היסטוריה

מיהו הילד בתצלום מגטו ורשה?

לאחר שזהויות כל המצולמים בתמונה המפורסמת ביותר מגטו ורשה נחשפו, עדיין לא הובררה זהות הילד הניצב במרכזה

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

השנה: תש"ג. המקום: גטו ורשה, פולין. היתכנות: שמות חלוקים.

זו אולי התמונה האייקונית ביותר של גטו ורשה: תמונת הילד היוצא בידיים מורמות מתוך הבונקר הבוער כשמולו ניצב קלגס המכוון לעומתו רובה, כשגיחוך סדיסטי מעוות את שפתותיו. את התמונה צילם קצין נאצי גבה-קומה בשם פרנץ קונרד. היא לקוחה מתוך האלבום המיוחד שהכין יורגן שטרופ ימ"ש, מדכא מרד גטו ורשה, על מנת להציגו בפני הממונים עליו. מבטיהם של המצולמים מתפזרים לכל עבר. לאחר תקופה בלתי ידועה בה שהו בבונקר אפל הם נחשפים לתמונה פנורמית של חורבן ומוות.

למרות הכאוס שאפף את הגטו, הצליחו חוקרים לפענח את זהותם של כמעט כל 23 האנשים המופיעים בתצלום. למשל, הקלגס המכוון את הרובה הוא יוזף בלשה, שומר ראשו של שטרופ. בלשה היה איש גסטאפו שהשתתף בציד אדם והיה פעיל בגטו בשנה האחרונה לקיומו. אחרי המלחמה הסתיר בלשה את זהותו. פניו הושחתו ללא הכר בתאונת מעלית. הוא נלכד 26 שנה לאחר מכן בידי שלטונות מזרח גרמניה.

להבדיל אינספור הבדלות, נחשפה גם זהותם של היהודים המופיעים בתמונה. הילדה הקטנה המביטה מהצד היא חנה למט בת השבע, שזמן קצר לאחר הצילום נרצחה במיידאנק. האישה העומדת לימינה היא אמה, מתילדה למט, שעתידה להינצל ולעלות ארצה. הנער האוחז בשק לבן הוא אהרון קרטוזינסקי, בן 14, שנספה באושוויץ.

מסתורית מכול, היא זהותו של הילד המוביל, לגביו קיימות שבע גרסאות שאף אחת מהן לא הוכחה בוודאות. יש הטוענים שזהו ארתור דומב סמיונטק, אך מתברר שהלה נספה חצי שנה קודם לכן. אחרים זיהו אותו כלוי זיילינווארגר, צבי נוסבאום או ישראל רונדל. למעשה כל הגרסאות עשויות להיות נכונות, או אף אחת מהן. קשה לדעת וקשה לזהות.

זהותו של הילד נותרת בסופו של דבר תעלומה. אין יודעים אם חי אם מת. אין יודעים מה בגורלו. אלמוניותו מסמלת את כל מיליון וחצי הילדים שאבדו בשואה והיו לאפר. 

תגיות:השואהתעלומות יהודיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה