אמונה

רק אם היה לי יותר: איך להיות אנשים מאושרים ושמחים

חוקרים בארה"ב בחנו את שאלת השאלות: האם אתה מאושר, והגיעו למסקנה – הכול תלוי בהסתכלות

אא

כל אדם בטוח שכשיהיה לו דבר זה או אחר, הוא יהיה מאושר. לכאורה די בצדק! נבחן תפיסה זו מקרוב, ולמען הגילוי הנאות, אתם תהיו מופתעים.

קוראים יקרים, תסכימו איתי שלכל אדם ישנם הרבה תכנונים ורצונות שאותם רוצה הוא לממש, ואז בטוח הוא שברגע שחלקם או רובם יתממשו בפועל, הוא יהיה מאושר.

כעת לאחוזים: יטען האדם אני מרוצה מהחיים נניח-70%. ואם יהיה לי יותר כסף אני אהיה מאושר לגמרי ברמה של-100%. כלומר הפער כעת הוא רק 30% - בגלל המצב הכלכלי. ברגע שהמצב ישתפר, ייסגר הפער ואהיה מאושר. דוגמא נוספת: שביעות הרצון כעת % 50 מהחיים, אבל אם יהיו לי פחות 17 ק"ג מיותרים מגופי אז אני אהיה מאושר\ת. כלומר הפער בין השמחה לבין המצב שלי כעת תלוי באותם ק"ג מיותרים, ואז הפער של 50% יושלם ל100% (כי הרי זה מה שמפריע לי להיות מאושר\ת).

האם בפועל כך הם הדברים? כעת נחשוף בפניכם ממצאים של מחקר שנערך בארה"ב. בו נשאלו אלפי משתתפים על שביעות הרצון שלהם מחייהם, כלומר עד כמה הם מאושרים. מטבע הדברים התקבלו תשובות מגוונות ומרתקות מאוד. הנתונים העלו שישנם אנשים מאושרים יותר וחלקם מאושרים פחות, וכל מי שלא מאושר לגמרי - הרי זה בגלל שחסר לו...ג'יפ, לאחד חסר בית , לשני יש לסגור את המשכנתא, לשלישי להיות מוערך יותר חברתית. היו כאלה שחלמו על קידום בעבודה וכו'.

 

מה קרה אחרי 20 שנה?

לאחר עשרים שנה חזרו לכל אותם אנשים שנשאלו באותו מחקר, ובדקו מה עבר עליהם. תארו לעצמכם מה קורה לאדם בעשרים שנה? חלקם התעשרו וחלקם ירדו מנכסיהם, חלקם התחתנו, חלקם התפרסמו ומהם שקודמו, והיו כאלה שהסתבכו או חלו, ובקיצור מה לא. הרי בכל זאת מדובר בעשרים שנה. אלא שהדבר המדהים ביותר, המתגלה בממצאי החוקרים הוא שכל אותם אנשים ששביעות רצון שלהם מהחיים הייתה  60%, גם אחרי שהם קיבלו את הקידום המיוחל הם נשארו באותו מצב של שמחת חיים.

כמובן שהיו כאלו ששמחת החיים שלהם עלתה בעקבות שינויים אלו , אבל זה היה מקסימום ב-10%. וגם להיפך אנשים שנתנו ציון 80% או 90% לגבי שביעות הרצון שלהם מהחיים, ואז גם אם עברו מצב קשה ל"ע, הם נשארו באותו מצב של שמחת חיים. וגם כאן השינוי היה מקסימום ב10%.

מסקנת החוקרים היא שלא מה שיש לך או אין לך יקבע את שמחת החיים שלך, השאלה האמיתית שתשובתה היא הקובעת, איך אתה מסתכל על מה שיש לך ועל החיים שלך, מי שלא שמח-אז גם כאשר "יסגור" את המשכנתא, יישאר באותו מצב נפשי, מי שלא מעריכה את עצמה והיא בטוחה שהדיאטה תשנה לה את המצב הנפשי. תזכור ותדע: זה לא מה שישנה את שמחת החיים, כל זמן שאדם לא מעריך את עצמו!

חידוש למחשבת היהדות היה פה? התשובה היא לא אדרבה חיזוק לנו-האמונים על דברי חז"ל ועל השקפת היהדות בנושא השמחה, שכבר לימודנו חז"ל במסכת אבות שהעשיר זהו "השמח בחלקו", וכן בתלמוד מצינו הגדרה במאמר של ר' מאיר, "איזהו העשיר זה שיש לו נחת רוח בעושרו" כלומר היחס למה שיש לך הוא זה שקובע.

אגב, תמיד בהרצאות – סדנאות אני מבאר את הברכה החמישית מבין שבע הברכות שמברכים לחתן ולכלה "שמח תשמח רעים אהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם", כלומר אנו מבקשים מריבונו של עולם שישמח את הזוג שלפנינו כמו שאדם וחווה היו שמחים-ומדוע הם היו כ"כ שמחים? משום שגורם ההשוואה לא היה קיים שם, ואז ממילא הם היו זוג מאושר- כי הוא הגבר היחיד בעולם, והיא האישה היחידה בעולם,ככל שהאדם מרוכז במה שיש לו כך הוא מפיק את נחת השלווה וכמובן את השמחה. 

הרב אברהם בן אסולין הוא רב ומרצה בערוץ הידברות, בנושאי נפש האדם.

תגיות:אושראמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה