבעל פה המקובל מדורי דורות בעם ישראל, ובכך הוציאו עצמם מהכלל.

כתות קטנות אלה אינן שונות מהרפורמים והקונסרבטיבים שנוצרו במאות השנים האחרונות, ואינן משקפים את ההיסטוריה של עם ישראל אשר הונחתה מאז ומתמיד על 70 זקני הסהנדרין ולאחריהם התנאים והאמוראים שמסרו את התורה שבעל פה במשנה ובתלמוד.

ראה כאן הוכחות לקיומה של התורה שבעל פה:

https://www.hidabroot.org/article/130320

וההוכחה לסמכות חז"ל -

התורה בכבודה ובעצמה מספרת לנו כיצד משה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, והיה זה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".

בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.

נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:

https://www.hidabroot.org/he/article/2587

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חז"להקראים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה