לאישה

סודות לאישה: עצות וטיפים לאירוח שלא יישכח

עצות וטיפים לאורחים ולמארחים – איך להתנהג לאורחים, להגיש את האוכל ואיך להתארח

  • י"ז אלול התשע"ד
אא

אם את המארחת – אין ספק בכך שטרחת הרבה בכדי להגיע לרגע הזה, ובכל מנה ומנה המוגשת אל השולחן הושקע מאמץ רב. אולם, למרות זאת, לא ראוי ונכון לשאול "למה אתה לא אוכל כלום" או "עדיין לא טעמת את הפשטידה הנהדרת שלי". האורחים שאינם טועמים ממנות מסוימות אינם עושים זאת כיוון שאינם מכבדים אותך ואת מאמציך אלא מסיבותיהם שלהם.  תנו לאורח את הכבוד להחליט בעצמו מה וכמה הוא רוצה לאכול.

במידה ולא כל האורחים מכירים זה את זה, חשוב לערוך היכרות בין כולם, כך שירגישו בנח במהלך הערב. המארחים הם האחראיים להציג כל אורח בשמו, עיסוקו ואולי גם פרטים נוספים כמו מקום מגורים או הקשר למשפחה.

גם אם נדמה לך שהכלה החדשה כבר מכירה את דודה חנה – לא בטוח שבמהלך שמחת האירוסין/הנישואין היא הצליחה לקלוט ולזכור את שמה ומעמדה ולקשר בינם לבין תווי פניה. אם חשוב לך שדודה חנה תקבל את היחס המגיע לה, לחשי זאת באוזניה של הכלה החדשה – וגם באוזני אלו הוותיקות יותר.

הפרטים הקטנים הם אלו היוצרים את הלחץ ומפחיתים מנעימותו של האירוח. בדקי מראש: האם יש די מגבות ליד כיור נטילת הידיים? האם את מצויידת במספיק כפות הגשה/תחתיות לסירים/כפיות לקינוח? נסי לבדוק לאילו פריטים תזדקקי במהלך הסעודה/המפגש והכיני אותם מראש.

תכנני מראש מקום מתאים לטיפול והרדמת ילדים קטנים, ולהבדיל - לאכסנת מטריות, מעילים וכובעים.

מצב רוחך הטוב חשוב יותר מאיכות המזון שתגישי לאורחיך. איכלי מעט בטרם בוא האורחים והשתדלי שלא להתעסק במזון לאחר הגעתם אלא במינימום הנדרש. ואגב, כדאי לתכנן מראש הגשת מנות כאלה שלא תדרושנה ממך שהות ממושכת במטבח סמוך לתחילתה של הסעודה.

ביום קר וגשום כדאי להניח ליד מתלה המעילים גם חבילת ניירות טישו, שתסייע לאורחים שלא נטלו עימם מצרך בסיסי זה. ביום כזה, אגב, נכון להציע לאורחים כוסות שתיה חמה מיד עם הגעתם.

במשך הערב יהיה עליך להתפנות לשיחה עם כל אחת מן האורחות שהגיעו לביתך, כל אחת מהן לחוד. הקדישי תשומת לב מיוחדת לאורחים הנראים בודדים או עצובים. תפקידך כמארחת הוא לדאוג שכל אחד מאורחייך ימצא לו לכל הפחות בן שיחה אחד לחלוק עימו את הרהוריו.  אם מדובר באירוע רב משתתפים - מני מראש 'סגנים' שיטלו על עצמם חלק מאחריות זו.

הגשת האוכל

על פי הנוהג האנגלי מגישים את המנות לשולחן בצלחות עיקריות והמארחת (או המארח) מחלקים אותם לצלחותיהם של המסובים.

על פי הנוהג הרוסי - השימושי בעיקר כאשר ניתן להעזר במלצר, מגישים כל מנה לאורח מתוך צלחת עקרית המונחת על גבי מגש אותו נושא המלצר. לא נהוג למלא את הצלחות במטבח ולהגישם כך למסובים, שכן הדבר מונע מן האורח את היכולת לקבוע כמה מזון ומאלו סוגים הוא מעוניין לאכול.

נוהג שלישי מערב בין שתי צורות הגשה אלו, והדבר תלוי בעיקר בסוג המנה.

על פי נוהג רביעי - נוטל בעל הבית את אחת מקערות ההגשה המונחות על השולחן, ולאחר שהוא נוטל ממנה אל צלחתו מציע ממנה, לאורח היושב לימינו, כשהוא מוסיף הערה: "העבר את הצלחת הלאה, בבקשה". באופן זה הוא מעביר בעל הבית בין הסועדים את כל קערות המזון המונחות על השולחן.

בכל צורות ההגשה מקובל כי במידה והמנה הראשונה הינה מנה קרה - היא מונחת על צלחת מרכזית עם עריכת השולחן.

הסרת הכלים מן השולחן נעשית מצידו הימני של כל אורח. גם נטילת הכלי מתבצעת ביד הימנית, שהיא היד הרחוקה יותר מגופו של האורח.

כאשר מגישים אל השולחן כוסות על גבי מגש - עלולות הכוסות לרטוט ובסופו של דבר גם לצנוח ארצה... כדי להימנע מכך מומלץ להניח על גבי המגש מפית בד לחה.

עצות למתארחים

האם גם את שייכת לאלו המרגישים לא בנוח לראות את המארחים טורחים מבלי להגיש עזרה?  יד מסייעת תתקבל בברכה במרבית הבתים, אולם, בכל זאת, נכון לשאול את המארחת בתחילתו של הביקור האם אפשר לסייע לך בהורדה/הגשה וכיצד. גם אם איך רגילה בכך הרי שבמשפחות רבות המטבח הינו "שטח פרטי" וכניסה לשם טעונה קבלת רשות מעקרת הבית.

גם אם המארחת אינה זקוקה לעזרתך בהורדת הצלחות מן השולחן עדיין ביכולתך להגיש לה עזרה רבה ומשמעותית על ידי שיחה קולחת ונעימה, חיוך, סבלנות וסובלנות.

חשוב לזכור שלרוב המארחת טורחת המון לקראת הערב. חשוב לזכור להביע בפניה את ההערכה על הטרחה וזה בהחלט אינו הזמן המתאים למתוח ביקורת או לתת עצות בסגנון: "כשאני מכינה את מרק העוף...".

גם האורח החביב ביותר מתחיל להעיק ולהכביד לאחר מספר ימי אירוח (כלל זה אגב, תקף גם לגבי ילדים נשואים המגיעים להתארח בבית ההורים עם בני זוגם וילדיהם!) ניתן להקל במעט על המארחים אם מתחשבים בסדרי היום הרגילים שלהם, ובשעות הלחץ (כמו בבוקר בטרם היציאה לעבודה) שומרים על פרופיל נמוך, ומשתדלים להעשות בלתי נראים. 

יש להקדיש מחשבה ותשומת לב לרמזים עדינים מצד המארח המעידים על עייפותו ורצונו לפרוש למנוחת לילה, ולהבין כי המסיבה  תמה.  אם הוזמנתם לאירוח כולל לינה - פרשו בשלב זה לחדר שהוקצה לכם והשתדלו שלא להרעיש.

אין לפתוח ארונות, להשליך פרטי לבוש או מפות (גם של בעלי הבית וילדיהם!) לסל הכביסה, לגשת למרפסת השירות וכדומה בלא קבלת רשות מן המארחת (שימי לב: מארחת, ולא מארח!) אם ישנו חשש כי המארחת תחוש שלא בנוח לסרב - אין לפנות אליה בשאלה זו.

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה