לאישה

הסודות לאישה: כל הטיפים לאפיה מוצלחת

הפעם חרגנו מן המוסכמות וגם את הסודות המועברים מאם לבת ומקונדיטור לשולייתו הבאנו אל מכבש הדפוס

  • י"ז אלול התשע"ד
אא

המטבח הוא מעבדת-ניסויים בעלת שני רבדים: הגלוי, המפורסם במדורי המתכונים ומונח על מדף ספרי הבישול שבחנות הספרים; והסמוי, הסודי והנסתר שמועבר במפה לאוזן, כתורה שבעל פה, ואינו מועלה על גבי הכתב. הפעם, חרגנו מן המסוכמות וגם את הסודות ההם, המועברים מאם לבת ומקונדיטור לשולייתו הבאנו אל מכבש הדפוס.

בטרם האפייה כדאי לפרוש על גבי שולחן המטבח מפת ניילון גדולה. המפה תספוג את כל רסיסי הנוזלים, הקמח הסוכר והקקאו, וכאשר תסיימי את העבודה תוכלי לאסוף את שוליה, להשליכה ישירות לפח האשפה - ולהנות משולחן נקי ללא טרחה.

כאשר במתכון לאפיה מופיעה הוראה להוסיף סודה לשתיה - יש להוסיף את הסודה לתערובת רק בסמוך לאפיה, שכן יעילות פעילותו פוחתת עם הזמן.

ביצים יש להקציף כשהן אינן קרות. לשם כך יש להוציאן מן המקרר חצי שעה לפחות לפני מועד ההקצפה.

במידה ולא הוצאת את הביצים מין המקרר מוקדם מספיק על מנת שיהיו בטמפרטורת החדר ביכולתך לשוטפן תחת זרם מים פושרים ולהשתמש בהם מיד

ביצים יש להקציף בכלי נקי לגמרי, ובמקרה שלנו 'נקי לגמרי' משמעו - נטול שאריות שומן מיקרוסקופיות שאינן נראות לעין ואינן מורגשות בעזרת חוש המישוש. לכן, בטרם השימוש בכלי שיטפי אותו היטב, במים חמים וסבון והניחי בצד על ליבושו המוחלט. גם על שיני המקצפה לעבור תהליך דומה.

אבקת הסוכר הנבזקת על עוגיות וסופגניות נוטה להיספג ולהעלם, כדי להתגבר על תופעה זו מערבבים קורנפלור באבקת הסוכר היחס: 3 כפות קורנפלור על 1/2 ק"ג אבקה

בדרך כלל מפזרים את אבקת הסוכר על גבי העוגה/הסופגניות בעזרת נפה. אולם ניתן גם למלא מלחיה (נקייה!) בסוכר וכך לבזוק את האבקה על העוגה בלי לעטר בלבן גם את השולחן סביב.

כדי לשחרר עוגת ספוג/עוגיות מן התבנית מעמידים אותה על מטלית לחה במשך מספר רגעים.

כיצד תדעי כי העוגה מוכנה? עוגות ספוג אפויות דיין כאשר נוצר מרווח קטן בין שולי העוגה לדפנות התבנית. עוגות בחושות או עוגות פירות מוכנה כאשר קיסם שננעץ במרכזה יוצא נקי.

העבירי את הכף הגמישה על צידי הקערה לעיתים קרובות, התוצאה תפתיע אותך.

כדי למרוח ריבה על גבי עוגה, כדאי לדללה במעט-מאוד מים חמים, ולערבב היטב. כך שהמריחה תהיה קלה יותר.

גם כאשר מזהיר המתכון 'ערבבו בעדינות כדי שלא לשבור את הקצף' יש להקפיד לערבב את מרכיבי העוגה עד לקבלת עיסה אחידה וחלקה. ערבוב לקוי יגרום לנפילתה של העוגה!

אם נדרשת להוסיף מרגרינה קשה לבצק, הקפידי ללוש אותו עד להעלמתם של גושי המרגרינה. גושים אלו עלולים לפגום בטעמה ומרקמה של העוגה!

עוגות פרי אופים, על דרך רוב, מפירות שנותרו במקרר עד שהתרככו והוכתמו בכתמים חומים וצהובים או מפירות סוג ב'. כאשר קונים פירות סוג ב' ושמחים בשל המחיר הזול - יש לבדוק האם המחיר יוותר כדאי, לאחר שנחתוך ונסלק את חתיכות הפרי שמצבם כה גרוע עד שאין להשתמש בהן אף לא לאפיה. 

השתמשי בכלים המתאימים ביותר לביצוע כל פעולה! אם תנסי, לדוגמא, להוציא קצף בעזרת מזלג ולא בעזרת מרית - עלול הקצף לפול וסבלנותך לפקוע בטרם תסיימי את המלאכה.

הדרך הקלאסית להמסת שוקולד - הינה בסיר קטן הנתון בתור סיר (גדול יותר) מלא במים.  קיצור דרך מודרני מציע להמיס את השוקולד במיקרוגל עד להמסה חלקית ולאחר מכן לערבבו עד להמסה מושלמת (יש להקפיד שלא להמיס את השוקולד לגמרי - שכן החום האצור בשוקולד ממשיך את תהליך ההפשרה גם לאחר הוצאתו מן המיקרוגל, ובמידה והשוקולד כבר נמס כולו - הרי שהוא עתיד להישרף!) וקיצור דרך מהיר עוד יותר ממליץ להניח את כמות השוקולד הדרושה בתוך שקית ניילון (מרשרשת) המיועדת לאריזת סנדוויצ'ים, לקשרה ולהניחה בתוך קומקום מים. את הקומקום יש להפעיל מספר פעמים, עד להמסת כל כמות השוקולד הדרושה. לאחר מכן ניתן לחורר את אחת מזוויות השקית, ובעזרת לחץ קל לרוקנה אל תוך הקערה.

שיטה אחרונה זו יעילה מאוד להמסת כמויות שוקולד קטנות, כמו אלו הדרושות לעיטור עוגה.

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה