ראש השנה

מחפשים קבלות לשנה החדשה? קבלו 10 הצעות

זה ייקח לכם חמש דקות לכל היותר, אבל עתיד להרבות לכם זכויות, הרבה מעבר למה שתוכלו לתאר: רגע לפני שהשנה החדשה נכנסת, ואיתה ראש השנה, יום הדין, רצינו להמליץ על עשרה דברים קטנים שכדאי לכם לקבל על עצמכם

  • כ"ב אלול התשע"ד
אא

ראש השנה, יום הדין, מתקרב אלינו בצעדי ענק. דומה שנותרו לנו ימים אחרונים לעלות על הרכבת האחרונה, בדמות מעשים טובים, שבעזרתם נוכל לתקן את השנה החולפת. בדיוק בגלל זה, חשבנו עבורכם על רשימה של קבלות, שהיה כדאי לכם לקבל על עצמכם לקראת השנה הבאה עלינו לטובה.

אבל לפני הכל כמה הערות חשובות: ראשית, את הקבלות מומלץ לשמור בסוד ביניכם לבין עצמכם ככל האפשר, וכדאי לתחום אותן בזמן. שנית, כדאי לדעת שקבלות של "מעכשיו והלאה" לרוב לא מחזיקות הרבה. כדאי להחליט שמקפידים על הקבלה עד ראש השנה, או עד אחרי יום הכיפורים, או במשך תקופה מסוימת.

יום הדין מתקרב (צילומים: shutterstock ופלאש 90) יום הדין מתקרב (צילומים: shutterstock ופלאש 90)

כמו כן, חשוב שבמקרה ואתם בתחילת הדרך שלכם – להיוועץ ברב או רבנית שיכוונו אתכם בדיוק מה נכון ואם בכלל נכון שתקבלו על עצמכם קבלה כלשהי כרגע. וזכרו: אל תחפשו דברים גדולים מדי שקשה להתמיד בהם. לקבלות קטנות ועקביות יש משמעות עצומה.

להקפיד לקרוא ברכות השחר קבלה פשוטה ובסיסית, לכל מי שמבקש לעשות צעד קטן וראשוני בעולם היהדות. את ברכות השחר קוראים בכל בוקר, דקה לפני שמתחילים את היום, שנייה לפני הקפה והמרוץ הבלתי נגמר של היום. וזה לוקח בדיוק שלוש דקות.

להקפיד לקרוא ברכת אשר יצר– ברכת אשר יצר, זוהי ברכה שנודעות לה סגולות רבות, בעיקר של רפואה, ואומרים אותה בכל פעם שיוצאים מהשירותים, אחרי ששוטפים ידיים. אם אתם כבר מקפידים על אמירת הברכה, תוכלו לקבל על עצמכם לקרוא אותה בעמידה, בכוונה, במתינות ובעצירה מוחלטת. אז מעלתה של הברכה גבוהה יותר.

להדליק נרות שבת מי שעדיין לא מדליקה נרות בערב שבת, כדאי להתחיל לעקוב אחרי זמן הדלקת נרות כפי שמופיע בעיתונים ובלוחות השנה, ולהדליק. כדאי לדעת שזמן הדלקת נרות, הוא זמן עצום של עת רצון, ואפשר לבקש בו בקשות. מי שכבר מדליקה נרות – כדאי לנסות להכניס את השבת קצת לפני, אפילו רק עד ליום כיפור.

להקפיד על נטילת ידיים יש שלושה סוגים של נטילת ידיים: נטילת ידיים כשקמים בבוקר, שהיא נטילה של שש פעמים לסירוגין ומתחילים אותה ביד ימין. חשובה מאוד כיוון שהיא מסלקת טומאה שדבקה בנו במהלך הלילה. בנוסף, יש נטילת ידיים לפני שאוכלים לחם – שהיא נטילת ידיים של עירוי של מים שלוש פעמים ברציפות על כל יד,  ויש נטילת ידיים כשיוצאים מהשירותים.

לא לדבר לשון הרע לפחות שעה ביום – לשון הרע זה חטא שרובנו נופלים בו כל הזמן. רוב הזמן, בלי לשים לב בכלל. זה יכול לקרות לנו בשיחות טלפון בדרך לעבודה, בשיחת מסדרון קצרה, ואפילו בזמן הארוחה עם המשפחה. בדיוק כדי להיות קצת יותר מודעים למה אנחנו מוציאים מהפה, כדי לקחת זמן מסוים ביום, ולהחליט שלא מדברים בו לשון הרע. מומלץ לשים לנו תזכורת יומית בטלפון מיד עם תחילת הזמן שהקצבנו לעצמנו, ולעשות הכל כדי לא להיכשל במצווה החשובה הזו, לפחות בזמן שהקצבנו לעצמנו.

ללמוד תורה ללמוד תורה

ללמוד לפחות הלכות חמש דקות ביום – בחרו נושא שאתם מתחברים אליו או מרגישים שאתם צריכים להשתפר בו, בחרו ספר מתאים והחליטו שאתם לומדים לפחות חמש דקות בכל יום מתוכו. זה יכול להיות יחד עם חברותא, אפילו בטלפון, הורה וילד, בעל ואישה, ואפילו לבד. זה יכול להיות כמה דקות לפני שאתם הולכים לישון, או יחד עם הקפה בבוקר. בסופו של דבר, תצאו חכמים יותר. דוגמאות להלכות שאפשר ללמוד: הלכות לשון הרע, הלכות שמיטה, הלכות צניעות ואפילו הלכות שבת, מה שאפשר גם ללמוד בצוותא, יחד עם כל בני המשפחה על שולחן השבת.

ללכת לפחות לשיעור תורה אחד בשבוע - מי שכבר הולך, יכול לקבל על עצמו ללכת בתדירות גבוהה יותר, או להקפיד להתקשר לשלושה חברים בכל שבוע ולנסות לשכנע אותם להצטרף אליו. שיעור תורה שבועי לפחות זו קבלה חשובה ומשמעותית. שיעור תורה שבועי מהווה מצבור לכל השבוע, והוא חשוב להתפתחות הרוחנית העקבית שלנו. וכן, גם אם אתם עייפים ועסוקים, אם תרצו באמת – תראו שתצליחו לפנות לכך זמן.

להתחיל לנהל פנקס השגחותמכירים את זה שאתם מרגישים שהייתה לכם השגחה פרטית מופלאה בעניין מסוים ובאיך שהוא הסתדר עבורכם? אז זהו, שלו הייתם זוכרים את כל ההשגחות המופלאות שקרו לכם, זה ודאי היה מחזק אתכם עשרת מונים בעניין של השגחה פרטית, גם ברגעים שקשה לכם להאמין בזה ושום דבר לא מסתדר. מומלץ לקחת פנקס קטן, ולרשום בסוף כל יום את כל ההשגחות הקטנות שהיו לכם במהלך היום. כך, לאט לאט תתרגלו לראות את ההשגחות האלה, וגם במרוצת הזמן תוכלו להתחזק מכמות ההשגחות המופלאות שסובבת אתכם.

להתפלל לפחות תפילה ביום – אם אתה גבר שעוד לא מתפלל, קבל על עצמך להתפלל תפילה אחת ביום, רצוי במניין. אם את אישה – קבלי על עצמך להתפלל תפילה אחת, או להוסיף ולהתפלל תפילה נוספת מעבר למה שאת כבר מקפידה עליה.

 לתת לבן/בת הזוג חמש מחמאות בכל יום – מצווה חשובה מאין כמותה ביהדות, היא מצוות שלום בית בין בעל לאשתו. מלבד זאת, מחקרים מוכיחים שהמצב הזוגי של ההורים משפיע באופן ניכר גם על בריאות הנפש של ילדיהם. אי לכך, בן זוג שיקבל על עצמו להחמיא לבן הזוג לפחות חמש פעמים ביום, על דברים אמיתיים (וכמובן ללא ידיעת הצד השני) – יגלה שמדובר בנוסחת קסמים. במרוצת הזמן, העין מתרגלת לחפש את הטוב בבן הזוג ולהחמיא לו, ו"כמים הפנים אל הפנים, כן לב האדם לאדם" – הצד השני ירגיש בעין הטובה שלכם, ויחפש להחמיא ולשמח גם אתכם.

תגיות:ראש השנהחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה