השבת שלי

השבת שלי: שליחות של שבת בחברון

לאחר שחזרו משליחות בחו"ל, החליטו להמשיך אותה בארץ. סעודת השבת בביתם מונה בין 50-80 איש בממוצע. כמה מקררים יש להם בבית, וכיצד מממנים את כל המערך הזה? הציצו לתוך השבת בבית משפחת כהן

  • י"ח אב התשע"ד
אא

דמויות: דני ובת שבע כהן, 6 ילדים בגילאי שנה עד 13.

גיאוגרפיה: בני הזוג כהן מתגוררים בעיר חברון בשכונת אברהם אבינו ומנהלים את בית חב"ד. למה חברון? "חזרנו משליחות בחו"ל ורצינו להמשיך אותה בארץ", מספרת בת שבע. "חשבנו בתחילה על קריית ארבע, אבל אנשים אמרו לנו - 'אם כבר, אז לכו על חברון'".

לגור בחברון: מצד אחד, זו עיר רגועה. "הציפורים מצייצות, הילדים יורדים למטה לבד. בניו יורק, לא נתתי להם לרדת, כאן - כן. מצד שני, מתחת לפני השטח רוחשים דברים. את אף פעם לא יודעת מאיפה תבוא ההתפרצות הבאה". בני הזוג כהן חריגים גם בנוף היהודי. "אני היחידה פה בפאה ועקבים", היא צוחקת. "לא מתנחלת. בתחילה כשהגענו הייתה קצת חשדנות. היום אנחנו חברים טובים".

הכנות לשבת: כוללות קניות, בישולים וניקיון.

ניקיון: ביום שישי תנקה העוזרת את הבית, את יחידת האירוח ואת המשרד - יסודי. ביום ראשון תנקה את הבלגן אחרי שבת.

קניות: מאחר שסעודות השבת בבית משפחת כהן מכילות בין 50-80 איש בממוצע, יש להיערך בהתאם. ביום רביעי תיסע בת שבע לקריית ארבע, שם תקנה את המוצרים הנדרשים להכנת השבת, חוץ מדגים ובשר שאותם תקבל בהזמנה אחת לחודשיים. "הייתי מעדיפה לערוך את כל הקניות אחת לחודש, אבל המטבח שלי קטן. יש לי 2 מקררים ו-2 דיפ פריזרים במרפסת, שמאחסנים את הדגים והבשר. את השאר אני קונה בכל שבוע". בת שבע בחורה מאורגנת ולכן תכין רשימה מסודרת.

מה בסל: ירקות ופירות - למשל, 4 שקי תפוחי אדמה ו-6 חסות לפחות. מוצרים יבשים, חטיפים וממתקים לילדים ולאורחים. מהפריזר תשלוף בת שבע בכל שבוע 8 מגשי כרעיים, 5-6 חבילות בשר טחון ו-60 חתיכות גדולות של נסיכת הנילוס.

בישולים: "אני מעדיפה שהאוכל יהיה טרי כמה שיותר ולכן את ההכנות הבסיסיות של קילוף, קיצוץ, חיתוך, אני עושה ביום חמישי בערב ומכינה בסיר". גם עוגות תאפה בת שבע ביום חמישי. ביום שישי תשכים בשש, תעמיד על האש את הבשר, את הדגים ואת שאר המאכלים שהכינה אתמול, ותכניס לתנור את הדורש אפייה. יש לה במרפסת תנור רגיל ישן, ובמטבח תנור ברוחב 90 ס"מ וגז בעל 5 להבות, "וגם זה לא תמיד מספיק". דני מבשל? "אני מעדיפה שילך ויזכה אחרים במצוות בזמן הזה".

בכל זאת: דני יבשל את האורז, "שיוצא אחד-אחד", ובשבתות החורף יעמיד את הצ'ולנט. "אני מכינה לו את כל החומרים, מקלפת, חותכת והוא שם בסיר, מערבב, מתבל ויוצא צ'ולנט".

והילדים? הילדים הגדולים לומדים בביתר עילית וחוזרים בשעות אחר הצהרים המאוחרות, כך ש"אם יש להם כוח אני מבקשת שיעזרו. אם לא, אתחיל את ההכנות כשילכו לישון". ברוב ימי השישי תגענה הבחורות שיתארחו לשבת ותעזורנה לה עם הבישולים.

חלות: בת שבע לא מוותרת על טעם ביתי ואופה כל יום שישי חלות מ-4-5 קילו. מתכון? של חמותה.

תפריט בסיסי: בת שבע מאוד אוהבת לבשל ומסתבר שגם יודעת. היא לא מוכנה לשמוע על אוכל קנוי, על אף הפצרותיו של בעלה שתקל על עצמה. ערב - סלט חסה עם מנגו, שקדים קלויים וצימוקים; דג נסיכה בסגנון מרוקאי. "אני יקית ומעדיפה את האוכל המרוקאי. הוא טעים יותר לדעתי". הדג יבושל כל פעם באופן אחר, גם הבשר שיוגש אחריו. יהיה זה, למשל, עוף בתנור בחרדל דיז'ון וסילאן, או בתיבול חריף. "למדתי כל מיני טריקים לבשל דברים טעימים שנראים מיליון דולר ומוכנים ברגע". ליד העוף תקפיד בת שבע להגיש סוג בשר נוסף, כמו שווארמה מוקפצת או קציצות. תוספות יהיו תפוחי אדמה, אורז, זיתים מרוקאים או שעועית בשומשום ודבש. פשטידות? לא הולך אצל חיילים. לקינוח תגיש עוגות ועוגיות, קרמבואים ו"אם בעלי בדיאטה, אז נלך על מגשי פירות חתוכים היטב".

המשך תפריט: בוקר - דג סלמון בסגנון חמוץ מתוק או נסיכה בפירורים. סלטים, לפחות 7 סוגים. למשל? כרוב עם צנוברים ופרוסות שקדים, חסה עם תפוחים, בוטנים ברוטב חמאת בוטנים ודבש, פסטה ופסטו, פטריות ועוד. לאחר מכן, יוגשו רולדת בשר או שניצלים. צ'ולנט יוגש בעיקר בשבתות החורף ואם יש אורחים אשכנזים, יוגש גם בקיץ. לקינוח תגיש פירות או גלידה. בסעודה שלישית תפנק בת שבע את סועדיה בפוקצ'ות, בבורקסים ובמיני מעדנים נוספים.

עוגת הבית: על עוגות קנויות יש לבת שבע ידיעה מעורפלת בלבד. העוגה המנצחת שלה נקראת 'עוגת עדלידא' ובין השאר מכילה וודקה וויסקי סברא. "יש ספר בישול שעומד לצאת לאור והעוגה הזאת מופיעה בו".

שולחן עורך: על השולחנות יערכו עוד בצהרי שישי מפות בד ועליהן מפות חד פעמיות. כלים חד פעמיים "יפים", מדגישה אלישבע. היא גם תקפיד על "קיפולי מפיות אלגנטיים. שולחן שבת צריך להיות יפה ומכובד. אצלי לא מסתובבים עם שקיות זבל ליד השולחן כדי להוריד את הכלים, אלא מוציאים החוצה למטבח". בכל תקופה יותאמו הכלים לצבעי כומתת הפלוגה המשרתת. כלי ההגשה המרכזיים לא יהיו חד פעמיים ואם בעלה ירשה, תשתמש גם בבוקר בכלי הסרוויס.

אורחים: משפחת כהן אף פעם לא יודעת מי יתארח אצלה, וכמה. "לכן, אני תמיד מוכנה מראש עם כמויות". בדרך כלל, יהיו אלו חיילים המשרתים ב-2 בסיסים הקרובים לבית. "התחלנו ב-8 חיילים, עלינו ל-12, עכשיו הגענו ל-50-80 איש". האירוח הרבה פעמים נעשה בשיטת הכיסא החם - מגיעה קבוצת חיילים לקידוש ולמנה ראשונה וממהרת לשמירה, וקבוצה אחרת שחזרה מהשמירה תתכבד במנה העיקרית. מלבדם, יתארחו גם בחורי ישיבות ובחורות אמריקאיות שעושים שנה בארץ ורוצים לשבות בחברון ליד מערת המכפלה.

חיילים לשבת: כל גדוד שוהה בגזרת חברון 4-6 חודשים. "עד שאנחנו מתרגלים אליהם והם נקשרים אלינו, הם כבר עוזבים ומגיעים חדשים". בתחילה שוררת חשדנות, לפעמים אפילו עוינות. "היו לנו כבר פלוגות שבהן חיילים יוצאי קיבוצי 'השומר הצעיר' שלא רצו לשמוע על דת. תמיד כשהם עומדים לעזוב, הם מספרים לנו מה השבתות האלה עושות להם, משאירים מכתבים נרגשים, חלקם מתחילים להניח תפילין, שומרים על קשר לפעמים. הרבה מהם טועמים פה בפעם הראשונה שבת יהודית".

80 אורחים: המרפסת בבית כהן גדולה, "אבל גם היא כבר קצת קטנה עלינו". בת שבע אומרת שהכול עניין של ארגון והרגל. "הנה, גם כשאני מדברת איתך עכשיו אני מגלגלת קציצות. שמה בפריזר, שיהיה". ומה אומרים הילדים? "רובם נהנים ומבינים כמה זה חשוב. יש לי ילד אחד קצת יותר רגיש לרעש ולבלגן, ולכן בשבתות גדולות במיוחד אנחנו שולחים אותו להורים של אחד מאיתנו. חוץ מזה, בשבת בבוקר אנחנו משתדלים לשמור על מתכונת מצומצמת".

מתכונת מצומצמת גרסת כהן: "בין 5-10 אורחים. אם לפעמים אנחנו ממש מרגישים שצריכים חופש, אנחנו משתדלים לסדר את האורחים האזרחיים אצל שכנים ומכרים". חיילים לא יגיעו בבוקר, למרות ש"אם ידפוק אצלי חייל בשבת בבוקר על הדלת, לעולם לא אומר לו לחזור".

נרות שבת: משעווה. מדליקה אחד לכל ילד.

שלחן שבת: קידוש, מתחילים לאכול "ואז בעלי מדבר. הוא אומר שזה זמן מצוין לנצל כשאנשים לועסים". אחר כך, שרים שירי יהדות מוכרים כמו 'עושה שלום במרומיו'. "החיילים מתלהבים, עומדים על הרגליים, שרים בקולי קולות". במנה העיקרית, לפני שיגיד עוד דבר תורה, נעמד דני ו"מציג את עצמו. גם הילדים שלנו מציגים את עצמם, ואנחנו מבקשים מכל מי שרוצה לומר משהו - שיגיד. יש כאלה שמתביישים". אחר כך, יאמר דני דבר תורה נוסף והסעודה תסתיים בשירה ובקינוח.

סדר שבת: "אנחנו תלויים באורחים שלנו ובסדרי השמירות שלהם. לכן אנחנו משתדלים לזרום". לעיתים יהיה לחיילים חצי שעה לאכול, לפעמים יגיעו רק שלוש-ארבע שעות אחרי כניסת שבת. "זה קורה בעיקר בשבתות חורף, כששבת נכנסת מוקדם. אז אנחנו עושים קידוש ונותנים לילדים לאכול משהו. מדברים איתם ומעבירים את הזמן יפה עד שהאורחים מגיעים". אם יהיה לבת שבע זמן, תלך בלילה להתפלל במערת המכפלה. אם לא, תעמוד במטבח ותכין את כלי ההגשה, תחתוך חלק מהחלות מראש ותגיש סלטים ושתייה כדי שהכול יהיה מוכן לארוחה. כשתסתיים הסעודה, יקפלו בני המשפחה והאורחים - "לא החיילים. הם עייפים מאוד ואנחנו משתדלים לא לבקש מהם" - את השולחנות ויפנו את הכלים והאשפה. חלק מכלי ההגשה תשטוף בת שבע בלילה. אחר כך, ייצאו בני הזוג כהן לטיול של כמה דקות בחוץ. "אני חייבת את זה, אפילו בשתיים בלילה". למחרת בבוקר, ילמד דני עם הילדים וילך לתפילה. בת שבע תצטרף אחר כך לתפילה במערת המכפלה. כשיחזרו, יערכו הילדים את השולחן ויאכלו סעודת שבת.

שינה בשבת: בשבתות החורף אין זמן. "אני מעדיפה שבעלי ינוח ויוצאת עם הילדים לגינה. בקיץ לפעמים אני נחה".

מוצאי שבת: הבדלה, ארגון הילדים והבית. "לדאוג שכל הדברים חזרו מיחידות האירוח, שהכול במקום".

שבתות חורף או קיץ: חורף, "כי אפשר לעשות משהו עם המשפחה. לשבת עם הילדים, לספר סיפור".

הכי אהוב בשבת: "כשהאורחים שלנו מרגישים שמשהו זז אצלם בלב, וכשהילדים שלי מעורבים ושותפים בכול".

שבת בשבילי: "פעם הייתי אומרת רוגע ומנוחה", צוחקת בת שבע. "אבל זה ללא ספק ההי-לייט של השבוע. כל השבוע עובדים, רצים. בשבת את עם המשפחה".

ושאלה שאי אפשר בלעדיה: תקציב, מנין? "מתרומות, בעיקר תורמים מחו"ל. כאן אנשי עסקים גדולים עדיין נרתעים לפעמים מדברים שקשורים לדת. בארצות הברית הכי טבעי לאנשים לתרום למשהו יהודי, למרות שהם לא בהכרח דתיים".

תגיות:שבת משפחתיתהשבת שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה