תורה ומדע

הרהורי תשובה

  • כ"ב שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב דניאל בלס שליט"א רצינו לשאול לגבי 10 המכות. כשבני ישראל הגיעו למצרים לא היו להם ממש הרהורי תשובה. האם זה נבע מכך ש10 המכות זה היה דבר לגיטימי בעיניים ומשהו שגרתי כמו למשל אם היום שומעים על צונאמי שגובה מאות אנשים בחו"ל ולא משהו כ"כ מדהים שגורם לחזור בתשובה או שזה היה דבר מדהים בעיניהם?

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה, ותודה על שאלתך.

מכות מצרים לא היה כדוגמתם באף זמן או מקום אחר בהיסטוריה. ובמכות מצרים נאמר בפירוש שלא היה כדוגמתם ולא יהיו אחריהם שוב מכות כאלו, לדוגמה (שמות פרק י, יד):  "וַיַּעַל הָאַרְבֶּה עַל כָּל אֶרֶץ מִצְרַיִם וַיָּנַח בְּכֹל גְּבוּל מִצְרָיִם כָּבֵד מְאֹד לְפָנָיו לֹא הָיָה כֵן אַרְבֶּה כָּמֹהוּ וְאַחֲרָיו לֹא יִהְיֶה כֵּן."

כך שעשרת המכות ודאי לא נראו כדבר רגיל או טבעי כלל ועיקר, ואף מצרים וחרטומי מצרים נאלצו להודות ש"אצבע אלוקים היא" (שמות ח, טו). בבקשה קרא במאמרי "האם מכות מצרים יכלו להיעשות בדרך של כישוף?"

https://www.hidabroot.org/article/112321

איני מבין מה הכוונה באמירה שלא היו להם הרהורי תשובה, שהרי התורה מדווחת בפירוש (שמות יד, לא): "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים, ויראו העם את ה', ויאמינו בה' ובמשה עבדו".

התורה אף מודיעה שמכות מצרים נועדו כדי ללמד את בני ישראל את עוצמתו של הבורא יתברך לדורותם:

 (שמות י, א): "ויאמר ה' אל משה, בוא אל פרעה, כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו, למען שיתי אותותי אלה בקירבו, ולמען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים, ואת אותותי אשר שמתי בם, וידעתם כי אני ה'"!, (שמות יא, ט): "ויאמר ה' אל משה, לא ישמע אליכם פרעה, למען רבות מופתי בארץ מצרים". קרא עוד במאמר:

https://www.hidabroot.org/article/173819

שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשובהמכות מצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה