ברכות ותפילות

מקבץ שאלות ותשובות בנושא התפילה

כיצד אפשר לכוון בתפילה בזמני לחץ, למה להתפלל בקברי צדיקים, ומה לעשות אם התעוררתי מאוחר?

אא

האם אומרים תחנון בתפילת מנחה ביחיד? האם רק צריך לדלג על נפילת אפיים?

ניתן לומר את כל התחנון. נשים לא חייבות לומר תחנון.

* * *

שלום רב, ברצוני לשאול שאלה שמאוד מטרידה אותי: מדוע אנשים מבקרים/מתפללים בקברי צדיקים? האם לא נכון יותר והגיוני להתפלל ישירות לאלוהים? מדוע צריך ללכת לקבר צדיק בכדי לבקש את מבוקשך? האם אין זו עבודת אלילים? אם אדם מאמין בכל לבו בקב"ה, מדוע לו להתפלל דרך מישהו (צדיק)? האם אין הוא מאמין בעצמו או בקב"ה מספיק?

שלום וברכה. כבר אמרו חז"ל שכלב בן יפונה, שהיה מהמרגלים, הלך להתפלל על קברי אבות כדי להינצל מעצתם של מרגלים. ועוד אמרו שרחל אמנו נקברה בבית לחם כדי שכאשר ילכו ישראל לגלות בחורבן בית ראשון, יבואו ויתפללו על קברה. יש לכך מקורות רבים נוספים בדברי חז"ל ובזוהר הקדוש. ישנן שתי מעלות בהליכה לקברות צדיקים. ראשית, אנו הולכים לבית הקברות כדי להזכיר את זכות הצדיקים ולבקש מבורא עולם שירחם עלינו בזכות צדיק פלוני. שנית, אנו מבקשים מהצדיק שילך להעתיר בעבורנו מול כסא הכבוד, ותפילתו בוודאי תישמע. כבר אמרו בזוהר שהמתים מתפללים על החיים, ואין החיים חייים אלא בזכות תפילת המתים.

 * * *

שלום רב. מכל מיני סיבות אני מעוניין להתפלל לבד. אילו תפילות אני יכול להתפלל? אפשר בכלל להתפלל ללא מניין? תודה.

שלום וברכה. מצווה גדולה להתפלל בציבור. אם החלטת להתפלל יחד, אתה יכול להתפלל את כל התפילות מלבד קדיש וברכו וקדושה ("אתה קדוש ושמך קדוש" וכו, בחזרת תפילת העמידה).

 * * *

איך אפשר לכוון בתפילה כשיש לחץ בלימודים או סתם ככה? ובכלל, איך מכוונים בתפילה? מה טוב בלהתבודד עם הקב"ה לבד? מה זה עושה לתפילה?

שלום וברכה. ראוי לקיים את מאמר השולחן ערוך להתבונן לפני התפילה "לפני מי את עומדת להתפלל". התבונני כמה דקות לפני התפילה בישוב הדעת וברוגע, ותכווני שאת מתכוננת כעת לעמוד לפני המלך שאת מסורה בידו. כל אושרך והצלחתך בעולם הזה ובעולם הבא תלויים רק בו, ולפי רצונו ינהג הכול. כאשר תתבונני במחשבות אלו ותרבי בהן לפי כושר המחשבה שלך, ותקומי מתוך כך לתפילה - בעז"ה התפילה שלך תהיה עם יותר רגש ויותר התלהבות. מטרת ההתבודדות היא להתחבר להקב"ה ולשפוך את אשר על לבך, ולכן אין שום מניעה לשיר, ובוודאי להגיד פרקי תהילים או כל תפילה כלשהי.

עיקר מטרת ההתבודדות היא להרגיש שאפשר לדבר עם הקב"ה כדבר איש אל רעהו. לא רק בזמן התבודדות, אלא בכל זמן ובכל רגע ניתן להתחבר לבורא עולם, ולבקש את כל אשר את צריכה בכל רגע. כמובן שחשיבות מיוחדת ניתנת להודאה לבורא עולם על כל הטובה שנתן לך עד היום, ולהבין שאין דבר המובן מאליו.

 * * *

לא הנחתי תפילין בבוקר והגעתי כבר לזמן מנחה. הבנתי שיש אפשרות להניח ולהתפלל מנחה עכשיו. מה בדיוק קוראים, והאם זה שונה ממנחה רגילה? חוזרים פעמיים על תפילת שמונה עשרה? אני לא יודע כל כך, אשמח לקבל הסבר מפורט בעניין.

שלום וברכה. הנאנס ולא התפלל שחרית מתפלל במנחה את תפילת שמונה עשרה פעמיים. התפילה הראשונה היא לתפילת מנחה, והשנייה כהשלמה לשחרית. לגבי הנחת התפילין - במקרה שלא הניחו בשחרית מניחים במנחה, ואומרים את ארבע הפרשיות של התפילין.

 * * *

יש לי 9 ילדים, 7 מהם קטנים. קשה לי מאוד להתפלל. אני מאוד טרודה כבר מהרגע שאני קמה. באילו תפילות אני חייבת? האם מותר לומר ברכות השחר תוך כדי הכנת סנדוויצים לילדים? דבר נוסף - לאחר ברכת המפיל בלילה (מתוך קריאת שמע על המיטה) אסור לדבר, ולכן אני נמנעת לומר המפיל, ולפעמים נרדמת בלי לומר. האם עדיף לומר המפיל ולדבר? (במידה וילד שקם צריך אותי וכו).

שלום וברכה. אינך חייבת בתפילה מלבד ברכות השחר, ואין לאמרם בעת הכנת הסנדוויצים. וראוי לקרוא את שמע. לשאלתך הנוספת – תברכי את ברכת המפיל, ואם תצטרכי לדבר תדברי. קחי בחשבון שאם את הולכת לישון לאחר חצות הלילה - אין לומר המפיל בשם ומלכות.

 * * *

מחמת קוצר זמן, איזו תפילה עדיף לי להתפלל במניין - שחרית או מנחה? (של חול)

שלום וברכה. שחרית עדיף.

* * *

היום נכחתי בשיעור תורה מאוד מעניין, שכלל סיפור אישי של חוזרת בתשובה. בעקבות כך לקחתי על עצמי בעזרת השם, בלי נדר, להתפלל. קראתי שנשים חייבות בשתי תפילות שמונה עשרה ביום של שחרית ומנחה, אך יש הסוברים שנשים חייבות בתפילה אחת ביום - בין אם זאת תפילת שחרית מנחה או ערבית. ברצוני לשאול איזה מבין הדעות היא הנכונה. האם אישה חייבת בשתי תפילות ביום או באחת? אציין כי אני לומדת ויוצאת מהבית בשעה מאוד מוקדמת. ב-7 בבוקר אני כבר מחוץ לבית. הזמן הכי נוח לי לתפילות הוא מנחה וערבית. אני רוצה לדעת כמה תפילות נשים חייבות, ואם החיוב הוא תפילה אחת ביום - האם ניתן להסתפק בתפילת מנחה?

שלום וברכה. מרן הרב עובדיה יוסף פוסק שתפילה אחת מספיקה, וניתן להסתפק בתפילת מנחה. זאת מלבד ברכות השחר.

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות. 

תגיות:הלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה