היסטוריה

היכן נטמנו מרדכי ואסתר?

בגליל או בפרס הרחוקה? היכן נטמנו מרדכי ואסתר, בהמדאן או בארץ ישראל? ואם כן, מי העלה את עצמותיהם לארץ?

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

בלב העיר המדאן שבפרס עומד לו מבנה גבוה ומפואר מעל מערת קבורה גדולה. במערה שתי מצבות עץ גדולות המכוסות בפרוכות. המצבה הימנית מיוחסת לאסתר המלכה ועליה רשום "זה הארון אשר בו נקברה אסתר הצדקת", ואילו השמאלית היא של מרדכי ועליה נרשם, לצד אילן היוחסין שלו, לאמור "זהו ארון הקודש של מרדכי הצדיק". ברווח שבין שתי המצבות ניצבת אבן המכסה בור עמוק, שעל פי אחת המסורות מוביל לירושלים.

"לפי המסורת שלנו", מספר יליד העיר יונה עזיאן, "העיר שלנו המדאן היא עיר הבירה שושן, ובה נקברו מרדכי ואסתר על פי הבאר שבה יש מחילה עד לירושלים. לפי האמונה, כאשר יבוא המשיח תעלה גלות המדאן לירושלים דרך המנהרה עד להר הבית".

המקום היווה אתר עליה לרגל עבור יהודי פרס, ובפורים בפרט, אז קראו בו את המגילה ורבבות עלו אל המקום. "אנשים סיפרו על ניסים רבים שאירעו במקום", אומר יונה, "כאן ראינו ישועות גדולות והתפילות נענו".

מעל מערת הקבורה הוקם מבנה לבנים במהלך המאה הט"ו ומעליו מגדל מעוגל. במבנה חדר קטן לתפילה, ואולם גדול המשמש לעריכת אירועי בר מצווה, בריתות ועוד, וכן לקריאת מגילת אסתר בפורים. הקירות סביב הקברים מעוטרים בפסוקים מהמגילה ומהתנ"ך. המקום קדוש גם למוסלמים, ושלטונות איראן הכריזו עליו כעל אתר מורשת לאומי ומפקידים עליו אבטחה צמודה. עד היום שרידי יהודי איראן עולים אליו לרגל ורואים בו את מרכזם.

אך יש הטוענים בתוקף שהמדאן אינה שושן הבירה של אחשורוש, וקיימת מסורת נוספת המצביעה על מקום קבורת אסתר ומרדכי בגליל המערבי בארץ ישראל. המסורת תועדה כבר בידי רבי מנחם החברוני במאה הי"ג, ובמקום אף נהוג היה לערוך את חגיגות פורים. המקום נמצא בלב חורש בערוצו של נחל צבעון, לא הרחק מקיבוץ ברעם. באתר לוח אבן פשוט המודבק על גל אבנים, ועליו הכיתוב "מקום קבורת מרדכי ואסתר זיע"א".

לפי מסורת זו הועלתה אסתר לאחר פטירתה לארץ ישראל בידי בנה כורש, אשר קברה שם. היכן אם כן הקבר? כאן, או בפרס הרחוקה?

תגיות:תעלומות יהודיותהיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה