המהפך

מסע (ספרותי) אל האמת: ראיון אודות "המהפך 2"

את רוב ספריו הוא כותב אחרי החזרה מההרצאות, בשעות הקטנות של הלילה; הרעיון להוציא ספרים בפורמט אלבומי נוצר לאחר שנתקל באלבום אסטרונומי מהודר, וספר השו"ת "נזר כהן" הוא הכתר מבחינתו. הרב זמיר כהן בראיון מיוחד על ספריו, כולל הצצה מסקרנת לעתיד

אא

רבים לא יודעים זאת, אך הספר הראשון שהוציא אור הרב זמיר כהן לא היה "המהפך", וגם לא "מסע אל האמת" שכלל את מבחר החוברות שראו אור ממש בתחילת דרך הקירוב. הספר הראשון של הרב, שיצא בשני חלקים, עסק בהלכות נידה. זה היה לפני יותר מעשור, כאשר הרב זמיר, ששימש כראש כולל להכשרת רבנים וללימוד הוראה, עדיין לא החליט להתמקד בתחום הקירוב. "הרעיון היה לקחת כל סעיף בשולחן ערוך, לחבר עליו את המקורות והראשונים, וכך להגיע להלכות זמננו", מספר הרב. "לאחר שיצאו שני כרכים, הבנתי שיש מספיק אנשים שיכולים לחבר ספרים הלכתיים".

כאשר נכנס הרב זמיר אל תחום הקירוב, הוא החל לחבר חוברות שלא היו עד אז בנמצא, וניסה להראות את האמת שביהדות מזוויות שונות. החוברות שיצאו היו "תורה ומדע", "לקט נבואות", "צפונות בתורה", "צהר - הצצה לאורחות חייו של ציבור שומרי המצוות", "תשע תשובות ושאלה" ועוד. בהמשך קובצו החוברות לספר "מסע אל האמת".

הרעיון להוציא את הספר הבא בסדרה, "המהפך", שתורגם מאז ללא מעט שפות (אנגלית, צרפתית, רוסית, פורטוגזית, פרסית), ועוד בפורמט אלבומי מהודר ומושקע, נולד במוחו של הרב כאשר נחשף לאלבום מדעי שעסק באסטרונומיה, וכלל שלל תמונות צבעוניות ומרהיבות. "חשבתי לעצמי שלא יתכן שהגבירה תהיה פחותה מהמשרתת", מספר הרב. "הרמב"ם כותב שכל החכמות הן רקחות וטבחות לתורה. כלומר, שתכליתן לשרת את התורה, שהיא כמלכה שנמצאת בארמון וסביבה סוגי משרתות. זה עמד למעשה בבסיס הרעיון לקחת את החוברת שעסקה בתורה ומדע, ולהפוך אותה לאלבום צבעוני. כך יצא הספר המהפך, שמבוסס על החוברת, אך ללא פרקים שהושמטו לאחר שהתברר שהמקור המדעי שלהם לא היה מספיק אמין. כמו כן, הוספנו פרקים חדשים".

מה הייחוד בחלק השני של המהפך?

"הספר הראשון עסק יותר בנתונים שהמדע גילה בתקופה האחרונה והתורה ידעה מאז ומעולם, ואילו המהפך 2 עוסק יותר בדברים שנראים כסתירה בין תורה למדע - גיל היקום, אבולוציה, דינוזאורים ועוד".

בין ספרי "המהפך" יצאו שני ספרים נוספים בפורמט דומה - "מפתחות לחיים" ו"הצופן". "מפתחות לחיים - כשמו כן הוא", אומר הרב זמיר. "עלה בדעתי שיהיה נכון לקבץ בספר אחד הדרכה שעוסקת בכל תחומי החיים - שמירת בריאות הגוף ובריאות הנפש, עבודת המידות, זוגיות, חינוך ילדים ועוד. פרק שלם מוקדש גם לסוגי התועלת שהאדם מרוויח כבר בעולם הזה מקיום מצוות, אף על פי שלכאורה הן מכניסות אותו למסגרת מסוימת.

"לגבי ספר הצופן - תמיד ריתק אותי סוד האותיות העבריות. בישיבה למדתי שיש מסרים שמסתתרים באותיות ומלמדים איך לחיות נכון ואיך להתנהג נכון. כתוב בגמרא שיש באותיות כוחות רוחניים שבאמצעותם הקב"ה ברא את העולם - יודע היה בצלאל לצרף אותיות שבהן נבראו שמים וארץ. כבחור ישיבה לא היה לי מספיק זמן לעסוק בנושאים כאלה, וכשהתחלתי לכתוב את הצופן בתקופה מאוחרת יותר הייתי בטוח שהתוצאה תהיה חוברת דקה, כי כמה כבר אפשר לכתוב על אותיות באופן שיהיה נגיש ומובן לכל. בסופו של דבר יצא ספר שלם אפילו לאחר שנאלצתי להשמיט פרקים שלמים - שהיו דווקא המורכבים ביותר. בספר הוקדש פרק שלם לכל אות ובו ניתוח שלושת המסלולים המבוארים בספר יצירה - המסלול הגרפי, אופן הגיית האות והערך המספרי שלה. שלושתם נובעים משורש אחד - מהכוח הרוחני שנמצא באותה אות. למשל, העין נקראת כך על שם האות ע. לכן לאות יש זוג עיניים למעלה, ומספרה שבעים – מספר הראיה הרוחנית, כמו שבעים פנים לתורה. וזאת בניגוד לאות ש, הנראית כקבוצת שיניים, שטומנת בתוכה את כוח השינוי שיש בעולם. לכן השן נקראת כך, משום תפקידה לשנות את המזון. האותיות משפיעות על האדם לפי אותיות שמו. ובסוף כל פרק הוכנס פירוט אופן השפעת האות על האדם שהיא מופיעה בשמו, והמסלול הרוחני שעליו יש לתת דגש כדי להצליח. בספר מובאות גם עובדות מעניינות צדדיות – כמו סיוע להתגבר על שגיאות כתיב באמצעות הבנת המשמעות של האות. יש בזה כללים שקל לזוכרם".בין כל השאר, ספר השו"ת "נזר כהן" שונה ובולט בייחודיותו. מה הוביל לכתיבתו?

"כל הספרים נכתבו כדי להראות את היופי של התורה, ואילו נזר כהן הוא לימוד תורה של ממש. לא קראתי לו נזר רק בגלל הגימטריה של שמי הפרטי, אלא משום שמבחינתי הוא הכתר. העונג הכי גדול היה בחיבור של הספר הזה, וכך גם היום כשאני עובד על החלק השני. העונג הכי גדול שלי הוא להתחיל מהסוגיות שבתלמוד ולהגיע עד להלכה למעשה".

בתשובה לשאלה מהם הספרים שעומדים כעת בקנה מעבר לחלקו השני של "נזר כהן", משיב הרב, "המהפך 3" שיתמקד כקודמיו בגילויים מדעיים עכשוויים שכבר נכתבו מאז בתורה ובתשובות למה שנראה כסתירה בין תורה למדע, הוצאה מחודשת ל"מסע אל האמת" עם תוספות ועיצוב אלבומי מחודש (כמו רוב ספרי הרב) וספר נוסף שבו יעובדו הרצאות ייחודיות שונות של הרב בנוסח ספרותי, בעריכת הרב יעקב פוזן, עורך ספרי הרב פינקוס זצ"ל.

מתי בעצם נותר זמן לכתוב? הרי בדרך כלל הימים מלאים בהרצאות, עבודה שוטפת וכו´.

"עיקר הכתיבה נעשית בשעות הלילה, לאחר החזרה מההרצאות. אז העולם שקט ואין טרדות מסביב, כך גם ההספק גדול יותר. וכבר כתב הרמב"ם שאין אדם קונה רוב חכמתו אלא בלילה".

לרכישת "המהפך 2" בהידברות שופס, הקליקו כאן.

תגיות:המהפךהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה