תורה ומדע

מי ברא את העולם?

  • י"ז טבת התשע"ז
אא

שאלה

שלום וברכה! אם אפשר לענות בקצרה שהתלמיד שלי יבין. הוא שואל בכיתה: איך ד' נברא? מי קבע שהוא יברא את העולם? למה אני לא בראתי את העולם? למה נקבע שד' יברא את העולם ולא אני? תודה רבה רבה (אם אפשר תשובות קצרות עם תוכן)

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

 

1. ה' לא נברא - כי ה' הוא לא בריה. הוא כלל אינו יצור חומרי ואין לו גוף ודמות הגוף. רק דברים חומריים בעלי צורה צריכים בורא שיברא אותם. 

אלוקים הוא למעשה המציאות שעומדת מאחורי כל דבר אחר, הוא סיבת הסיבות, כפי שאמרו חז"ל: "הוא (אלוקים) מקומו של עולם, ואין העולם מקומו". כלומר אלוקים אינו בריה שמשוטטת בתוך העולם, אלא למעשה כל העולם כולו קיים בתוך מציאותו של אלוקים (בדרך משל כמו עובר במעי אמו).

נא קרא כאן תשובה מורחבת על השאלה מדוע אין לאלוקים בורא:

https://www.hidabroot.org/article/121627

 

2. אלוקים הוא שקבע לברוא את העולם. מאחר שאלוקים הוא בעצמותו טוב (כח שופע שמטיב תמיד), לכן הוא ברא נבראים כדי להטיב להם מטובתו. כשם שהשמש מאירה תמיד כי היא כח מאיר, כך להבדיל אלוקים משפיע טוב לנבראיו כי הוא בעצמו טוב. 

ראה כאן תשובה מורחבת לשאלה מדוע אלוקים ברא את האדם:

https://www.hidabroot.org/question/132674

 

3. אתה בריה מוגבלת שחיה בתוך העולם. יש לך צורה ויש לך גבולות שנקבעו מראש על ידי מי שקדם לך (הגנטיקה של ההורים שלך, הטבע שאלוקים ברא בעולמו, הנשמה אותה אלוקים יצר ונפח באפך). עצם הגבולות שלך מעידים על מי שהגביל אותך וקדם לך.

רק מי שהוא נצחי ואינסופי יכול לברוא את העולם, כי הוא סיבת המציאות, ואינו מוגבל לצורה או חומר. אך כל בריה מוגבלת צריכה סיבה שקדמה לה ומגביל שיברא אותה.

 

4. אתה הוא מי שאתה, כי כך אלוקים יצר אותך. הוא ברא את הגוף שלך, את התכונות שלך, את האופי שלך, וכל דבר שאתה מכיר במציאות סביבך.

אלוקים הוא המציאות האמיתית, וממנו מגיע ההגיון, וכל דבר אחר שאנו מכירים בעולמנו. הוא אפוא סיבת הכל, ואנו בריות המתקיימות בכח רצונו והגדרתו אותנו.

 

לסיכום, כדאי שתקרא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית" (חפש בגוגל), אשר מציגה דו-שיח דמיוני עם אלוקים על כל השאלות באמונה, ובפרט השאלות ששאל תלמידך. כדאי שתקרא כדי לדעת מה להשיב לו, ואולי תדפיס לו את החוברת.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מציאות הבוראמהות הבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה