השבת שלי

השבת שלי: אמא תדליק נרות, אמא תעשה קידוש...

איך נערכים לשבת כשאבא מחוץ לתמונה? ומדוע ריקי אינה מדליקה נרות בפמוטות היפים שלה? כשליצר הרע אין תירוצים, היא גם הולכת לבית הכנסת. שבת בבית משפחת ברזון, פלוס מתכון למרק עוף אשכנזי שהפך לתימני

  • כ"ד תמוז התשע"ד
אא

דמויות: ריקי + ארבעה ילדים בגילאי 7-12.

גיאוגרפיה: מרכז הארץ.

נסיבות: ריקי פרודה מבעלה זה כשנתיים.

 

השבתות הראשונות: "הילדים היו בשוק. הם לא הסכימו לעשות שבת לבד, לא שיתפו פעולה. אני הכנתי שבת, בישלתי, קניתי ממתקים, השתדלתי לעשות הכול כדי שתהיה שבת רגילה ומקסימה. אבל הילדים, אחרי הדלקת נרות הם פשוט נעלמו לי. הלכו להורים שלי שגרים לידי. הבת הגדולה שלי מאוד דומיננטית, והיא לא מסכימה בשום אופן שנהיה לבד. 'מה פתאום אימא עושה קידוש', היא אומרת. בתחילה הייתי נוסעת איתם. שבוע שלם הייתי צריכה לחפש איפה להיות, פעם בערד, פעם בנתניה, בשביל שלא יברחו לי להורים שלי".

פתרון מעשי: כיום ריקי מחלקת את שבתותיה בין בית הוריה לבין ביתה. "אבל למדתי שאני חייבת להזמין מישהו או להתארח. אנחנו אף פעם לא לבד עם הילדים".

ובכל זאת: לפעמים, אחת לחודשיים-שלושה, ריקי עורכת שבת לבד בבית. בלי הילדים. "זה קורה כשהם מתארחים בשבת אצל אביהם".

שבת לבד: ריקי אוהבת, "למרות שאני מכירה הרבה חברות במצבי ואף אחת מהן לא רוצה להיות לבד בשבת. אפשר לומר שנשים יעשו הכול כדי לא להישאר לבד". ריקי תכין אז תפריט חלבי, "שאותו אני מעדיפה על פני בשרי. אני מדליקה נרות, מתפללת והולכת לישון. אין למי לחכות. קמה מתי שאני קמה, זה יכול להיות אפילו ב-12 בלילה. אז עושה קידוש, אוכלת את החלה ואת מה שהכנתי. אני גם שרה לעצמי את הזמירות. לא מוותרת".

הכנות לשבת: סידורים, קניות ובישולים.

בישולים: "אם אני אצל ההורים שלי, מבשלת אצלם רגיל. מגיעה בשישי בבוקר או לקראת הצהרים. אחי עושה את הקניות בחמישי בערב ורוב המוצרים כבר שם". בשישי לפני הצהרים עושה ריקי סיבוב של קניות אחרונות ואחר כך תנחת בבית הוריה. שם תעמיד מרק, צ'ולנט, דגים בתנור, עוף בתנור, סלט או שניים. קינוחים? ממש לא. "בבית אם אני מארחת חברות, אנחנו מתחלקות בנטל. אז יש יותר מקום לקינוחים ולקשקושים. מי שמארחת מבשלת את הדברים ה'כבדים', שהם מרק, בשר ודגים, והשאר מביאות פשטידות, תוספות וקינוחים".

תדירות האירוח וההתארחות: הרבה פעמים ריקי מתארחת או מארחת כשחברות במצבה מבקשות לעשות איתה שבת משום שאינן רוצות להישאר לבדן. "יש לי מקרה עצוב של חברה שיש לה שבעה ילדים וכולם אצל בעלה. אז היא מתקשרת אליי ומבקשת להתארח. אני תמיד ערה לצרכים האלה, כי אני יודעת איזה מחיר נפשי כבד גובה מנשים לעבור את השבת לבד בלי בעל".

יום שישי: ריקי עובדת בבוקר ובדרך הביתה תערוך קניות אחרונות לשבת. אחר כך תבשל ותסדר את הבית. ארבעים דקות לפני כניסת השבת תקפוץ להביא חלה ממאפיית 'הצבי'.

חלות: "אין שבת אצלנו בלי חלות של מאפיית 'הצבי'", אומרת ריקי. "אפילו כשגיסתי אופה ושולחת לי, אנחנו לא מוותרים. 40 דקות לפני שבת אני קופצת למאפייה ומביאה חלות רותחות ישר מהתנור לשבת. גם כשאנחנו נוסעים מחוץ לעיר, מעמיסים חלה".

ממתקים לשבת: היותר יקרים נקנים לכבוד שבת.

נרות: ריקי מדליקה שישה נרות. "כשצריך להכין את הנרות אני מוציאה את הנריות הפשוטות, אלו עם תחתית האלומיניום, מהשקית. נריות על מגש פשוט עגול. אני לא מסוגלת נפשית להדליק בפמוטות שלי. הם מאוד יפים, אבל קבורים בארון כבר שנתיים".

פרחים: "חלק מהחלום שלי על נישואים עתידיים. זה יהיה חלק מההסכם שלנו - שבעלי יביא פרחים לשבת. כמו שאני מדמיינת שכשאצא לפנסיה אלמד נגינה, כך אני מדמיינת שכשאהיה נשואה בעזרת ה' יהיו לי פרחים".

שולחן עורך: "הבת שלי הקטנה אוהבת מאוד לעצב. היא עורכת את השולחן בכלים חד פעמיים, להוציא מקרים יוצאי דופן". מה ישכנע אותה להוציא את הסרוויס? "שום דבר. נראה לי שהסרוויס נשבר זה מכבר. גם כשאני אצל ההורים אנחנו עם חד פעמי. רק להם אני מגישה בכלים יפים, משום כבודם".

סדר שבת: כשריקי מתארחת אצל הוריה סדר השבת יהיה לפי לוח הזמנים שלהם, אבל "כשאני מארחת חברה או מתארחת הזמנים והסדרים קצת מתגמשים. אחרי הדלקת נרות אין למי לחכות. אז אוכלים מתי שרעבים". אחרי הסעודה יפרשו לישון. בבוקר יקומו "לפני שאבא שלי חוזר מהתפילה. כשליצר הרע אין תירוצים, אני הולכת להתפלל בבית הכנסת".

תפריט בסיסי: ערב - דגים חמים, מושטים או סלמון. "יכול לקרות גם שנפתח טונה או קופסה של גפילטע פיש. זה יהיה בסדר גמור. הכול קביל". מרק עוף יוגש לאחר הדגים, עם טוויסט תימני. "הילדים אוהבים מרק תימני. פעם התארחנו אצל משפחה תימנייה והילדים התלהבו". בשר יוגש רק בחגים. "זה לא לתקציב". אבל עוף בתנור עם תפוחי אדמה יוגש גם יוגש. קינוחים? לפעמים, תלוי מי ומי האורחים. האפשרויות הן גלידה, פיצוחים ופופקורן. אצל ההורים יאכלו פירות. בוקר - סלט בצל וביצה (אצל ההורים) ובהזדמנויות חגיגיות יותר, כבד קצוץ. לאחר מכן הצ'ולנט המסורתי.

שבתות קיץ או חורף: "קיץ. אני אוהבת את השבת הארוכה. היא נגמרת לי הרבה יותר מהר בחורף. מאוד קשה לי להוציא את השבת. אני שומרת רבנו תם רק כדי להשאיר אותה עוד קצת".

שבת בשבילי: "מעין עולם הבא. כל השבוע אני מחכה לשבת. במוצאי שבת ממש קשה לי. שבת זו מנוחה, חוויה, שקט. 26 שעות אני לא שומעת את הצלצול של הטלפון הסלולרי, שזה דבר נדיר. שבת זו המתנה של השבוע. לנפש, לנשמה ולגוף".

שבת זכורה: "השבת הראשונה שהייתי לבד. הייתי אמורה להיות עם הילדים. בישלתי, ניקיתי, הכנתי שבת נפלאה, הדלקתי נרות והילדים ירדו למטה והלכו להורים שלי. נעלמו. והנה אני יושבת לי בשולחן שבת, לבד. לא ויתרתי לעצמי. עשיתי קידוש, שרתי זמירות. שכנעתי את עצמי שכל המלאכים בשמים מתקבצים ובאים לשמוע את האישה הבודדה. היו לי את המנגינות שלי, עיינתי בפירוש המילים, למדתי הרבה מהזמירות. עד היום כשאני שרה אותן, אני נזכרת באותה שבת כחוויה של התעלות רוחנית. את מרגישה ממש את הפירוש ל'ידיד נפש', שהקדוש ברוך הוא ידיד נפש שלך".

 

מרק עוף אשכנזי שהפך לתימני

ריקי אומרת שהיא קצת 'מרמה'. מכינה מרק עוף סטנדרטי ואז 'משפצת' אותו.

צריך:

* מרק עוף מבושל

* תבלינים: פפריקה, כורכום, חוויאג', אבקת שום, פלפל שחור.

להכנה:

* מרתיחים את מרק העוף המוכן.

* מוסיפים את שאר התבלינים ביד נדיבה.

* מבשלים עוד כעשר דקות.

תגיות:שבת משפחתיתהשבת שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה