לאישה

סודות לאישה: שיהיה לך יום ירוק

כמה עצות מבעלות עציצים ירוקים ומבעלי ניסיון

  • י"ז אלול התשע"ד
אא

ירוק ופורח כך מרגישים רבים, זה בדרך כלל הדשא של השכן, ובמחוזותינו העציצים של השכנה, כי אצלנו, משום מה, כל עלה צהבהב וכל פרח שמוט ראש.  אז כמה עצות מבעלות עציצים ירוקים ומבעלי ניסיון.

ראשית כל כדאי לדעת כי כאשר קונים עציץ לא בוחרים אותו על פי צבעו ויופי עליו אלא על פי צרכי המים, האור והשמש שלו. גם העציץ היפה ביותר במשתלה לא יראה יפה כאשר יצהיבו עליו ויצנחו בעליבות כלפי מטה.

לכל צמח ישנן דרישות לתנאים מסוימים בהם הוא יכול לפרוח ולהתפתח בצורה הטובה ביותר. בהעדרם של התנאים הללו יגיע העציץ, מהר מאוד, למצב עגום, רחוק מאוד מן המראה הפורח והמטופח שנראה לפניכם בחנות.
האדם שאמור לספר לכם אודות צרכיו ודרישותיו של העציץ – הינו בעל המשתלה, ספרו לו על המקום המדויק בו אתם עומדים להניח את העציץ, ויידעו אותו בנוגע לכיווני האוויר שם, כמות השמש והמרחק מן החלון – וקווי כי הוא יודע את מלאכתו ויתאים לכם עציץ המסוגל לפרוח ולהתפתח בתנאים הקיימים בביתך. אל תצאי מן החנות מבלי לדעת בדיוק לכמה מים זקוק הצמח שלך ומהי התדירות בה יש להשקות אותו.

 

גם צמחים אוהבים אור

כדאי לדעת כי בסופו של דבר הממצאים הסביבתיים בבית קובעים האם הצמחים שבו יגדלו בצורה טובה וישגשגו או לחילופין יסבלו ויראו גרוע. הגורם הסביבתי החשוב ביותר הוא התאורה.
באופן כללי ניתן לחלק את צמחי הבית לשלוש קטגוריות, על פי דרישות התאורה שלהם: צמחים הזקוקים לכמות תאורה רבה -  לפחות 4 שעות ביום חשיפה לשמש. מיקום אידיאלי קיר דרומי או מזרחי.                                

צמחים הזקוקים לכמות תאור בינונית- שעות שמש ספור ביום. מיקום קיר צפוני/מערבי  או ליד חלון פתוח.                              
צמחים הזקוקים לכמות תאורה נמוכה לא רצוי לחשוף לאור שמש ישיר, אך חשוב שהחדר יהיה מואר היטב.

הבעיה בקביעת עוצמת התאורה הנדרשת לצמח בית נעוצה בכך שרגישות עין האדם לאור שונה משל הצמחים. בעוד הצמח קולט בעיקר את הצבעים הכחולים והאדומים ודוחה את הצבע הירוק, עין האדם רגישה יותר לצבע הירוק. הבדלים נמצאים גם בעוצמות אור הנדרשות למשימות השונות בין בני האדם לצמחים. העין האנושית יכולה להסתפק בעוצמות אור נמוכות לביצוע מלאכות שונות. עוצמות אור נמוכות פי 100 מן העוצמה המינימאלית הדרושה לצמחים.

איך אפשר להתגבר על מחסור באור? צמחי בית הם צמחים שדרישתם הטבעית לאור נמוכה מצמחי הגן. אבל למרות זאת עדין כמויות האור המצויות בבתים לא תמיד עונה על הדרישות ובזאת אנו מבחינים מאוחר מידי. כאשר מבחינים במוצקת הצמח יש להעבירו למקום מאור יותר. אם הצמח היה במרחק של מטר מהחלון יש להעבירו ממש ליד החלון. אם הוא היה ליד חלון צפוני כדאי למקמו מחדש ליד חלון מזרחי/מערבי. אם הוא היה ליד חלון דרומי ולא שרד יש לבדוק אם התריסים/וילונות פתוחים. אם אין צל בשל בתים גבוהים המסתירים את השמש. יתכן גם שהצמח אינו מתאים לגידול בתוך הבית.

אם מקור האור הטבעי בבית איננו מספיק לגידול הצמח אפשר להוסיף תאורה מלאכותית ולחילופין לחפש צמחים עמידים יותר לתנאי הגידול. עוצמת האור שהצמח מקבל מתאורה מלאכותית מושפעת מהמרחק של הצמח ממקור האור. עוצמת האור קטנה ברבע עם הכפלת המרחק. לכן צמח שהיה במרחק של חצי מטר ממקור האור כאשר נרחיק אותו למרחק של מטר ממקור האור עוצמת האור שהוא יקבל במקום החדש תהיה רק רבע. לכן יש לדאוג להצבת הצמח כמה שניתן קרוב למקור האור. יחד עם זאת יש להבטיח שמקור האור יהיה קר ולא חם כמו נורות הלוגן ונורות אחרות. כאשר מקור האור חם והצמחים נמצאים מהמקור במרחק של סנטימטרים ספורים עלולים להופיע על העלים צריבות כתוצאה מכוויות חום.

חשוב מאוד לזכור כי צמחים שסבלו ממחסור באור אסור להוציא בבת אחת אל השמש. חשיפה פתאומית לעוצמות אור גבוהות תגרום לצריבות על העלים, ולהתייבשות הצמח ממכת שמש. ולהפך, צמחים שגדלו בשמש יתנוונו במהירות אם נעביר אותם במעבר חד לתאורה מועטה.

אילו צמחים מתאימים לבית? רוב הצמחים בעלי עלווה ירוקה מתאימים יותר לעוצמות אור נמוכות מצמחים בעלי עלווה צבעונית כמו אדום, צהוב וכו'. צמחים פורחים זקוקים ליותר אור מצמחים שאינם פורחים. על המחסור הכרוני של אור בתוך הבית אפשר להתגבר באופן אלגנטי על ידי גידול צמחים באדניות על אדן החלון או במרפסת. גם כאן חשוב לזכור שהצד הצפוני הוא פחות מואר והדרומי, על פי רוב, מואר יותר.

לצמחים ישנה נטייה להימשך אל קרני האור הנכנסות מן החלון. מסיבה זו נראים גבעולי פרחים רבים כשהם עקומים. קל להימנע מכך – מדי יומיים שלושה יש לסובב את העציץ כך שכמות האור אותה הוא מקבל תתאזן. 

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה