שאלון יהדות

מנחם טוקר: השאלון המאתגר

סיפור החיים שבנה אותו, על הזכות לחלק כסף עבור דירה לאלמנה, תחביב שלא ידעתם עליו, ואיך המושג גלגל"צ החרדי נכנס לחלומות שלו? שדר הרדיו הוותיק, מנחם טוקר עונה על "השאלון המאתגר"

אא

סיפור ילדות שמלווה אותך.

זה לא סיפור מתוך ספר, זה סיפור ילדות אמיתי, על מנחם ארנטל, ילד חולה סרטן שעל שמו הוקם ארגון 'זיכרון מנחם'. למדנו יחד באותה כיתה, היינו שכנים, ולמעשה גם קרובי משפחה. למנחם היתה לוקמיה, שנחשבה בזמנו לדבר די נדיר. ליוויתי אותו בכל התהליך של המחלה, בתקופות של נשירת השער, התאוששות מכאבים. אני זוכר את עצמי בגיל 10, הולך משכונת בית וגן – שם גרנו, לבית החולים הדסה עין כרם, שם שהה בבידוד. הייתי היחיד שהורשה להיכנס אליו לשם, וכל המסע הזה צרוב לי חי בזיכרון. אני חושב שזה הסיפור הכי חזק שבנה אותי כאדם, והביא אותי למקומות שבהם אני נמצא מכל הבחינות.

שדר הרדיו הוותיק, מנחם טוקר. צילום: עפר גדנקןשדר הרדיו הוותיק, מנחם טוקר. צילום: עפר גדנקן

נקודה יהודית שאתה מתחבר אליה באופן אישי.

האדמו"ר מאמשינוב – הוא הנקודה היהודית שלי. כל שאלה מקצועית או אישית שאני צריך לשאול, הוא מלווה אותי כבר הרבה שנים. הוא אדם חכם ומוערך בעיניי, צדיק גדול.

דמות מעולם היהדות שאתה מתחבר אליה.

אורי לופוליאנסקי. אדם שחזר בתשובה, הקים את האימפריה הכי גדולה בארץ של ארגון שעוזר לחולים בכל מצב, היה ראש עיר של כולם בירושלים, גר בדירה קטנה בזמן שיכול היה לקבל הרבה יותר, אף פעם לא כועס, מעולם לא הרים קול על אדם, וגם את השוחד שבו מאשימים אותו – לקח ל'יד שרה' ולא לכיסו הפרטי. כליל השלמות מבחינתי.

היהדות בשבילך היא

כל המהות שלי.

מצווה שיקרה ללבך במיוחד.

חסד. עליו גדלתי ואיתו אני חי, ומשתדל לקחת את זה גם למקום קליל יותר בקריירה שלי, ולנסות להתעסק בו בכל הרמות, אפילו דברים שנראים הכי קטנים ולא חשובים. מדוע ברכת האבות, הברכה הראשונה בתפילת העמידה נחתמת במילים "מגן אברהם"? כי אברהם זה חסד – הכי חשוב שיכול להיות בשבילי.

חג אהוב עליך.

פסח – ברמה המקצועית, הוא מסיים אצלי עונה ברדיו, ואז אני נושם קצת, מתחבר הרבה יותר לעצמי ולמשפחה, עושה סדר בראש ומתכונן לעונה הבאה.

חנוכה – ברמה האישית, פשוט אוהב אותו, לא יודע להסביר. מרגיש מחובר. חג מתוק ובלי הרבה עול.

דמות תנכית שהיית  - רוצה לפגוש.

דוד המלך, נעים זמירות ישראל. הייתי שואל אותו למה הוא לא הוציא עוד כמה מזמורי תהלים - שיהיו לנו עוד הרבה יותר שירים. אם הוא היה חי היום, הוא היה עשיר גדול בזכות אקו"ם.

ספר או שיר ששינה בך משהו.

זה לא ספר, זה לא שיר, זה זמר. מרדכי בן דוד, מלך השירה מבחינתי. אני יודע שזה יישמע בנאלי, אבל אפילו אם הוא ישיר עכשיו 'יונתן הקטן' אני מתרגש.

פרויקט שהשתתפת והשפיע עליך במיוחד.

"דירה באוויר" – תוכנית ריאליטי ברדיו, שבה חילקנו דירה למאזינים. בסופו של דבר האישה לקחה את סכום הכסף לדירה. זה היה ריאליטי מיוחד עם משחקים הכי ערכיים שיכולים להיות. וזה היה מדהים, כי מולי עמדו לפחות 100 מתחרים, ביניהם בחורי ישיבות למדנים שבטוח היו מקבלים דירה או לפחות חצי, ומי שלקחה את הכסף הייתה אלמנה. זה ריגש אותי. הראו לי משמים שזה הולך באמת למקום שצריכים אותו שם.

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום שבו דמיינת שתהיה?

לחלוטין כן. אני מרגיש שנולדתי עם מיקרופון ביד - וברוך השם הגשמתי את החלום. בזמנים שלי לא היו אנשי רדיו שגדלתי עליהם והיה לי ממי ללמוד, או את מי לחקות, זה פשוט היה מובנה. כמו שההורים שלי מספרים, הייתי מסתובב עם המיקרופון מרגע שידעתי להחזיק אותו ביד, ו"משדר". אז אפשר לומר שתמיד ידעתי ודמיינתי מה אהיה. תודה לה' שזכיתי לכך. זה לא מובן מאליו.

איפה אתה רוצה להיות בעוד חמש שנים?

בן אדם צריך לשאוף תמיד להיות יותר טוב ממה שהוא, והראש באמת עובד כדי לחשוב איך להתפתח ואיך להתקדם. אני באמת רואה את עצמי בעוד חמש שנים, וגם בגיל 100, טוב, לא 100, אבל 80-90, יושב ברדיו ומחלק למאזינים דיסקים.

רגע של תחושת החמצה בתפקיד/קריירה.

חסידישקייט. הוצאנו 'רדיו ויזואלי' – בדיסקים לצפייה. אם היינו מחכים עוד קצת, הפרויקט הזה היה יכול לפרוח הרבה יותר. סגרנו אותו כעבור 5-6 שנים, ועשינו שם דברים מאוד יפים וחשובים, אבל הקהל עדיין לא היה מספיק פתוח ובשל לקבל את הדברים האלו. היום למשל זה היה נראה אחרת לגמרי, אין בכך ספק.

לקח שלמדת ומלווה אותך.

שתיקה. לשתוק זה דבר מאוד חשוב. אפילו שאני לא באמת יודע לעשות זאת... כשפיטרו אותי לראשונה מרדיו קול חי, החלטתי שאני שותק ויהי מה. היה רעש גדול ובלגן. התקשרו אלי כמעט מכל כלי תקשורת אפשרי ורצו אייטם רכילותי בנושא, ואני פשוט שתקתי – כי החלטתי שזו דרכי. זה מה שאולי גרם לי בסופו של דבר לחזור לשם בצורה היפה ביותר.

משהו שאולי לא יודעים עליך.

יש לי עוד תחביבים חוץ מרדיו. ספורט למשל... זה ממש תרפיה בשבילי.

משהו שהיית רוצה שיידעו עליך.

היה לי חלום להקים את גלגל"צ החרדי. בינתיים הקמתי אתר רדיו toker fm שיש מוזיקה נטו. אין שם דיבורים - גם לא שלי. קלאסי למי שאוהב מוזיקה מכל הסוגים ומכל הזמנים.

חיים לפי היהדות הם מתכון בעיניך ל...?

יציבות. היהדות היא המתכון המושלם.

תגיות:חיים ולדרמפורסמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה