שאל את הרב - כללי

איך אפשר לפרש את הקונפליקט של צאצאי אדם וחוה?

  • כ"ג שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. אם אדם וחוה הולידו ילדים, על מנת שיהיה המשכיות על הילדים להתחתן עם אחיהם, כורח המציאות שהם יתחתנו עם אחיהם, אחיותם וכו'. איך התורה מפרשת קונפליקט זה? 

תשובה

שלום וברכה

אדם וחוה הביאו לעולם ביום הראשון ליצירתם את קין עם אחות תאומה, ואת הבל ושני אחיות תאומות, ובנוסף נולדו לאדם וחוה עוד צאצאים בהמשך. כהשערתך, מפורש בחז"ל כי קין נשא את התאומה שלו, והבל נשא את התאומות שלו לנשים, וכך אכן פרו ורבו בעולם.

ענין זה מרומז בתורה (ויקרא כ יז) במקום אזהרת האיסור על נישואי אח ואחות: "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֲחֹתוֹ בַּת אָבִיו אוֹ בַת אִמּוֹ וְרָאָה אֶת עֶרְוָתָהּ וְהִיא תִרְאֶה אֶת עֶרְוָתוֹ חֶסֶד הוּא וְנִכְרְתוּ לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם", ובפירוש המילים "חסד הוא" קיבלו חז"ל שהן נכתבו כדי ליישב את שאילתך, וזה לשון התלמוד (ירושלמי יבמות יא ה"א): "אמר רבי אבין, שלא תאמר קין נשא את אחותו, הבל נשא את אחותו, חסד הוא, חסד עשיתי עם הראשונים שייבנה העולם מהן, כי אמרתי עולם חסד יבנה", והובאו הדברים בפירוש רש"י על התורה.

ועניינו, כי מאחר ואיסורי העריות הן חוקי הבורא, ורצה הקב"ה לעשות חסד עם עולמו [שזה הרי תכלית בריאת העולם], לכן התיר לפי שעה את חוק העריות והתיר לקין והבל לשאת את האחיות שלהם.

 ויש לזה ביאור נוסף מחכמי הקבלה (דרשות ר"י אבן שועיב), שאצטט אותו כלשונו: "ואמר באחותו חסד הוא, רבותינו ז"ל דרשו כמשמעם, כלומר אם קין והבל נשאו אחיותיהם חסד הוא שעשיתי עמהם להושיב העולם כי לא תוהו בראה, וזהו שכתוב אמרתי עולם חסד יבנה". "ואין ספק שאיסור עריות יש בהן ענין גדול, ועל דרך הקבלה הוא סוד מסודות התורה, והתורה לא גלתה אותו כשאר טעמי המצות הגדולים..., והכלל כי כל הבא על אחת מכל אלו העריות הוא מכחיש במעשה בראשית, כמו שכתב רבי עזרא ז"ל שלא להשיב דבר הנפרד לשורשו והענף לעיקרו, אולם האחים שנבראו בששת ימי בראשית הן דוגמת שבע המעיינות, ולכן הותרו בתאומותיהן, וזהו חסד הוא".

בברכה  - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אדם וחווהצאצאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה