שבת

שרונה ג’ראפי חוזרת לשורשים דרך השבת

היא מתגעגעת לשבתות בחיק סבתה התימנייה, את ההכנות לשבת היא מתחילה כבר מתחילת השבוע, וכמוזיקאית והשיר האהוב עליה הוא "כי אשמרה שבת", בניגון תימני. הזמרת שרונה ג'ראפי מתארחת במדור "השבת שלי" וחוזרת לשורשים

אא

מהי השבת עבורך?

"השבת עבורי היא התרגעות, שינוי פאזה, כאילו אני יוצאת מבועת לחץ של ימי השבוע והכל יכול לקרות עכשיו, אבל בלעדי. שקט נפשי יורד עליי והדאגות תופסות מרחק. השבת שלי מלווה בבני משפחה, אורחים סביב שולחן השבת, שניית הפרשה מפי האיש שלי בניגון תימני, לימוד משותף ומנוחה ארוכה. השבת שלי היא גיבוש משפחתי".

מהו סדר היום שלך בשבת?

"סדר היום שלי בשבת כולל קימה בין 6:00 ל-7:00. אחרי תפילה בבית, אני מניחה אוכל על הפלטה, שותה קפה בגינה או במטבח עם האיש שלי לפני צאתו לבית כנסת. אחר כך קוראת תהילים, המחולק בין קבוצת נשים, ואז קוראת עלוני שבת או ספר טוב, עד שבתי מתעוררת. בסעודת שבת, מספרים מהפרשה, וגם על הא ודא. משלימים מידע. אחרי מנוחת צהריים וסעודה שלישית, בד"כ באים לבקר בני משפחה או חברים, או שאנו מבקרים אותם ובצאת שבת חוזרים להבדלה".

איפה את מתפללת בשבת?

"בשבת אני מתפללת בבית. .בחגים אני משלבת בין בית כנסת תימני לבין בית כנסת ספרדי, בו אני נהנית מהפיוטים בעיקר ביום כיפור. התפילה שאהבתי מאוד, היתה תפילת השבת ויום כיפור במכללת גבעת וושינגטון, שהיתה בנוסח ספרדי, ואני די נאמנה לה עד היום".

שיר שבת אהוב במיוחד?

"שיר שבת אהוב במיוחד הוא 'כי אשמרה שבת, א-ל ישמרני', בניגון תימני, שבכל פעם מחדש מחזיר אותי לשבתות בימי ילדותי, עת אמי עליה השלום הובילה את שירת הזמירות ביחד עם אבי שיחיה. אבי, הנחיל את שירת הזמירות לנכדותיו ,ובכללן למאור בתי. כשאנו מסבים סביב שולחן השבת ושרים בביתו או בביתי, אנו מתענגים, ובמיוחד אבי. שיר נוסף שהיה אהוב על אמי ז"ל הוא 'יום השבת אין כמוהו'. כשאנו שרים אותו עולה דמות אמי בעיני רוחי".

אצל מי היית רוצה להתארח בשבת, ואת מי לארח?

"הייתי רוצה להתארח בבית סבתי הצדקת, חסן-מזל מדמון ז"ל, שנפטרה בהיותי בת תשע. את רוב השבתות בילדותי העברנו בביתה שבנס ציונה. בביתה גם נולדתי. אני זוכרת תמונה של סבתי, העומדת בחצר ביתה ומתפללת בניע שפתיים, עיניה וידיה נשואות לשמים, מדברת עם בורא עולם. פלטת השבת שלה היתה טאבון מכוסה. חצר ביתה גבלה עם קיר אחורי של בית כנסת אשכנזי, ומתפלליו הוזמנו אל ביתה ליהנות ממטעמי השבת. הייתי רוצה לארח את חמי וחמותי, שלום ואורה ג'ראפי ז"ל, שלא זכיתי להכירם בעת נישואיי. השנים שחוויתי עם ילדיהם ובני משפחותיהם, לימדו אותי להכיר אנשי חסד, שביתם היה פתוח לכל אורח. אני משוכנעת שהיו שמחים להתארח בביתי ומקווה שמודל חיינו עושה להם נחת".

מה מיוחד בשבת אצלך משאר ימי השבוע?

"ראשית, אני משתדלת בע"ה לזכור את השבת, כבר מהשליש הראשון של השבוע, לברר למשל אם יש אורחים. ביום שלישי רביעי אני מתחילה קניות, ואף חלק מהכנת סלטים. השקט הוא המרכיב הייחודי בשבת שלי, שקט לנפש - אין הרבה תנועתיות, שקט לאוזן".

מה הדבר הראשון שאת עושה במוצ"ש?

"לאחר ההבדלה וארגון הבית, אני מתקשרת לבית אבי לשאול איך עברה השבת, ואז מתעדכנת בחדשות. יש משהו מלחיץ בשקט הארוך ובאי הידיעה של מה שקורה במדינה".

אחרי 20 שנות שירה תימנית אותנטית, הזמרת שרונה בגריש-ג'ראפי יוצאת באלבום בכורה יהודי-ישראלי: "פשר החיים". שניים-עשר שירי האלבום מכילים מסע אישי ונשי של געגועים, הודיה, שמחה ואמונה, בו היא משתפת את קהל מאזינותיה.

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה