לאישה

סודות לאישה: איך מכינים מרק שמחמם את הלב

מומחי הדיאטה השונים ממליצים כולם על מרק כדרך להגיע לתחושת שובע, מבלי לצרוך הרבה קלוריות

  • י"ח אלול התשע"ד
אא

אין הרבה דברים ביתיים ומחממים כמו סיר מרק, כזה שאפשר לחמם עליו את הידיים כאשר חוזרים מן הקור והגשם שבחוץ, ולגבש סביבו את כל בני המשפחה. בעבר היווה המרק פתרון לבעיית העוני, ניתן היה להוסיף לו מים בשפע ולהשביע ללא שימוש בחומרים יקרים את כל בני המשפחה. גם היום מהווה המרק פתרון יעיל - לבעיית השפע, קרי - ההשמנה. מומחי הדיאטה השונים ממליצים כולם על מרק כדרך להגיע לתחושת שובע, מבלי לצרוך הרבה קלוריות.

גם בלא קשר לתזונת הרזיה - ממליצים המומחים על אכילת מרק באורח של קבע: המרקים מזינים מאד כיוון שמימיו מכילים את כל המינרלים, הויטמינים והחומרים המזינים האחרים שהופרשו ממרכיביו בשעת הבישול, בשעה שמזונות אחרים - שבושלו במים אך מוגשים בלעדיהם - נעדרים ויטמינים אלו.

סבתות אמיתיות יודעות שהפיתרון לכל מחלה או כאב לב הינו צלחת גדולה ומלאה במרק עוף. ההקשר בין מרק העוף לכאבי הלב, נעוץ כנראה במידת האיכפתיות הרבה העוטפת, לצד האדים החמים, את לוגם המרק - אולם הקשר בין המרק למחלות החורף היה מיתוס בלבד במשך שנים רבות. לא עוד! כל הזקוקים להוכחות מדעיות ישמחו בבוודאי לשמוע כי הנושא נבדק ונחקר, ונמצא  כי אכן יש צדק בדברים ומרק העוף משפיע על פעילות מערכת החיסון בדומה לאנטיביוטיקה.  במחקר נבדקו שלושה עשר סוגים שונים של מרקי עוף, ולכולם הייתה השפעה מיטיבה תנועת תאי מערכת החיסון, שאפשרה הפחתה בחומרת הצינון ובדלקות במערכת הנשימה העליונה.

המרק פתרון זול ויעיל לטיפול בשאריות הירקות שנותרו בבית. כדי להבטיח את טעמם יש לקלף את הירקות לחתוך אותם לקוביות, (ואם אינך סובלת מעודף משקל או כולסטרול: לייבש ולטגן במעט שמן זית) ולהכניס אותם לסיר גדול בחברת קטניות, בשר, עוף או דגים - או עצמותיהם.

מרקים סמיכים המכילים קטניות, ירקות ובשר מהווים ארוחה מלאה בטרחה מועטה.

זכרי תמיד כי מרק – הוא הזדמנות מיוחדת עבורנו, האימהות, להכניס לפיותיהם של סרבני האכילה מכל הגילאים - ירקות שאינם חביבים עליהם בדרך כלל. נוכל לעשות זאת על ידי ריסוק הירק עד דק מראש - או על ידי ריסוק כל ירקות המרק, לאחר הבישול, בעזרת בלנדר-מוט.

כידוע למרק סמיך מדי מוסיפים נוזלים. הטיפול במרק דליל פשוט גם הוא, הוסיפי לו ירקות טחונים, אורז, תפוח אדמה מעוך ועוד.

תחליפים בריאים יותר המשמשים לאותה מטרה הינם קוואקר טחון (אותו, אגב, אפשר להוסיף ישירות לצלחת ההגשה) נבט חיטה וסובין. גם בטטות מתרככות מהר, מתפרקות במרק ומסמיכות אותו. טעמן מתקתק והן דלות (יחסית) בקלוריות.

מרק לא מטבלים מראש - אלא רק בסמוך להגשה. הסיבה לכך פשוטה: בין שעת הטיבול לשעת האכילה עלולה כמות מים נכבדת להתאדות, וטעם הטיבול להיעשות חזק ומודגש מן הרצוי.

האם ידעת כי כפית סוכר משביחה פלאים את טעמו של המרק? יש להוסיפה לסיר רגעים ספורים לפני מועד ההגשה.

כאשר מבשלים מרק עוף צפה שכבת שומן על גבי המים. שכבת שומן זו אומנם מוסיפה טעם למרק, אך לדעת הדיאטניות - היא אינה מוסיפה בריאות. ניתן להסיר אותה לאחר קירור המרק במקרר, אך לפעמים הסעודה קרובה קצר ואין אפשרות להמתין זמן רב כל כך. ניתן לקצר את התהליך על ידי הכנסת קוביות קרח למרק. הן תקררנה את המים, השומן יתקבץ סביבם, ואת  תוכלי להוציא אותו החוצה. בצעי פעולה זו בזריזות, שכן קוביות הקרח תימסנה מהר מאוד, והשומן ישוב ויתפזר...

אבקות מרק מכילות המון קלוריות, שומנים, כימיקלים שונים ומונוסודיום גלוטמט, המחזק את טעם המזון, אך עלול לגרום לכאבי ראש ולאלרגיות. אם כרגע נראה לך כי מרק ללא אבקת מרק הינו מוצר בלתי אכיל וודאי תתפלאי לשמוע כי הבשלנים והבשלניות הטובות באמת טוענים כי תיבול המרק במרכיבים טבעיים כמו תבלינים וירקות עלים - מסייע להפקת מרק טוב יותר.

כתחליף לאבקת המרק, נסי להוסיף למרק שלך שום, בצל, סלרי, ג'ינג'ר, שמיר ופטרוזיליה.

 גם כף סוכר (עדיף כמובן סוכר חום) מוסיפה טעם נהדר למרק. בנוסף לכך מומלץ לטגן קלות את הירקות לפני הוספת המים לסיר.

מעוניינת להגיש לאורחייך מרק בשני צבעים? הכיני שני סוגי מרקים בעלי צבעים שונים, כמו מרק אפונה ומרק דלעת, צקי אל הצלחות בתחילה את המרק הדליל יותר ועליו הוסיפי מצקת מלאה במרק הסמיך. הגישי מיד.

נותרו שאריות חלה? הכיני קרוטונים מתובלים שיוסיפו טעם למרק שלך! כל שעליך לעשות הינו לחתוך את החלה לקוביות זעירות ולאפותה עם שמן ותבלינים.

הכיני לך תרכזי מרק לאיכסון במקפיא. כיצד עושים זאת? מבשלים מרק מירקות מרוסקים וכמות קטנה מאוד של מים (ניתן כמובן לרסק את הירקות גם בתום הבישול) ולאחר מכן אכסני את רכז הירקות בקופסאות והעבירי אותן למקפיא (התאימי את גודל הקופסאות למספר הסועדים הממוצע בביתך). וכך, כאשר תשובי הביתה לאחר יום מעייף תוכלי לשלוף קופסא קפואה, להוסיפה לסיר מלא במים רותחים בחברת מלח ותבלינים אחרים, להרתיח כעשר דקות, ולשבת לארוחה ביתית בלא מאמץ.

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה