היסטוריה

כמה קברים יש לרמב"ן?

הרמב"ן הוא מהמפורסמים ביותר בין גדולי ישראל בכל הזמנים, ובכל זאת ישנן לפחות שלוש גרסאות על מקום קברו

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

השנה: ה'ל. המקום: ארץ ישראל. הגרסאות: שלושה מקומות.

תעלומת מקום קבורתו של רבי משה בן נחמן, הרמב"ן, היא מהתמוהות ביותר, ודומה שאין דמות גדולה מתקופת הראשונים שלה מיוחסים מקומות קבורה כה רבים.

הרמב"ן נולד בשנת ד'תתקנ"ד בגירונה שבספרד, ונודע כאחד מגדוליה. בשנת כ"ג נקרא לברצלונה להשתתף בוויכוח הגדול שנמשך ארבעה ימים במעמד המלך ושרי המלוכה. בסופו של הוויכוח נחל הכומר תבוסה, אך הרמב"ן חשש לחייו והחליט לעלות לארץ ישראל.

הרמב"ן הגיע בספינה לעיר הנמל של אותם ימים - עכו וביום ט' אלול שנת ה'כ"ז עלה לירושלים, ומכאן כתב לבנו שבספרד אגרת מיוחדת ובה תיאר את תכניותיו. "פני מועדות ללכת לחברון, עיר קברות אבותינו, ולחצוב לי קבר בעזרת השם, ומי שזיכני לראות אותה בחורבנה הוא יזכני לראות אותה בבניינה ותיקונה, בשוב אליה כבוד השכינה".

הרמב"ן הלך לעולמו בשנת ל', שנים ספורות לאחר עלייתו ארצה. ואכן כפי שכתב אודות רצונו להיקבר ליד האבות הקדושים במערת המכפלה, יש המצביעים עד היום הזה על מקום קברו הסמוך לכניסה לשערי המערה. כפי שציינו נוסעי ארץ ישראל הקדומים: "ובמעלות רבות עולים אל פתחה של מערת המכפלה ועל המעלה הראשונה לשמאל הפתח הראשון הוא קבר הרמב"ן". עד היום ניגשים רבים להתפלל ליד קברו, לפני כניסתם אל קברי האבות הקדושים.

יש מסורות אחרות האומרות שהרמב"ן בסופו של דבר הלך לעולמו בירושלים ולפיכך נקבר בהר הזיתים במערה המכונה מערת רבי עובדיה מברטנורא, או במערה הסמוכה למערת שמעון הצדיק והקרויה על שמו, מערת הרמב"ן.

עם זאת, אלמוני, תלמיד הרמב"ן שכתב את ספרו שנים מספר לאחר פטירת רבו, מציין את מקום קבורתו בחיפה: "מעכו לחיפה שם בית-הקברות בתחתית הר הכרמל, שם קבורת הרב הגדול רבינו שמשון בר אברהם מבעלי התוספות זצוק''ל וכו', ומורי הרב ר' משה בר נחמן מגירונא זצוק"ל, וכמה גדולים שלא ידענו שמותם". לפי דעה זו, מיקום קבר הרמב"ן הינו בבית הקברות היהודי העתיק, ליד רחוב יפו בתחתית העיר חיפה. אך גם המיקום הצפוני נתון למחלוקת, ומסורות אחרות מצביעות על מקום קבורתו דווקא בעכו, עיר הנמל בה דרכה לראשונה כף רגלו בארץ ישראל. 

תגיות:תעלומות יהודיותהרמב''ן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה