הפרשת חלה

הרבנית טולידאנו: "תלמדי לרקוד, גם כשיורד גשם בחייך"

היא אשת קריירה, סופרת ואם במשרה מלאה. חוצמזה, היא מפרישה חלות עם נשות ישראל בערבים שכוללים קריוקי, מוזיקה והרבה סיפורים מרגשים. ראיון עם הרבנית אסתר טולידאנו שיש לה כזאת שמחת חיים ולב אוהב, שאי אפשר שלא להתחזק ממנה. "אז עלית כמה קילוגרמים במשקל, נו אז מה?"

הרבנית אסתר טולידאנוהרבנית אסתר טולידאנו
אא

באה מאהבה

כדי לתפוס רגע פנוי בלו"ז הצפוף של הרבנית אסתר טולידאנו נדרשת הרבה סבלנות. שכן, ודאי לא קל לתמרן בין מגוון עיסוקיה – מרצה, מורה בכירה, מחברת ספרים, מדריכת כלות, מנחת ערבי הפרשת חלה וסדנאות להעצמה אישית. כן,  לכל אלה נוספת המשרה החשובה – היא אם לארבעה ילדים. כשכבר מצליחים לדבר איתה, מבינים כמה היה שווה לחכות.

למדור הפרשת חלה

צפו: נשים מפורסמות מדליקות נרות שבת

טולידאנו (39) נולדה לזוג הורים חרדיים, באנטוורפן שבבלגיה, לאם מורה ואב יהלומן. לדבריה, היה זה בית חם ואוהב, שהכניס אורחים ושידר אהבת ישראל לכל יהודי באשר הוא. עד כדי כך שגם כיום, בבגרותה, הוריה מוסיפים להוות עבורה המודל האולטימטיבי לדוגמא אישית, יושרה פנימית ועשיית הטוב בעיני ה' ואדם.

ניכר כי הרבנית אינה מבזבזת זמן יקר. היא דוברת חמש שפות על בוריין (אנגלית, פלמית, צרפתית, עברית ויידיש) וכבר בגיל צעיר השתלמה כמורה בכירה. בהמשך, עברה התמחויות שונות בנושאי תורת הנפש עפ"י חז"ל, יעוץ נישואין ופיזיותרפיה. אך זה עוד לא הכל. בשלוש השנים האחרונות, עם הוצאת חמישה ספרים בנושא הבית היהודי, נוסף לה גם התואר סופרת.

איך נולד הצורך לכתוב, ואיך זה שבמעט זמן הספקת כל כך הרבה?

(מחייכת) "חודשים ספורים לפני תחילת מלאכת הכתיבה, לקיתי בפריצת דיסק חמורה שריתקה אותי למיטה במשך שבועות רבים. כאישה פעלתנית ונמרצת, לא יכולתי לסבול את העובדה שאני רובצת במיטה כל כך הרבה שעות, וחיפשתי מה לעשות. מה גם שהכתיבה הייתה המורפיום שלי נגד הכאבים".

כך נולדו ספריה המחכימים, שחומר הגלם שלהם הוכן מיד לאחר נישואיה בגיל 20, כאשר החזיקו בעלה והיא קהילה שלימה בצרפת. הקהילה מנתה קרוב ל-100 איש, שברובם לא שמרו תורה ומצוות. "מעניין היה לראות איך אפילו הגויים מסביב, התעניינו בדת היהודית ולא פעם הגיעו אליי בבקשה שאעזור להם להתגייר. האנטישמיות בצרפת בשעתו לא הייתה כמו היום, אבל עדיין יכולת להרגיש שאתה לא במקום 'הטבעי' שכל יהודי מרגיש אליו שייכות. הפעילות שלנו אז כללה הרצאות, הגברת המודעות בכל מה שקשור לטהרת הבית, הדרכת כלות וחתנים ועוד. זה נמשך עד שהרגשנו שנתנו מספיק מעצמנו בגולה, והגיע הזמן לעלות לארץ הקודש".

לרגעים נדמה שדרכה הייתה סוגה בשושנים לאורך כל הדרך – בלגיה, לימודים באקדמיה, נישואין בגיל צעיר, בית חרדי – מה עוד צריך אדם לבקש? אך לדברי הרבנית, את הפרחים האמיתיים שלה הצמיחה דווקא מתוך הקוצים שבחיים וכיום, עומדים היא ובעלה בראש ארגון בשם 'מנוף לבית היהודי' האמון על מתן תרומות לכלות עניות וייעוץ אישי וזוגי במהלך חיי הנישואין.

בכל פעם שהרבנית מדברת על הבית בו גדלה ועל הוריה, עיניה נוצצות. "רק כדי שתביני אלו מין אנשים היו ההורים שלי, אספר לך אנקדוטה קטנה שזכורה לי מילדותי: פעם אחת, נכנסתי אל חדר העבודה של אבי וראיתי אותו רכון מעל מספר יהלומים, עסוק בליטושם. כשהוא ראה אותי נכנסת אל חדר העבודה ומתפעלת מהיהלומים אמר בהינף יד: 'אלו סתם יהלומים לא חשובים. אתם היהלומים האמיתיים שלי, היהלומים הכי יקרים בעולם'. לכן, את כל מי שאני היום, אין ספק שאני חבה להורים שלי", אומרת הרבנית בהתרגשות.

כעת גם יובן מדוע הם מקור ההשראה לספריה: הספר הראשון שיצא לאור, 'שבילי השלום' עוסק כולו בתא המשפחתי. למה בכלל מתחתנים, איך מתמודדים סיטואציות זוגיות ומשפחתיות שונות ועוד. הספר השני 'שבילי טהרה' -  עוסק במצוות טהרת המשפחה. יתר הספרים עוסקים בנושאים הנוגעים בדרך זו או אחרת בשני הנושאים אלה הללו ועד כה, תורגמו שניים מהם לצרפתית. 


"הכל התחיל כשנחשפתי לעשייה הענפה של הידברות. מיד זיהיתי את החשיבות שבעזרה לארגון כזה, ורציתי לזכות להיות חלק אינטגרלי ממנו", מדגישה הרבנית כשהיא נשאלת כיצד הגיעה לשיתוף הפעולה עם הידברות. אלא שלא רק היא זכתה - כמותה זכו גם עשרות ומאות הנשים, שפוקדות את ערבי הפרשת החלה שהיא מעבירה.

איך נראה ערב כזה בהנחייתך?

"הוא מורכב מהמון שמחה, מוזיקה קצבית ואפילו קריוקי. אני מדברת על נושאים שמעסיקים את כולנו. לדוגמא שלום בית, חשיבה חיובית, העצמה אישית, זוגיות, פרנסה ועוד. אני מקיימת מסיבת 'אמנים' המשולבת בטיפים, סגולות וסיפורי ישועה מרגשים של אנשים שנושעו בזכות הפרשות החלה. בסוף הערב, שהוא למעשה השיא, מדליקים נרות לצדיקים ומבקשים בקשות אישיות המלוות באינספור 'קולות רקע' אנושיים, המסוגלים לפתיחת הלב".

כאישה אל אישה - מה דעתך על נשות הדור הזה, שנדרשות להתמודד עם כל כך הרבה חזיתות בעת ובעונה אחת?

"לכל דור היה את הקושי שלו. לנשות הדור הקודם הייתה כביסה ביד, שזה קושי עצום לאישה, אבל הייתה שמחה בלב ואמונה פשוטה. לדור הזה יש מכונת כביסה, אך הוא יותר מורכב. לא בכדי התפללו גדולי ישראל בדורות עברו, לא לחיות בדור של לפני ביאת המשיח. הקשיים שנשים נדרשות לעבור בדור הזה, הם לא פשוטים ואני מדברת מניסיון אישי. גם אני סוחבת איתי לא מעט ניסיונות וקשיים, בכי ומעברים פנימיים אבל מתוך האין – צומח היש.

"דווקא בתוך המצבים הקשים לקחתי על עצמי להתגבר ביתר שאת וללמוד את כל הנושא של הכרת הטוב, לאשורו. התחלתי להתפלל לה' ולהגיד תודה על הכול, וזה נמשך עד היום. מדי ערב, במשך חצי שעה, בעלי ואני יושבים ומכירים תודה לה' על כל הדברים הלא מובנים מאליהם שהם מנת חלקינו. דווקא משם, מהזירעון הרקוב שנמצא בטחב ובחושך, צומחת הישועה. אין דרך אחרת. למשל את ניסיון ההשמנה, שנשים רבות סובלות ממנו. אז עלית כמה קילוגרמים במשקל, אז מה? תעמדי מול הראי, תגידי תודה על הניסיון ותמשיכי לחייך. לא קרה שום דבר".

הרבנית אסתר טולידאנו והרבנית ימימה מזרחיהרבנית אסתר טולידאנו והרבנית ימימה מזרחי

יש לך מסר לנשים שעומדות מול המראה ולא יכולות לשקר - הן פשוט לא אוהבות את מה שהן רואות.

"למה זה קורה? כי הפרפקציוניזם הוא האויב הכי גדול שלנו. נשים צריכות להבין שהשלימות היא להיות שלימה, שאת לא שלימה. מתוך המקום הזה בלבד, את תגיעי לשלימות. אף אדם לא רוצה להיות במקום לא בריא ולא טוב לו. כל אחד רוצה רפואה לנפשו ולבעיותיו, אך צריך להבין שזה לא מתהווה בין רגע. תלמדי לרקוד גם כשיורד גשם בחייך, מה יש? כבר לקחת על עצמך השתדלות בעניין המשקל, אז למה את עדיין בדיכאון מזה? בינתיים תאהבי את עצמך ככה. היום זה עודף משקל ומחר זה יהיה משהו אחר. אם מחכים להיות אחרי הניסיון כדי לשמוח – לעולם לא נהיה בשמחה. זה החיים. החיים זה תהליך. עכשיו ה' רוצה ככה בשבילך, וזה ישתנה. רק תתחילי את לפתוח את הפתח לישועה שלך".

לרכישת ספרי הרבנית אסתר טולידאנו בהידברות שופס:

שבילי השלום - מדריך יהודי לאשת חיל בשבילי החיים

שבילי החלה - הפרשת חלה, סגולותיה, מתכונים ועוד

הצצה אל שבילי החלה - חוברת צבעונית ומרהיבה מתוך "שבילי החלה"

ניגודים משלימים - דיון מרתק על הניגודים בין איש לאישה

בואי כלה - הדרכה מקיפה לכלה, לקראת יום החופה

מח' חוגי בית והפרשות חלה – להזמנות חוג בית והפרשת חלה: טל' 073-2221290, מייל aviva@htv.co.il

תגיות:הפרשת חלההרבנית אסתר טולידאנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה