אבולוציה

האם ללמד אבולוציה לילדים?

על ההחלטה ללמד את תיאוריית האבולוציה בבתי הספר בישראל לילדים בכיתות ח' ו-ט'

  • ח' שבט התשע"ה
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שלום רב, רציתי לשאול, בחדשות מדברים עכשיו על ההחלטה ללמד את תיאוריית האבולוציה בבתי-ספר בישראל לילדים בכיתות ח' ו-ט'. אני יכולה להבין את ההתנגדות של הורים רבים לתוכנית הזו, אך מצד שני, האם לא צריך לתת לילדים זכות בחירה בנושא? הילדים חכמים ובוגרים, ואני חושבת שהם לא יגיעו לכפירה בגלל האבולוציה של דרווין.

תודה, ליאורה.

* * *

שלום וברכה ליאורה, ותודה שהעלית את הנושא החשוב.

רוב האנשים אינם יודעים להבחין בין עובדה מדעית לבין השערה. כח המשיכה היא דוגמה לעובדה מדעית שניתן להוכיח ע"י תצפית ושיחזור במעבדה. כל חפץ שנופל לרצפה מעיד על כח המשיכה שיצר הבורא ביקום, אך תיאוריית האבולוציה רחוקה מלהיות עובדה מדעית שכזו. איננו רואים בטבע בעלי חיים מתפתחים ונהפכים לבעלי חיים אחרים לגמרי; דומם לא נהפך לחי - לא בטבע ולא בתנאי מעבדה. כשאנו מביטים בטבע, איננו רואים "קופי אדם", "לטאות-ציפורים", "דגים בעלי רגליים", או כל עדות להתפתחות שהיתה בטבע. גם בחקר המאובנים הערפל והפרשנות האישית גוברת על מספר העובדות המדעיות. עד היום לא נמצאו כל ממצאים ברורים התומכים באבולוציה, וכל ממצא עליו מצביעים מתגלה כשבור וקטוע ובכך ניתן לפרשנות רבה עליה הם נסמכים. מדענים ברחבי העולם משחזרים את אותם ממצאים בדרכים שונות לגמרי, אך בספרי הלימוד הם יציגו רק את הפרשנות התואמת את תפיסת עולמם, ולא יחשפו בפני הלומדים את הממצאים האמיתיים שנמצאו והוויכוח המדעי אודותם.

* * *

הבעיה האמיתית עם לימוד תיאוריית האבולוציה היא, שמציגים אותה כעובדה ולא כתיאוריה. כאשר שוחחתי בעבר עם סטודנטים בנושא זה, מצאתי שרובם האמינו בה בביטחון, רק מכיוון שלא נחשפו לביקורת על התיאוריה, והיו בטוחים שהמרצה באוניברסיטה תיאר להם עובדה מוחלטת. ואם סטודנטים הולכו שולל להאמין בתיאוריה בלתי עובדתית, על אחת כמה וכמה שבני נוער יטעו בה כאשר המורים יציגו בפניהם התיאוריה כעובדה מוכחת. כשאני הייתי ילד, בית הספר בו למדתי ברמת-גן לקח אותנו לביקור במוזיאון "האדם והחי" שבפארק הלאומי, בו המורה הראה לנו דגם של קוף-אדם שעיר וכפוף, וסיפר לנו עליו סיפורים. בתור ילדים חשבנו שהמורה מתאר ממצאים מדעיים אמיתיים שהתגלו באדמה, שאין לגביהם כל ויכוח מדעי. רק כשגדלתי וביררתי את הנושא לעומק, גיליתי שהדמות שראיתי במוזיאון שבפארק הלאומי לא היתה אלא דמות מחימר. השלד היה עשוי מפלסטיק, והשיחזור של השלד נעשה על פי דמיונם ומשאלת ליבם של אבולוציונים, ולא על פי ממצאים אמיתיים שהתגלו (במציאות לא נמצא שלד כזה ואף לא גולגולת שלמה אחת).

אך, כילדים לא יכולנו לדעת זאת. במבט לאחור אני מאמין שגם המורה הוטעה וחשב לתומו שזו עובדה.

לצערנו, גם ספרי מדע למבוגרים אינם נוהגים ביושר בסוגיה זו, וכל כלי התקשורת ותוכניות המדע מטעים את הציבור הכללי בנושא אבולוציה, בהצגת מידע תיאורטי בתור מידע עובדתי, ובהצגת פירושים בתור עובדות חד-משמעיות שאין עליהן עוררין. האם נתפלא אחר כך שבני נוער שואלים רבנים מדוע התורה אינה מודה ב"עובדת" האבולוציה? כי מי שחושב שמדובר בעובדה מדעית, לא יצפה שפשט התורה יסתור עובדה חד משמעית שכזו. האבולוציה בדורנו הפכה לדת אתאיסטית ומסיונרית מאוד, שמנסה להכניס יד ורגל לכל מוסד לימודים בעולם.

* * *

ילדים מטבעם מושפעים ממה שמלמדים אותם, כי הם עדיין בגיל שבו עליהם לסמוך על המבוגרים שמציגים את המדע שנתגלה. רוב הילדים לא יתווכחו על מידע שיוצג בפניהם כעובדה ידועה, במיוחד כאשר הם רואים ציורים מושכים בספרי הלימוד, או תוכניות טבע עם הדגמות תלת-מימדיות מרשימות. כאשר מורה רציני יציג בפני הילדים תיאוריה שכזו כעובדה מדעית מקובלת - הילדים יבטחו בו ויאמינו שמדובר בעובדה ברורה.

גם אם מערכת החינוך רוצה לחשוף את בני הנוער לתיאוריות שונות בעולם המדע, אין הדבר נותן לה את הרשות להטעות את הילדים. ומה שהוראת האבולוציה מנסה לעשות בדורנו - הוא להטעות את הציבור שהיא אמת גמורה, למרות שהיא רחוקה מכך מאוד.

חשוב מאוד שנבחין מדוע עלתה סוגיה זו על הפרק בישראל. כידוע, מדינת ישראל מנסה לחקות את מוסדות החינוך בארצות הברית, ומי מקדם את האבולוציה בארה"ב? התשובה היא: אתאיסטים הנלחמים בדת. אנשים כמו דוקינס שכותבים ספרים נגד הדת ומבקשים ללעוג לדתיים ולזלזל בהם. המטרה של אותם אתאיסטים גלויה, והם משתמשים בתיאורית האבולוציה בכדי לנסות ולהצדיק את הכפירה שלהם.

חשוב לדעת שהמטרה של האבולוציה בדורנו הינה מטרה פוליטית של מלחמה בדת, ולא מטרה מדעית טהורה, כך שהילדים הנחשפים לאבולוציה, למעשה, נחשפים לפרופגנדה שמטרתה לקדם כפירה בישראל ובעולם.

בנוסף, האבולוציה מקדמת אתאיזם גם בדרך החשיבה שהיא מציעה, שהאדם הוא רק מין נוסף של חיה בטבע. השקפה שכזו, אשר הביאה כבר לרצח עם, אינה יכולה לקדם את רמתם המוסרית של הילדים. ילד שמאמין כי המצפון שלו הוא רק התוצר של מקרה אבולוציוני, לא יחוש צורך להילחם במידות רעות ובשחיתות, בעוד ילד המכיר במקור האלוקי של האדם, גם יכיר בערכים החשובים שהבורא טבע בנו, וילחם במידות הרעות.

* * *

לפני שנה פרסמנו במגזין הידברות כתבה גדולה על תוכנית הליבה, והעלנו את החשש שבעתיד יבקשו ללמד ילדים תיאוריות של כפירה ושקר במסווה של אמת בבתי הספר בישראל. למרבה הצער, התחזית מתגשמת מול עינינו כיום, ומהווה תמרור אזהרה אדום לכל מי שחושב שניתן לסמוך על התכנים של משרד החינוך. רבים ההורים בימינו, גם החילונים וגם המסורתיים, שרושמים את ילדיהם למוסדות לימוד חרדים, משום שהם רואים שמוסדות אלו הינם נווה המדבר האחרון שנותר להשגת ערכים יהודיים אמיתיים בעולם שהתמלא בערכים בלתי-חינוכיים וכפירה מכל עבר.

באתר הידברות תוכלי לצפות בשתי הרצאות של הרב זמיר כהן שליט"א בנושא זה: "אבולוציה על קצה המזלג", ו-"בריאה מול אבולוציה". ילדים וגם מבוגרים שנחשפו לתיאוריה, ראוי שיצפו בהרצאות אלה. למידע מדעי כתוב, חפשי בגוגל את המאמר "אבולוציה לעם ישראל" שכתב הרב יהושע ענבל.

כן יהי רצון שהשם יצילנו מיד הטועים והמטעים, ויתגלה משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.

תגיות:אבולוציהלימודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה