היסטוריה

היכן נקבר דוד המלך?

בהר ציון או בסילואן? רושמי דברי הימים מציינים את הר ציון כמקום קבורת דוד המלך, אך יש הגורסים כי לא כאן המקום

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

קבר דוד הוא מבנה בהר ציון שבירושלים, בו על פי המסורת קבור דוד המלך. מדובר באמונה עתיקת יומין בת אלף שנה לפחות. בנימין מטודלה, הנוסע היהודי הקדום, מזכיר את הר ציון בהקשר לדוד המלך ואומר לאחר ביקורו במקום במאה הי"ב כי "למעלה ממעיין השילוח בהר, שם מצודת ציון, ושם קברי המלכים, ושם בניין ישן קורים אותו היכל דוד מכוון כנגד המקדש, בו מדליקים נרות לכבוד המקום לאור האמונה כי הוא בניין דוד - הוא המקום בו הוא שם את ארון האלוקים משהביאו דוד המלך עד שנבנה בית המקדש על ידי שלמה המלך".

עד שנת תשס"ז עמדו על הקבר כתרי תורה שהובאו מקהילות יהודיות שנכחדו בשואה, אך אלה נגנבו ונעלמו.

דא עקא, טוען הגאון רבי יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל, בספרו 'ירושלים וגבולותיה', שנאמר בספר מלכים כי דוד המלך נקבר עם אבותיו בעיר דוד הנמצאת באזור סילואן וקרובה לבריכת השילוח. בתקופת דוד המלך כלל לא הייתה נוכחות על הר ציון. כך גם בספר נחמיה (פרק ג') נאמר כי קבר דוד הינו קרוב לבריכת השילוח בתחום חומות העיר ליד שער האשפתות.

גם כאן ברור כי התיישבות נחמיה ושער האשפתות היו באזור סילואן דהיום. יש המשערים שבעקבות צמיחתה של ירושלים הקדומה הועתקו קברי המלכים ממקומם בעיר דוד לכאן.

אך הרב טיקוצינסקי מסיק באופן חד משמעי שדוד המלך אינו יכול להיות קבור על הר ציון. הגרי"מ מציע לכן שמי שקבור בהר ציון אינו דוד המלך עצמו כי אם כמה מצאצאיו, מלכי דוד בתקופה המאוחרת יותר. למעשה ניתן גם לראות שזה בעצם מה שבנימין מטודלה אומר, שכאן קברי מלכי בית דוד ולא דוד המלך עצמו. ולפי דעה זו, היכן קברו של דוד?

לפני כמאה שנה שלח הברון אדמונד רוטשילד את הארכיאולוג היהודי ריימונד וייל לחפש את קברי בית דוד, והוא אכן גילה בקצה הדרומי של עיר דוד מערות חצובות בסלע אחד מפואר מהיתר. לדעתו, יתכן וכאן היא אחוזת קברי בית דוד. 

15 עובדות מפעימות על דוד המלך כולל סגולה מיוחדת, לחצו כאן.

תגיות:תעלומות יהודיותדוד המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה