הלכות ומנהגים

למה אני סובל בעולם הזה?

  • כ"ד תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב אני נמצא בשליחות בפטיאה תאילנד ויש אדם מבוגר בגיל 45 ששואל אותי למה אני סובל במשך תקופה ארוכה מחוסר הצלחה וכו ... ורציתי לקבל גם טיפים לעצמי איך אני יכול להצליח במקום כזה בעייתי. ועל מה כדאי לדבר איתם? 

 

תשובה

שלום וברכה,

אתה שואל שאלות גדולות וקשות, ואני מקווה בעזר השם שאציע לך עצות נכונות.

הסבל שאנשים סובלים נועד לכפר על עוונות, לעתים מגלגול זה ולעתים מגלגולים קודמים. כך לדוגמה, ייתכן שאדם שלא היה ישר בעסקיו ישוב בגלגול וייגזרו עליו קשיים בפרנסה.

אם הוא לא שומר את התורה והמצוות, או מתרשל בקיומן, הוא מונע מעצמו שפע רוחני וחומרי. כך לדוגמה, השבת היא מקור הברכה, ומי ששומר שבת זוכה בהצלחה רבה יותר בפרנסתו.

מכל מקום, גם אדם שעובר ייסורים צריך להתחזק בידיעה ששום דבר לא קורה במקרה, והכל נועד לטובה, גם הייסורים הם בבחינת ניתוח שצריך לעבור - כאשר ה' הוא רופא הנשמות.

אמרו חז"ל שעוד לפני שאדם יורד לעולם הזה נקבעים כל נסיונותיו בחיים (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

לדעתי האישית, כדי להצליח בחוץ לארץ כדאי לדבר עם יהודים על מצבו של עם ישראל בגלות, על מה זה להיות יהודי, על החשיבות של הזהות היהודית בפני גלי ההתבוללות. על עם ישראל ששרד במשך 3300 שנה נגד הטבע, על האנטישמיות הלא טבעית, ועל נבואותאחרית הימים שהולכות ומתגשמות לנגד עינינו:

http://www.hidabroot.org/video/68365

http://www.hidabroot.org/article/211638

בחוץ לארץ ישנם געגועים בנפש היהודי לזהותו היהודית ולארצו הקדושה, ולכן ראוי לדבר על הזהות היהודית וחשיבות התורה.

ראה כאן טיפים לקירוב רחוקים:

http://www.hidabroot.org/article/210655

כמו כן, אני ממליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית" (חפש בגוגל) בה תמצא תשובות לשאלות רבות באמונה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סבלעולם הזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה