אבולוציה

אבולוציה בבתי הספר בישראל?

מי שמנסים לקדם בימינו לימודי אבולוציה בעולם ובארץ - עושים זאת ממטרה פוליטית, כדי לקדם את ההשקפה האתאיסטית הכופרת באלוקים ובדת. מה יש ליהדות ולמדע לומר על כך?

אא

כיום משרד החינוך מבקש להכניס אבולוציה לתכני הלימוד בבתי הספר בישראל. הראשונים שהתחילו זאת הם קבוצת רטוריקנים אתאיסטים מארצות הברית. תחילה עלינו לדעת להבחין בין עובדה מדעית לבין תיאוריה המפרשת עובדות.

כח המשיכה היא דוגמה לעובדה מדעית, שניתן להוכיח ע"י תצפית ושיחזור במעבדה. כל חפץ שנופל לרצפה מעיד על כח המשיכה שיצר הבורא ביקום. אך אבולוציה רחוקה מלהיות עובדה מדעית שכזו: איננו רואים בטבע בעלי חיים מתפתחים ונהפכים לבעלי חיים אחרים לגמרי; דומם לא נהפך לחי - לא בטבע ולא בתנאי מעבדה; כשאנו מביטים בעולם החי, איננו רואים "קופי אדם" או "לטאות-ציפורים" או "דגים בעלי רגליים" או כל עדות להתפתחות שהיתה בעבר בטבע; גם בחקר המאובנים הערפל והפרשנות האישית גוברת על מספר העובדות המדעיות.

במשפט הראשון בספרו "השען העיוור" כותב ריצ'רד דוקינס, מגדולי הרטוריקנים האתאיסטים: "ספר זה נכתב מתוך אמונה ששאלת קיומו של המין האנושי היתה פעם הגדולה מכל התעלומות..."

- פרופ' ג'יי גולד (J. Gould) מגדולי האבולוציונים, הודה שהממצאים המדעיים רחוקים מלתמוך באבולוציה, וכך הוא כותב בספרו (The Panda's Thumb, N.Y., Viking Penguin, 1980, p. 151):

"ההיסטוריה של רוב מיני המאובנים, כוללת שני דברים אשר הם בלתי תואמים במיוחד עם הדרגתיות, או מצב קבוע: מינים מופיעים בתיעוד מאובנים, כאשר הם נראים כמו שנראו כשנעלמו או הופעה פתאומית: מין לא מתפתח בהדרגתיות, הוא מופיע [בתיעוד המאובנים] בפעם אחת בשלימות צורתו"

- חלקי גולגולות ופיקות ברך שנמצאו נהפכו בדרך פלא למוצגים מוזיאונים מומחשים ובנויים היטב של בני אדם שעירים, כפופים ובעלי חזות של קוף. כך גם חוקר האבולוציה הידוע ד"ר דובנסקי מספר לנו בלשון עדינה: "למעשה, כל המאובנים שנמצאו הם קטועים ובדרך כלל מתפתים החוקרים לספקולציות".

המקור: (1970) ''Genes: Genesis & Evolution''. Concordia Publishing House, St. Louis, p. 371

- גם ד"ר הודן כתב: "על גולגולת של האדם הניאנדרטלי ניתן לשחזר פרצוף של שימפנזה כמו גם פרצוף של פילוסוף". (Hoden, E.E. 1946 ''Up from the Ape'', McMillan, N.Y., p. 159)

עברו 150 שנה מאז פורסמה תיאורית האבולוציה לראשונה ע"י דרווין, והיא עדיין מוטלת בוויכוח מדעי.

איננו רואים ויכוח מדעי על השאלה, האם כדור הארץ שטוח או כדור. גם איננו מוצאים מאות מדענים שמטילים ספק בכח המשיכה, אך לעומת זאת אנו כן מוצאים מאות מדענים שעדיין מתווכחים האם היתה אבולוציה.

- באתר www.dissentfromdarwin.org נמצאת "אי הסכמה מדעית לדרוויניזם" מפיהם של 200 מדענים בעלי תארי PhD אשר חתמו על ההצהרה:

מקדמים את הלימוד בבתי הספר (אילוסטרציה: shutterstock)מקדמים את הלימוד בבתי הספר (אילוסטרציה: shutterstock)

"אנו מטילים ספק בטענות בדבר היכולת של מוטציה אקראית וברירה טבעית להסביר את מורכבות החיים. יש לעודד בדיקה זהירה של הראיות התומכות בתורת דרווין"

- ישנם מדענים אשר שמם המדעי אינו מוטל בספק, וכתבו ביקורת מדעית ודחו את תיאורית האבולוציה. בראשם נמצא פרופסור מייקל ביהי (Michael Behe) שכתב בספרו (Darwin's Black Box, The Free Press, p. 185):

"אבולוציה מולקולרית אינה מבוססת על עדות מדעית. אין אפילו פרסום מדעי אחד בכל הספרות המדעית או הירחונים המדעיים, אשר מתאר כיצד נוצרה באופן אבולוציוני מערכת ביוכימית מורכבת, או אפילו כיצד יכלה להיווצר. ישנן הנחות שאבולוציה שכזו התרחשה, אך לחלוטין אין תמיכה להנחות אלה, לא בניסויים ולא בחישובים".

- ד"ר מייקל דנטון (Michael Denton) שכתב את הספר Evolution: A Theory in Crisis.

- חתן פרס הנובל פרופ' פרד הויל (Fred Hoyle) שאמר:

"The likelihood of the formation of life from inanimate matter is one to a number with 40,000 noughts after it .... It is big enough to bury Darwin and the whole theory of Evolution."

 Nature, Vol. 294, No. 5837, November 12, p. 148

האם אנו רוצים להכניס את הילדים לפרופגנדה האתאיסטית הזו? האם ברצוננו לחשוף את הילדים לוויכוח תיאורטי, שמטרתו האמיתית כיום הינה מטרה פוליטית לקידום אתאיזם ומלחמה בדת?

הבעיה האמיתית עם לימוד תיאורית האבולוציה, הוא שמציגים אותה כעובדה ולא כתיאוריה. כאשר שוחחתי בעבר עם סטודנטים בנושא זה, מצאתי שרובם האמינו בה בביטחון, רק מכיוון שלא נחשפו לביקורת על התיאוריה, והיו בטוחים שהמרצה באוניברסיטה תיאר להם עובדה מוחלטת. ואם סטודנטים הולכו שולל להאמין בתיאוריה בלתי עובדתית, אז על אחת כמה וכמה שבני נוער יטעו בה, כאשר המורים יציגו בפניהם את התיאוריה כעובדה מוכחת. כשאני הייתי ילד, בית הספר בו למדתי ברמת-גן לקח אותנו לביקור במוזיאון "האדם והחי" שבפארק הלאומי, בו המורה הראה לנו דגם של קוף-אדם שעיר וכפוף, וסיפר לנו עליו סיפורים.

כשגדלתי וביררתי את הנושא לעומק, גיליתי שהדמות שראיתי במוזיאון שבפארק הלאומי לא היתה אלא דמות מחימר, השלד היה עשוי מפלסטיק, והשחזור של השלד נעשה על פי דמיונם ומשאלת ליבם של אבולוציונים (במציאות לא נמצא שלד כזה, ואף לא גולגולת שלמה אחת). אך כילדים לא יכולנו לדעת זאת. במבט לאחור אני מאמין שגם המורה הוטעה, וחשב לתומו שזו עובדה. האם נתפלא אחר כך שבני נוער שואלים רבנים מדוע התורה אינה מודה ב"עובדת" האבולוציה?

חשוב מאוד שנבחין מדוע עלתה סוגיה זו על הפרק בישראל. כידוע, מדינת ישראל מנסה לחקות את מוסדות החינוך בארצות הברית, אך מי מקדם את האבולוציה בארה"ב? התשובה היא: אתאיסטים הנלחמים בדת, אנשים כמו דוקינס שכותבים ספרים נגד הדת ומבקשים ללעוג לדתיים ולזלזל בהם. המטרה של האבולוציה בדורנו הינה מטרה פוליטית של מלחמה בדת, ולא מטרה מדעית טהורה. כך שהילדים הנחשפים לאבולוציה - למעשה נחשפים לפרופגנדה שמטרתה לקדם כפירה בישראל ובעולם.

האבולוציה מקדמת אתאיזם גם בדרך החשיבה שהיא מציעה, שהאדם הוא רק מין נוסף של חיה בטבע. השקפה שכזו, אשר הביאה כבר לרצח עם, אינו יכולה לקדם את הרמה המוסרית של ילדים. ילד שמאמין כי המצפון שלו הוא רק התוצר של מקרה אבולוציוני, לא יחוש צורך להילחם במידות רעות ובשחיתות, בעוד ילד המכיר במקור האלוקי של האדם, גם יכיר בערכים החשובים שהבורא טבע בנו, וילחם במידות רעות.

באתר הידברות ניתן לצפות בשתי הרצאות של הרב זמיר כהן שליט"א בנושא זה: "אבולוציה על קצה המזלג", ו-"בריאה מול אבולוציה". ילדים וגם מבוגרים שנחשפו לתיאוריה, ראוי שיצפו בהרצאות אלה. לביקורת מדעית בכתב, חפשי בגוגל את המאמר "אבולוציה לעם ישראל" שכתב הרב יהושע ענבל.

מהי דעת היהדות על אבולוציה?

ובכן, בשונה מדתות אחרות, היהדות תמיד צעדה יד ביד עם המדע, ומעולם לא התכחשה לעובדות מדעיות. אך היהדות דוחה מכל וכל השערות שאינן בגדר עובדה מדעית. כך כותב הרמב"ם בספרו "מורה נבוכים" (חלק שני, פרק כה), שאסור לפרש את התורה באופן שונה מן הפשט ללא הוכחה מדעית חד-משמעית.

הרב קוק זצ"ל כתב שאם האבולוציה היתה עובדה מדעית, אז היא היתה מתקבלת ביהדות כפירוש למעשה בראשית (אגרות הראיה, איגרת צא). גם הרב אליהו דסלר זצ"ל הזכיר דעה דומה (מכתב מאליהו, חלק ג, מכתבים, מכתב לא'). היהדות דוחה כיום את האבולוציה - מכיוון שהיא אינה עובדה מדעית, כי אם תיאוריה המשמשת למטרות אתאיסטיות-פוליטיות של הכחשה וזלזול בדת. אילו היתה האבולוציה עובדה מדעית - לא היה נעשה על כך דיון כלל.

* * *

למה גורמת האמונה שהאדם הוא רק חיה משוכללת, ושהמצפון והערכים מקורם בטבע?

דרווין עצמו חזה רצח עם כתגובה לכתביו, כך הוא כתב בספרו "The Decent of Man":

"At some future period, not very distant as measured by centuries, the civilized races of man will almost certainly exterminate, and replace the savage races throughout the world"

"אני כמעט בטוח שבעתיד הלא רחוק, הגזעים המפותחים של האדם ישמידו את הגזעים הברבריים בעולם ויחליפו אותם".

(Charles Darwin, The Decent of Man, Chapter 3 and world book Encyclopedia 1952, p. 336).

היטלר ימ"ש כתב: "האדם אינו אלא בקטריה קוסמית מגוחכת" (מתוך הספר היטלר - נמסיס, מאת פרופ' איאן קרשו, עמ' 436). ובספרו מלחמתי (עמ' 314) כתב: "בטבע אין רחמנות על היצורים החיים הנמוכים בהשמדתם במלחמת הקיום, וההליכה נגד הטבע גורמת אבדן לאדם... רק החוצפה של היהודים יכולה לדרוש להתגבר על הטבע".

 הנאצים רצחו גם גרמנים שהיו אוטיסטים, נכים ומסכנים, ולא ריחמו על החלשים בעקבות ההשקפה שהאדם הוא רק חיה בטבע -

תוכנית T4 - ויקיפדיה: "בתוכנית זו, שהתבססה על האידאולוגיה הנאצית הגזענית ועל עקרונות אאוגניים, רצחו הנאצים באמצעים שונים, לרבות תאי גזים, כ-90 אלף גרמנים‏‏ שסבלו מפגמים גופניים"

רצח עם - ויקיפדיה:

"המאה העשרים, שנולדה משופעת תקוות להיות מאת הנאורות, הקדמה, הרציונליות וההומניזם, הייתה למאה הכי עקובה מדם בהיסטוריה. במאה זו שבה נרצחו על ידי השלטונות, ברוב המקרים על ידי ממשלותיהם הם, שנועדו לדאוג לרווחתם, בין 170 ל-360 מיליון בני אדם נטולי הגנה, בשואה אוניברסלית חסרת תקדים בתולדות האנושות".

מה היה משותף לרוסיה הקומוניסטית של סטלין, לסין של מאו, ולגרמניה הנאצית של היטלר? היה להם מחנה משותף אחד: הזלזול בערך הדת, ובמקומו ניצבה ההתייחסות אל בני אדם כאל מין של בעלי חיים בטבע.

בכתבה של ד"ר איתי גל שהתפרסמה ב-YNET לפני פחות משנה (26.11.13)

שם הכתבה: "התאבדויות בשנה: 10,000 מנסים; 500 מצליחים"

"התאבדויות הן גורם המוות השני בקרב צעירים בישראל...  קרוב למיליון אנשים מתאבדים בעולם מדי שנה, ובישראל מהווה ההתאבדות סיבת המוות השנייה בקרב גברים בגילאי 15 עד 24. בישראל מגיעים מדי שנה לחדרי המיון מעל 1,500 איש המנסים להתאבד. שיעור הניסיון בקרב נערות גבוה פי 3 מזה שבקרב נערים. על פי ההערכות, על כל ניסיון התאבדות שמגיע לחדר המיון, ישנם כ-7 ניסיונות לא מדווחים". כ-60% מהמתאבדים סבלו מדיכאון.

"להתאבדות מחיר לא רק בנפש, אלא גם בכיס: העלויות הישירות של אובדות למשק מגיעים לכ-100 מיליון שקלים בשנה".

האם אנו צריכים לחקות את ארצות הברית בחינוך שנוטל משמעות וערך לחיים מלב הילדים?

האם לא די בשיעורי התמותה של בני נוער כיום, הנובעים ברובם מדיכאון ותחושה של חוסר משמעות? האם נרצה להוסיף לתוכניות הלימוד של ילדים את התיאוריה השוללת מן האדם את ערכו הרוחני?

גם מי שסבור כי אבולוציה היא מדע, יוכל להכיר בעובדה שנפש הצעיר עדיין לא כשירה להכיר בטענות שעשויות לשלול ממנו את הערך לחיים, מוסר וחובת המצפון. ללמד ילדים אבולוציה, שווה ערך לחינוך ילדים שהבחירה החופשית היא רק "אשליה מוחית" - טענה שכזו תהיה הרסנית לנפשם והתפתחותם כבני אדם המקדשים בחירות חיוביות וגבורה, כמו גם התגברות על פיתויים הרסניים לעצמם או לחברה.

תגיות:אבולוציהאמונה בבוראאנשי מדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה