אמונה

מה הקב"ה עשה לפני בריאת העולם?

  • ט"ו טבת התשע"ז
אא

שאלה

שלום הרב,שאלה שקצת מטרידה אותי, כתוב בזוהר שלפני העולם הזה השם ברא עוד מספר מסויים של עולמות שקדמו לעולם הזה, אז אם השם תמיד היה קיים מה עשה לפני בריאת העולמות? וגם מה זה היה בדיוק כל העולמות האלה? מה היה בהם איך זה התנהל? תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה,

 

אתה שואל שאלה על הרצון האלוקי, אך צריך לזכור עד כמה רחוקים אנו מרחק שמים מארץ להבין את אלוקים. אפילו את עולמו אנו בקושי מבינים (מכניקת הקוונטים, כיצד פועל אטום, כיצד פועל תא חי), קל וחומר את הרצון האלוקי. חשוב לזכור את מגבלתנו האנושית.

 

אתה שואל מה עשה אלוקים לפני העולם. אך מבחינה אלוקים לא שייכים מושגים של "לפני" או "אחרי", שהרי אלוקים כלל אינו תלוי במושג הזמן.

אלוקים הוא שברא את הזמן, הוא ברא את עצם המושגים שאותם אנו מכנים בשם "עבר הווה ועתיד". אך הוא יתברך נצחי, קיים מנצח נצחים ללא שינוי, כך שאין מבחינתו התחלה כמו שאין מבחינתו סוף, הוא יתברך אינו מזדקן ואין משתנה לעולם, אין מבחינתו הבדל בין שנה לבין מיליון שנים כפי שנאמר בתהילים פרק צ': "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור". 

לכן אין מקום לשאלה "מה אלוקים עשה לפני בריאת העולמות", שהרי לא שייך "לפני" בעיני אלוקים. אלוקים תמיד רצה לברוא את העולם, ולפיכך העולם תמיד נברא על ידו. אין משמעות למושגים "לפני" או "אחרי" בעיני בורא הזמן - הנמצא מחוץ לזמן.

 

לגבי בריאת עולמות קודמים, כך נאמר במדרש עתיק שהתבאר במספר פירושים. היו שפירשו שמדובר בעולמות רוחניים, או אפילו המחשה לכח האלוקי לברוא עולמות אחרים. אך גם היו שפירשו כי מדובר בעולמות קודמים כפשוטם, ואפשר שבעולם הקודם חיו דינוזאורים (ומכאן הגיעו שרידיהם כפי שהציע התפארת ישראל), או שהעולמות הקודמים הם פשוט הכוכבים הנוספים בגלקסיות. ראה עוד במאמרי "האם אלוקים ברא עולם אחר לפנינו?"

http://www.hidabroot.org/article/185509

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מזוזהמציאות הבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה