הום סטיילינג

סודות לאישה: איזה צבע את אוהבת? מדריך קצר לצביעת קירות

רכשי מברשות בעלות נמוכה, ניילונים לכיסוי וצבע – וגשי לעבודה

  • י"ז אלול התשע"ד
אא

צבע הוא אחד האמצעים הבסיסיים והחשובים ביותר בעיצוב, ואין צורך להיות מומחה גדול כדי להבין זאת. בעבר הייתה צבעוניותו ואווירתו של הבית נקבעת על ידי צבעי הריהוט, הוילונות, התמונות והמפות, אולם היום ניתן להעניק לבית סגנון מחודש באמצעות צבעם של הקירות,  ולהשיג במחיר זול אפקט של חידוש ורעננות. רכשי מברשות בעלות נמוכה, ניילונים לכיסוי וצבע – וגשי לעבודה.

והערה קטנה לפני תחילתה של העבודה: בתוך פרץ ההתלהבות ומגוון הצבעים, המרקמים והגוונים אותם תוכלי למצוא בחנויות השתדלי שלא לשכוח כי גם לבן הינו צבע וגם מרקמו של סיד קלאסי הינו מרקם נאה ונעים לעין.

עיצוב בצבע

בבחירת הצבע יש להביא בחשבון גם את גודל החדר, התאורה והכיוון אליו פונים חלונותיו. צבעים עזים ובוהקים אומנם משדרים עליזות, אך בחדר קטן וחם המואר באור שמש עז - הם עלולים לגרום לתחושת 'גרוי יתר' ומחנק. צבעים קרים, לעומת זאת, עלולים ליצור אווירה קפואה ומנותקת בחדר שממילא אינו גדול ומואר.

באמצעות גוונים ניתן לא רק לייצר תחושות, אלא גם ליצור אשליות ויזואליות. גוונים בהירים, לדוגמא, מעניקים לחלל אשליה של גודל ומרחב, ואילו גוונים כהים נוטים לקרב את הקירות וכך להקטין את החדר ולהנמיך את התקרה ויוצרים אווירה אינטימית יותר.

קיר כהה יכול לקצר חדר ארוך וצר ולגרום לו לכך שייראה בפופרציות מתאימות יותר. יש לקחת בחשבון כי סימני לכלוך ופגמים בצביעה בולטים יותר לעין על גבי משטחים הצבועים בצבע כהה.

אם ברצונכם להתאים צבע לפריט ריהוט מסויים - השתדלו לקחת איתכם לחנות חומרי הבניין מגרה או דלת שלו, כך שתוכלו ליצור התאמה מושלמת בין הגוונים השונים. הזיכרון שלנו, כך מתברר, נוטה להטעות אותנו בכל הנוגע להתאמת צבעים.

צביעת קירות הבית בגוונים צבעונים הינה הרפתקאה הדורשת מידת מה של אומץ. אם הינכם נעדרים אותו נסו לצבוע קיר אחד בלבד בגוון דומיננטי שיעניק חיות לחדר כולו. 

דווקא משום שלצבע כוח רב ליצור ולשנות אווירה חשוב שלא להגזים בצבעוניות אלא ליצור אוירה נעימה ונינוחה עם שניים עד שלושה גוונים, מעט עיטורים ומספר טכניקות שחוזרות על עצמן ומשתלבות זו בזו.

בשעת בחירת הגוונים חשוב להחליט מהו הגוון המוביל מבחינה עיצובית ובאלו גוונים נחזק אותו. ניתן לבחור בגוונים משלימים או ניגודיים. כאשר הגוונים המשלימים (למשל, ירוק ותכול) מסייעים ליצירת הרמוניה ואווירה רגועה, בעוד הגוונים הניגודיים (כמו כתום וכחול) מעוררים עניין ומקפיצים.

כגוון יסודי ניתן לבחור צבע עדין ומינורי ולהעניק לו תנופה וחיזוק בעזרת רהיטים בצבעים חזקים, או לבחור בגוון קירות עז ודומיננטי יותר ולעדן אותו בעזרת ריהוט ואבזור בגוונים וצורות נייטרלים.

אין צורך לצבוע את כל הבית, מספיק להדגיש ולהבליט קיר אחד, קורה, קיר חוצה, נישה, קיר מעוגל, קיר של גב מיטה, משקופים ועוד.

כדי לבדוק האם הצבע אותו את מעוניינת לרכוש אכן נראה כפי שהוא מצטייר בדמיונך, מומלץ לרכוש ברשתות ה'עשה זאת בעצמך' דוגמיות צבע, אותן ניתן למרוח על הקיר וכך לראות עין בעין את התוצאה המתקבלת.

אם את בוחרת לדלג על שלב זה ולרכוש את הצבע על פי מניפת הצבעים הנמצאת בכל חנות, חשוב שתזכרי כי כאשר הצבע שבריבוע הקטן שלפניך מכסה קיר שלם – הרושם שהוא יוצר חזק הרבה יותר, ולכן מומלץ לבחור בצבע עדין ומתון מעט יותר מזה שאליו את שואפת להגיע בסופו של דבר.

שילובי צבעים מסויימים הינם נעימים או נועזים כאשר אנו מהרהרים בהם לראשונה, אך שהות יומיומית בחדר הצבוע בהם עלולה להיות עניין שונה במקצת. השתדלי לבחור במערכות צבעים קלאסיות ונעימות לעין ולא להתפתות לחריגות שבסופו של דבר עלולות להתברר כטעות.

הוספת דוגמאות לקיר צבוע יכולה להעניק לו עניין וייחוד. כדי להקל על המלאכה, ניתן לקנות שבלונות מוכנות עם דוגמאות דקורטיביות שונות, ובעלות הידיים הימניות יכולות להכין בעצמן שבלונות שכאלה. את דוגמת השבלונות יש להתאים לאווירתו של החדר ולגיל המתגוררים בו. כך למשל לא מומלץ לבחור בשבלונות של מוצצים לחדר המשמש ילד בן שנתיים, שכן בעוד שנה וחצי הוא עלול להתבייש בעיטור זה, וחבל.

 

הכנות לצביעה ולסיוד

לפני צביעה מחודשת של קיר יש לסלק מן הקיר כל שכבת צבע רופפת, שכן גם הצבע המשובח ביותר לא יחזיק מעמד על תשתית מתקלפת. לאחר סילוק הצבע הרופף סותמים חורים וסדקים בקיר בחומר המיועד למטרה זאת (בקשי בטמבוריה הסמוכה) ומשייפים קלות להחלקת הקיר.

לפני תחילת הצביעה מומלץ לנסות ולהסיר כתמים צבעוניים (כמו פנדה, פיח וכדומה) הנמצאים על הקיר. הם עלולים להיראות גם דרך שכבת הצבע החדשה, ולאלץ אותך לבצע שכבה שניה ושלישית.

שכבת סיוד קודמת, בעלת צבע שאינו לבן ניתן להסיר מן הקיר באמצעות אקונומיקה. מורחים את האקונומיקה על גבי המשטח הצבוע, ממתינים כעשר דקות-רבע שעה ואחר כך מקלפים את הצבע בעזרת ששפוף בצמר פלדה או על ידי שפכטל.

לפני הצביעה יש לוודא כי אין לחות או רטיבות על הקיר. באם קיימת לחות שכזו - יש לטפל בה בטרם הצביעה. הוראות תוכלי לקבל בטמבוריה הסמוכה.

בהזמנת איש מקצוע בררי האם המחיר שהציע כולל את מחיר הצבע, צביעת משקופים ודלתות וניקיון בסיום העבודה.

פערי מחיר בין אנשי מקצוע שונים - עלולים לנבוע מהבדלים בסוגי הצבע בו הם משתמשים.

לפני קניית צבע כלשהו - בדקי את מידת רעילותו. ישנם צבעים שרעילותם כה רבה, עד שאין לצבוע בהם בקרבת ילדים או נשים בהריון.

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה